انتظار واقعی برای امام زمان (عج) چگونه محقق می‌شود؟

تهران- ایرنا- پژوهشگر حوزه مهدویت معتقد است انتظار واقعی برای امام زمان(عج) هنگامی تحقق پیدا می‌کند که انسان جهاد با نفس را پشت سر گذاشته باشد. 

حجت الاسلام جواد نصرالله پور در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا با بیان مقدمه ای در اهمیت و فواید دعا برای ظهور امام زمان (عج) گفت: انسان برای این که اراده خود را تقویت کند و ناراحتی های روحی و روانی خود را برطرف کند، نیازمند یک تکیه گاه است و طبق دیدگاه همه ادیان الهی، دعا و مناجات این احتیاج را برطرف می کند. در واقع چراغ امید را در دل انسان روشن می کند.

وی افزود: کسانی که اهل نیایش نیستند، با عکس العمل های نامطلوب روانی و حتی اجتماعی روبرو می شوند. به تعبیر یکی از روانشناسان، فقدان نیایش در میان یک ملت مساوی با سقوط آن ملت است و جامعه ای که احتیاج به دعا و نیایش را در خود کشته باشد دچار زوال و نابودی خواهد شد.

انتظار واقعی برای امام زمان (عج) چگونه محقق می‌شود؟
حجت الاسلام جواد نصرالله پور، استاد حوزه

نصرالله پور اضافه کرد: دعا و نیایش در همان حالی که آرامش را به ارمغان می آورد، در فعالیت های مغز انسان یک انبساط باطنی ایجاد می کند. انسان به وسیله دعا آمادگی بیشتری برای درک فیض خدا پیدا می کند. دعا یک نوع خضوع و بندگی است و همانگونه که همه عبادت ها اثر تربیتی دارند، دعا نیز آثار تربیتی خاص خود را دارد و امام صادق (ع) فرمود در نزد خدا مقاماتی است که کسی بدون دعا به آن مقام ها نخواهد رسید.

دعا باید با تمام وجود باشد

وی افزود: دعا و داشتن ایمان محکم باعث از بین رفتن نگرانی ها و ترس های انسان می شود. البته دعا فقط نباید زبانی باشد بلکه باید از وجود انسان باشد. لذا در این صورت قلب و روح انسان از طریق دعا و نیایش با خدا پیوند می خورد. حضرت علی (ع) فرمود «خدا دعای انسان هایی را که دل غافل دارند، مستجاب نمی کند.» حال اگر این دعا برای تعجیل در ظهور امام زمان(عج) باشد، قطعا جایگاه ویژه ای خواهد داشت. چون شخص منتظر امام زمان جایگاه ویژه ای دارد.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: حضرت علی (ع) فرمود «کسی که در انتظار ظهور منجی ما اهل بیت باشد مانند کسی است که در میدان جهاد به خون خود آغشته شده باشد» و پیامبر اعظم (ص) فرمود انتظار فرج بالاترین جهاد است یا در جایی دیگر فرمود بالاترین عمل و عبادت است.

وی از ضرورت همراهی زبان و دل در دعا کردن سخن گفت و افزود: امام خمینی(ره) فرمود با «عجل عجل گفتن» ظهور واقع نمی شود. معنای عجل این است که خودت قیام کنی و از تمام وجودت دعا برخیزد. برخی تصور می کنند دعا کردن به زبان کافی است یا برخی فکر می کنند با رفتن به مسجد جمکران و مسجد سهله یا خواندن دعای ندبه و زیارت آل یاسین و دعای عهد کافی است.

دعای انتظار جهانی برای ظهور امام زمان (عج)

نویسنده کتاب از انتظار تا دیدار افزود: اینگونه تفسیرها از انتظار باعث می شود تا وقتی بعضی روایات پرمعنا مثل «افضل الجهاد امتی انتظار الفرج» را می بینیم شاید از خود بپرسیم که چگونه ممکن است ثواب دعا برای فرج با تلاش مجاهدان در خون غلتیده در خط مقدم جبهه برابر باشد یا انتظار را چگونه جهاد معنا کرده اند و دعا به زبان چه اثری خواهد داشت. لذا در روایات به دعا اهمیت ویژه ای داده شده است. اگر انتظار را به آماده سازی مردم همه جهان برای ظهور حضرت مهدی(عج) تفسیر کنیم، آنگاه انتظار معادل جهاد و حتی معنای گسترده تری خواهد داشت.

نقش جهاد با نفس در انتظار مهدی موعود(عج)

وی از جهاد با نفس به عنوان بُعد درونی انتظار یاد کرد و گفت: ما باید خودمان را بسازیم و آماده کنیم. چون حضرت مهدی (عج) مجری عدالت است و قرار است معنویت، امنیت، عدالت، رفاه و آزادی را برای انسان های جهان به ارمغان بیاورد. پس اگر من ظالم باشم، نمی توانم منتظر ظهور آن مجری عدالت باشم. او طیب و طاهر است و اگر من آلوده باشم، نمی توانم مدعی انتظار امام زمان (عج) باشم و چگونه می توانم برای آمدنش دعا کنم. بنابر این انتظار واقعی در صورتی تحقق پیدا می کند که جهاد با نفس انجام دهیم و از طرف دیگر جهاد با دیگر شیطان های عالم.

این پژوهشگر حوزه مهدویت ادامه داد: جهاد با نفس به مراتب سخت تر از جهاد با دشمن است. لذا پیامبر (ص) به گروهی از مسلمانان که از جنگ برمی گشتند، فرمود درود بر گروهی که از جهاد اصغر برمی گردند و جهاد اکبر آن ها مانده است. اصحاب پرسیدند که جهاد اکبر چیست و آن حضرت فرمود جهاد با نفس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha