عشایر، بازوی توانمند تامین زنجیره غذایی گلستان

گنبدکاووس- ایرنا- عشایر کوچنده کُرد و بومی ترکمن با وجود اینکه یک درصد از جمعیت گلستان را تشکیل می‌دهند به دلیل توانمندی، سخت کوشی بالا و سازگاری با تغییرات جوی مناطق ییلاقی و قشلاقی با تولیدات خود، بازوی موثر تامین زنجیره غذایی استان محسوب می‌شوند.

به گزارش ایرنا، گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور شناخته می‌شود به طوری که چهار هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری بومی ترکمن و کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع ۷۶۳ هزار راس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان حدود ۳۷۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

طبق اعلام کارشناسان تا یک ماه آینده بر اساس برنامه هرساله با سرد شدن مناطق ییلاقی، عشایر کوچنده استان‌های خراسان شمالی و رضوی و سمنان همزمان با عشایر بومی ترکمن گلستان به مراتع قشلاقی این استان کوچ می‌کنند و مدت حضور آنان تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

مرمت و بهسازی ایل راه‌ها، تامین نهاده‌های دامی، خریداری آبشخور برای استقرار در مراتع قشلاقی، برنامه ریزی برای توزیع به موقع آرد، نفت سفید و گاز مایع و آبرسانی سیار از جمله اقدامات اجرایی برای فراهم کردن شرایط مساعد کوچ زمستانه عشایر به منابع قشلاقی گلستان محسوب می‌شود.

عشایر، بازوی توانمند تامین زنجیره غذایی گلستان

تامین ۲۵ درصد گوشت قرمز گلستان توسط عشایر

مدیرکل امور عشایر گلستان با گرامیداشت روز روستا و عشایر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: عشایر کوچنده کُرد و بومی ترکمن به ترتیب تامین کننده ۲۵ و ۳۰ درصد نیاز استان در گوشت قرمز و محصولات صنایع دستی هستند.

اسماعیل انصاری افزود: جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان با جمعیت ۲ هزار و ۳۳۱ خانوار و ۱۰ هزار و ۷۲۸ نفر در قالب ۲۱ طایفه مستقل و همچنین عشایر بومی ترکمن با هزار و ۸۷۹ خانوار و جمعیت ۱۲ هزار و ۳۳۸ نفر تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: عشایر بومی ترکمن گلستان به صورت درون استانی هر ساله کوچ خود به مناطق ییلاقی و قشلاقی را انجام می‌دهند اما عشایر کُرد از اواسط آبان هر سال به مناطق قشلاقی استان وارد می‌شوند که جمعیت آنان با توجه به شرایط مختلف متغیر است.

عشایر، بازوی توانمند تامین زنجیره غذایی گلستان

مدیرکل امور عشایری گلستان گفت: مجموع عشایر ساکن در مراتع مراوه‌تپه، گنبدکاووس و کلاله با در اختیار داشتن ۷۶۳ هزار راس دام سبک سهم بسزایی در امنیت اقتصادی و توسعه استان بر دوش دارند به عبارتی سالانه هشت هزار و ۵۲۰ تن گوشت قرمز، ۱۳ هزار و ۵۶۲ تن شیر، ۹۹۸ تن پشم، ۳۸۰ تن کشک، ۲۹ هزار و ۶۵۰ تن انواع محصولات زراعی و ۲۴ هزار و ۴۲۰ متر مربع انواع مختلف صنایع دستی مانند گلیم، جاجیم، پلاس، قالی و سفره تولید می‌کنند.

انصاری افزود: عشایر گلستان ۲.۷ درصد جمعیت بیش از یک میلیون نفری عشایر کشور را تشکیل می‌دهند و تاکنون ۴۰ درصد آنان تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر درآمدند و از خدمات آن بهره می‌گیرند.

وی بیان کرد: زمانی که عشایر کُرد از خراسان شمالی، رضوی و سمنان به گلستان کوچ می‌کنند معلم هم همراه دانش آموزان وارد منطقه می‌شود و مشکلی در این رابطه نداریم و خود آموزش و پرورش خدمات خوبی به دانش آموزان عشایری ارائه می‌دهد.

تخصیص ۴۰۶ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر گلستان

مدیرکل امور عشایری گلستان از تخصیص ۴۰۶ میلیارد ریال تسهیلات به جامعه عشایری استان خبر داد و گفت: ۳۸۸ میلیارد ریال آن تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۲ و ۱۸ میلیارد ریال آن تسهیلات ماده ۵۲ زنجیره تولید می‌شود که توزیع آن به زودی آغاز خواهد شد.

انصاری با اشاره به اینکه پرواربندی ۷۰۰ راس دام با پرداخت مرحله نخست تسهیلات زنجیره تولید در برنامه قرار می‌گیرد، افزود: تسهیلات زنجیره تولید بر اساس میزان جذب و اعلام استان‌ها تا پایان سال مالی ۱۴۰۳ افزایش می‌یابد.

عشایر، بازوی توانمند تامین زنجیره غذایی گلستان

وی بیان کرد: حدود سه هزار راس دام پرواربندی عشایر گلستان هم اینک آماده عرضه به بازار است.

به گفته وی، بهبود زندگی جامعه عشایری گلستان و افزایش تولید آنان نیازمند اصلاح و احیای مراتع، بهبود جیره بندی غذای دام، افزایش ضریب تبدیل نژادی دام، سرعت فروش گوشت و پایداری بازار نهاده‌هاست لذا از دولت چهاردهم درخواست داریم در این رابطه اقدامات لازم را انجام دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha