تقویت مهارت‌آموزی در جوانان ضرورت است

آستارا - ایرنا - رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهید اشجعی آستارا با تاکید بر سوق دادن دانش آموزان به مهارت آموزی و لزوم تقویت مهارت آموزی جوانان بیان کرد: در چهار ماه نخست امسال ۴۱۲ نفر در آزمون‌های مختلف مهارتی فنی و حرفه‌ای شهرستان آستارا قبول شدند.

بهبود معاشکار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: در این راستا و در مدت مذکور ۳۰ نفر از آموزش‌های مشاغل خانگی بهره مند شدند و ۵۵۲ مهارت آموخته مورد سنجش مهارت قرار گرفتند.

وی افزود: اقشار مختلف هم در سال جاری از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برخوردار شدند و این متقاضیان ۹ هزار و ۵۴۶ نفر از ساکنان مناطق روستایی، ۱۶ هزار و ۹۸ نفر سربازان وظیفه، چهار هزار و ۳۰نفر زنان سرپرست خانوار، ۲۶۸نفر از زندانیان و پنج هزار و ۲۶۳ نفر در محیط کار را شامل می شوند.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید اشجعی آستارا افزود: مهارت آموزی در همه زمینه‌ها فعال و ۵۱ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در آستارا فعال هستند.

وی در مورد همخوانی رشته‌ها بر اساس نیاز جامعه، بیان کرد: بر اساس آمایش سرزمین آموزش‌ها را ملاک قرار داده و تقاضا محور کردیم و با کمک افراد فعال در صنعت توانستیم از تجربه‌های صنعت و خدمات در حوزه آموزش و استاندارد نویسی استفاده کنیم.

معاشکار تصریح کرد: شاخص بسیار خوبی هم در خصوص کارفرمایان داریم و انطباق را از راه ارائه خدمات مشاوره در مرکز و سپس بر اساس نیازها حرفه‌های مورد نظر برای اجرا در پورتال سازمان انجام می‌دهیم و در این راستا ۲۱۲ نفر از کارآموزان و ۵۴۰نفر از متقاضیان مهارت آموزی از خدمات مشاوره بهره مند شده‌اند.

وی در مورد پیگیری جذب مهارت‌آموزان در بازار کار گفت: سامانه‌ای به نام رهگیری اشتغال وجود دارد که از این طریق هر سه ماه یک بار برای کارآموزان بخش دولتی رهگیری مورد نیاز اشتغالشان انجام می‌شود.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید اشجعی آستارا خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی توسعه کارآفرینی و مشاغل خانگی، شناسایی و حمایت از استعدادهای کارآفرینی روستایی، رهگیری وضعیت اشتغال مهارت آموختگان، ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی آموزشی - شغلی به متقاضیان مهارت‌آموزی از جمله برنامه‌ها تا پایان سال است.

معاشکار همچنین ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی آموزشی-شغلی اختصاصی کارآموزان، مشاوره و هدایت آموزشی-شغلی و استعدادسنجی دانش‌آموزان، نظارت بر مرکزهای جوار کارگاهی و بین‌کارگاهی و بازآموزی مربیان را از دیگر برنامه‌های سال جاری مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای آستارا برشمرد.

وی متوجه کردن افکار عمومی به سمت کسب مهارت، اجرای طرح تابستانی مهارت با دوره‌های مختلف در شهرستان، راه‌اندازی مرکزهای آموزشگاهی جدید، ارائه میز خدمت و برگزاری کلاس‌های فشرده را هم از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده به مناسبت هفته ملی مهارت در آستارا عنوان کرد.

شهرستان آستارا با جمعیت ۹۵ هزار نفری در غربی‌ترین نقطه گیلان در فاصله حدود ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد؛ این شهرستان دارای سه مرز دریایی، ریلی و بزرگراهی و فضای مناسبی برای تجارت در منطقه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha