۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۱
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85558140
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال به طرح جهاد آبرسانی خراسان جنوبی اختصاص یافت

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌ جنوبی گفت: امسال سهم ثابت محرومیت‌زدایی هر استان سه هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال است که سهم این شرکت در قالب قرارگاه جهاد آبرسانی هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی دوستی روز یکشنبه در دومین نشست قرارگاه جهاد آبرسانی روستایی استان افزود: تاکنون در مجموع هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال اعتبار با احتساب سپرده‌ها به قرارگاه جهاد آبرسانی تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: تاکنون هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال از مجموع قراردادها پرداخت شده و ۱۴۰ میلیارد ریال دیون نیز باقی مانده است که مکاتباتی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام شده تا از این طریق مطالبات باقی مانده قرارگاه را پرداخت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌ جنوبی پیشرفت فیزیکی قرارداد نخست طرح جهاد آبرسانی به روستاهای استان را ۷۶.۵ درصد اعلام کرد و اظهار کرد: طبیعی است که درصد پیشرفت فیزیکی طرح‌های آبرسانی به روستاها در مراحل نهایی با توجه به تغییر فرایند کار به مراحل تاسیساتی و همچنین هزینه‌های بالاتر، کاهش یابد.

وی تصریح کرد: فاز اول طرح جهاد آبرسانی شامل آبرسانی به ۱۱۵ روستا با ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال اعتبار از مهر سال ۱۴۰۰ در استان آغاز شده و تاکنون به ۶۵ روستا آبرسانی شده و مابقی روستاها نیز تا هفته دولت آبرسانی خواهند شد.

دوستی عنوان کرد: مجتمع آبرسانی درویش آباد با هدف آبرسانی به ۶ روستا و پایدارسازی آب ۱۸ روستای دیگر با نصب تمامی خطوط و مخازن با همت قرارگاه شهید ناصری و در پیک گرما به بهره‌برداری رسید و به صورت آزمایشی وارد مدار شده است.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری این پروژه با اجرای ۴۲ کیلومتر لوله گذاری خطوط انتقال، حفر و تجهیز یک حلقه چاه، احداث ۶ مخزن ذخیره با حجم هزار و ۶۶۰ متر مکعب و ۲ ایستگاه پمپاژ، هزار و ۹۷۰ نفر در قالب ۶۳۸ خانوار از آب آشامیدنی پایدار برخوردار شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی تاکید کرد: با راه‌اندازی آزمایشی پروژه آبرسانی درویش‌آباد در یک اقدام اضطراری، آب ۲۳ روستا در شهرستان‌های سربیشه و بیرجند پایدارسازی و این روستاها از چرخه آبرسانی سیار خارج شدند.

وی از اتمام عملیات فاز اول پروژه تقویت آبرسانی مجتمع گزنو (حومه) قاین خبر داد و گفت: طرح ضربتی تقویت آبرسانی مجتمع و تأمین کمبود آب با توجه به کاهش آبدهی چاه‌های مجتمع آبرسانی روستایی گزنو مشتمل بر ۱۹ روستا و کمبود آب روستاهای انتهای مجتمع شامل سفتوک، تگاببند، کره و باراز از محل چاه‌های آبرسانی شهر قاین در حال اجرا است.

دوستی اضافه کرد: برای فاز دوم طرح که شامل اصلاح خط انتقال آبرسانی به طول ۶ کیلومتر و افزایش ظرفیت انتقال آب است نیز تنش و تعارض‌های بین مالکان برطرف شده است و پروژه با توافق تمامی مالکان اجرا خواهد شد.

فرماندار قاینات هم با اشاره به وجود ۱۷۲ روستا در این شهرستان گفت: از این تعداد، ۱۳۶ روستا تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار دارند.

محمد محمدی افزود: همچنین از پنج شهر قاینات سه شهر دچار تنش آبی هستند و بیشترین تنش مربوط به شهر آرین شهر است.

وی اظهار کرد: در دو ماه اخیر با تنش‌های آبی بسیار زیادی در شهرستان قاینات مواجه بودیم که گرمای هوا و ایام محرم با حضور مهمانانی از استان‌ها و شهرهای دیگر بر این تنش نسبت به سال‌های گذشته افزوده بود.

فرماندار قائنات تصریح کرد: روستاهای تیغدر و قومنجان با جمعیت سه هزار نفر تحت عنوان مجتمع آویج بیشترین مشکل کمبود آب را دارند که سال ۱۴۰۰ مجتمع امام حسن مجتبی (ع) آبرسانی به این روستاها را بر عهده گرفته است.

وی ادامه داد: طول لوله‌گذاری این مسیر ۱۴ کیلومتر است و یک باب مخزن نیز باید در روستای تیغدر احداث شود، در حالیکه آب شرب این روستاها اکنون با تانکر سیار انجام شده و نیاز به توجه ویژه برای تکمیل پروژه داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha