صدرای شیراز در گیرودار تأمین آب؛ آخرین تدابیر چیست؟

شیراز - ایرنا - شهر صدرا تابستان امسال با مشکل تنش آبی مواجه شد و بر همین اساس متولیان تلاش کردند تا با تدابیر مختلفی به حل این دغدغه بپردازند؛ اخیرا هم مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز اعلام کرده که برای حل این چالش و با توجه به بهره‌برداری از خط دوم سد درودزن، جهت توزیع عادلانه آب ورودی در سطح این شهر عملیات اجرایی احداث خط انتقال رینگ بین مخازن شرقی و غربی صدرا آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر صدرا که در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد تابستان امسال با معضل‌ تنش آبی و گلایه ساکنین این شهر از افت فشار و قطعی آب روبه رو شد؛ معضلی که تکاپوی متولیان را جهت عبور از این بحران به دنبال داشت.

دلیل مشکل تنش‌آبی در صدرا چه بود؟

طبق گفته متولیان حوزه آب بخشی از این مشکل به گرمای بی سابقه و افزایش میزان مصرف برمی‌گردد و بخشی هم به دلیل خشک شدن چاه‌های صدرا ایجاد شده؛ در حقیقت امسال چهار حلقه چاه آب آهکی در شهر صدرا خشک و از مدار خارج شد و چاه‌های واقع در شرق صدرا نیز کاهش دبی را تجربه کردند.

در پی خشک شدن این چاه‌ها و گرمای بی‌سابقه هوا، شهروندان با مشکلات جدی در تأمین آب رو به رو شدند، این مشکلات کار را به جایی رساند که حتی مخازن ذخیره نیز پاسخگوی تعداد واحدهای مسکونی در این شهر نشد و همین مسائل موجبات زمینه کوچ بسیاری از ساکنین صدرا را به منازل اقوام و آشنایان‌شان در شیراز فراهم کرد.

در پی خشک شدن این چاه‌ها و گرمای بی‌سابقه هوا، شهروندان با مشکلات جدی در تأمین آب رو به رو شدند، این مشکلات کار را به جایی رساند که حتی مخازن ذخیره نیز پاسخگوی تعداد واحدهای مسکونی در این شهر نشد و همین مسائل موجبات زمینه کوچ بسیاری از ساکنین صدرا را به منازل اقوام و آشنایان‌شان در شیراز فراهم کرد.

چه تدابیری برای گذر از بحران کم‌آبی اتخاذ شد؟

گلایه‌های مردم این منطقه از قطعی‌های مکرر آب و انعکاس رسانه‌ای آن در شبکه‌های اجتماعی مختلف در نهایت موجب شد که متولیان امر به دنبال تدابیری برای عبور از این بحران باشند و همزمان با هفته دولت هم با حضور استاندار فارس، آیین افتتاح طرح‌های آبرسانی به شهر صدرا را با اعتباری بالغ بر ۲۳۴ میلیارد تومان اجرایی کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز درباره وضعیت تأمین آب شهر صدرا و تخصیص منابع آب گفت: این طرح‌های آبرسانی شامل بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ آب مخزن تعادلی غرب صدرا، حفر و تجهیز ۲حلقه چاه و اجرای ۱۰ کیلومتر خط انتقال در سه جبهه شرق، غرب و جنوب صدرا بصورت همزمان است.

همچنین جهت تأمین برق تأسیسات انتقال آب در شهر صدرا سه کیلومتر خط انتقال برق اجرا شده و با اجرا و بهره‌برداری از این طرح‌ها مجموعا به میزان ۲۰۰ لیتر بر ثانیه به شبکه آبرسانی صدرا افزوده می‌شود که نیاز آبی ۲۰هزار خانوار معادل بیش از ۷۰ هزار نفر جمعیت را مرتفع می‌سازد.

آخرین اقدام چه بود؟

اخیرا هم مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز اعلام کرده که با توجه به بهره‌برداری از خط دوم سد درودزن، جهت توزیع عادلانه آب ورودی در سطح شهر صدرا و همچنین بهبود کمیت و کیفیت آب شرب عملیات اجرایی احداث خط انتقال رینگ بین مخازن شرقی و غربی این شهر آغاز شده است.

بهمن بهروزی در این باره گفت: با توجه به بهره‌برداری از خط دوم سد درودزن، جهت توزیع عادلانه آب ورودی در سطح شهر صدرا و همچنین بهبود کمیت و کیفیت آب شرب، شرکت آبفا شیراز عملیات اجرایی احداث خط انتقال رینگ بین مخازن شرقی و غربی شهر صدرا را آغاز کرد.

او افزود: تاکنون حدود شش کیلومتر خط انتقال آب ۶۰۰ میلیمتر فولادی از مخزن تعادلی ۲۰ هزار متر مکعبی غرب صدرا تا میدان نشاط به سمت مخزن آتی الاحداث مطهرنیا اجرا شده و عملیات احداث دو کیلومتر باقیمانده نیز در دست اقدام است.

با توجه به بهره‌برداری از خط دوم سد درودزن، جهت توزیع عادلانه آب ورودی در سطح شهر صدرا و همچنین بهبود کمیت و کیفیت آب شرب عملیات اجرایی احداث خط انتقال رینگ بین مخازن شرقی و غربی این شهر آغاز شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز اضافه کرد: همچنین قرارداد اجرای حدود شش کیلومتر خط انتقال با لوله به قطر ۵۰۰ و ۶۰۰ میلیمتر فولادی و فایبرگلاس از بلوار مطهرنیا تا مخازن کوهسار و البرز نیز به پیمانکار ابلاغ شده و در مرحله تجهیز کارگاه می باشد.

بهروزی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات جهادی آبفا شیراز جهت تامین آب در تابستان سال جاری پرداخت و گفت: به منظور تامین آب پایدار در فاز یک صدرا و رفع مشکل کم آبی، آبفا شیراز اقدام به حفاری و لوله گذاری شش کیلومتر خط انتقال آب چاه‌های صدرا به قطر ۴۰۰ میلیمتر (پلی اتیلن) نموده است.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا این تدابیر می‌تواند موجبات عدم قطعی آب و کاهش انتقادات مردمی در تابستان آتی را فراهم کند؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha