آخرین تدابیر برای حل دغدغه تأمین آب صدرا چیست؟

شیراز - ایرنا - شهر صدرا با شروع فصل گرما با مشکلات عدیده‌ای جهت تأمین آب شرب مواجه شد که برای حل این مشکل، اجرای ۲خط انتقال آب برای تأمین آب پایدار در این شهر در دستور کار قرار گرفته و به گفته متولیان امر هم‌اکنون خط انتقال چاه‌های شماره ۲۸ و ۲۹ شهر صدرا به ظرفیت حدود ۸۰ لیتر در ثانیه در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار ایرنا،این روزها شهر صدرا با معضلات بسیاری برای تأمین آب شرب دست و پنجه نرم می‌کند و از مشکل کم‌آبی رنج می‌برد.

دلیل مشکل کم‌آبی در صدرا چیست؟

طبق گفته متولیان حوزه آب بخشی از این مشکلات به گرمای بی سابقه هوا و افزایش میزان مصرف برمی‌گردد و بخشی هم به دلیل خشک شدن چاه‌های صدرا ایجاد شده‌؛ در حال حاضر چهار حلقه چاه آب آهکی در شهر صدرا خشک و از مدار خارج شده و چاه‌های واقع در شرق صدرا نیز کاهش دبی داشته‌اند.

در پی خشک شدن این چاه‌ها و گرمای بی‌سابقه هوا، ساکنین این شهر با مشکلات جدی در تأمین آب رو به رو شدند، این مشکلات کار را به جایی رسانده که حتی مخازن ذخیره نیز پاسخگوی تعداد واحدهای مسکونی در این شهر نیستند و اقدامات اخیر آبفا برای آبرسانی هم مشکل‌گشا نبود.

همین مسائل موجبات گلایه و انتقاد شدید شهروندان صدرا از شرکت آب و فاضلاب شیراز و زمینه کوچ بسیاری از ساکنین این شهر را به منازل اقوام و آشنایان‌شان در شیراز فراهم کرد.

اجرای ۲خط انتقال آب برای تأمین آب پایدار صدرا

گلایه‌های مردم این منطقه از قطعی‌های مکرر آب در نهایت واکنش شرکت آب و فاضلاب شیراز و انجام اقداماتی جهت حل این مشکل را در پی داشت.

مدیرعامل آبفا شیراز در این باره گفت: خط انتقال چاه‌های شماره ۲۸ و ۲۹ شهر صدرا به ظرفیت حدود ۸۰ لیتر در ثانیه در حال اجراست.

بهمن بهروزی افزود: این خط انتقال توسط گروه جهادی شهدای شرکت آبفا شیراز به طول ۶ کیلومتر و به قطر ۴۰۰ میلیمتر (پلی اتیلن) در دست انجام است.

به گفته بهروزی با اجرای این ۲خط و اتصال آن به شبکه اصلی این شهر، مشکلات آبرسانی فاز یک صدرا و تنش‌های آبی در فصل گرم مرتفع می‌شود.

چه اقدامات دیگری انجام شده؟

پیش از این نیز برای حل مشکل تأمین آب صدرا، ایستگاه پمپاژ مخزن تعادلی تجهیز شد که به گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب شیراز این اقدام در روزهای عاشورا و تاسوعا به سرانجام رسید اما این اقدام هم نتوانست آن طور که باید از حجم این مشکلات بکاهد.

راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ در غرب صدرا از دیگر اقداماتی بود که برای حل مشکل تأمین آب شهر صدرا انجام شد؛ این ایستگاه پمپاژ در غرب صدرا در محل مخزن تعادلی آب منطقه‌ای و خط انتقالی به طول چهار کیلومتر با لوله فلزی به قطر ۶۰۰ میلیمتر و اعتبار ٧٥٠ میلیارد ریال تجهیز و راه‌اندازی شد که طبق اعلام مدیرعامل آبفا با تغییر سیستم بهره‌برداری از خط دوم آبرسانی از سد درودزن و انتقال حدود ١٠٠ لیتر در ثانیه آب به شهر صدرا مشکلات آبرسانی به فاز ۲شهر صدرا رفع شد.

تدوام یافتن مشکلات کم‌آبی در شهر صدرا و گلایه‌های ساکنین این شهر واکنش فرماندار شیراز را نیز برانگیخت، لطف‌الله شیبانی روز سه‌شنبه ۹مردادماه بدون اشاره به عدد و رقمی با اعلام اینکه بیشترین اعتبارات عمرانی سال جاری در کلانشهر شیراز برای رفع مشکل کم آبی تخصیص یافته ابراز امیدواری کرد که در سال آینده مشکل قطعی آب حل شود.

در ۱۱ مردادماه نیز استاندار فارس با همراهی مدیرعامل آبفا شیراز از پروژه خط انتقال آب شرب شرق صدرا بازدید کرد؛ بازدیدی که در آن استاندار ضمن اعلام مساعدت به منظور تسریع در انعقاد قرارداد و ترک تشریفات اسناد مالی به جهت اجرای سریعتر خط ۶۰۰ میلیمتر غرب صدرا در خصوص تأمین سوخت ادوات پروژه، دستور هماهنگی‌های لازم با اداره متبوع (شرکت نفت) را صادر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha