۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۰
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85558838
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

۲ هزار راس دام توسط عشایر گلستان پرواربندی شد

۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۰
کد خبر: 85558838
۲ هزار راس دام توسط عشایر گلستان پرواربندی شد

گنبدکاووس- ایرنا- مدیرکل امور عشایر گلستان با تاکید بر اهمیت پرواربندی دام با هدف رونق فعالیت عشایری، گفت: امسال با پرداخت ۲۵ میلیارد ریال از محل ماده ۵۲ صندوق توسعه ملی، ۲ هزار راس دام سبک توسط عشایر استان پرواربندی شد.

اسماعیل انصاری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تولید گوشت قرمز پارسال جامعه عشایری را پنج هزار و ۸۰۰ تن اعلام کرد و افزود: تلاش داریم با توجه به بارندگی‌های خوب بهار امسال و بهبود وضعیت مراتع، این میزان به بیش از ۶ هزار تن برسد.

وی بیان کرد: علاوه بر آن امسال از محل تبصره ۱۸ برای رونق کسب و کار عشایر در حوزه‌های توسعه کشت گیاهان دارویی، حمایت از تولید صنایع دستی، توسعه گردشگری عشایر و حمایت از زنجیره تولید گوشت قرمز ۵۰ میلیارد ریال جذب و به متقاضیان پرداخت شد.

مدیرکل امور عشایر گلستان گفت: همچنین ۳۸۷ میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره ۲ قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۳ برای توسعه کسب و کار عشایر استان مصوب شد و منتظر ابلاغ به بانک‌ها هستیم که با پرداخت این تسهیلات قرض الحسنه برای ۱۵۰ نفر از عشایر گلستان اشتغالزایی می‌شود.

به گزارش ایرنا، گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری بومی ترکمن و کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع افزون بر ۷۶۰ هزار رأس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha