۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبر: 85559015
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دارالعلم، حوزه‌مدرسه‌ای تابستانه در مشهدالرضا

۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبر: 85559015
دارالعلم، حوزه‌مدرسه‌ای تابستانه در مشهدالرضا

مشهد- ایرنا- مدرسه تابستانه «دارالعلم حوزه علمیه خراسان» با ۸۰۰ نفر از طلاب، دانش‌پژوهان و مستعدان حوزه‌های علمیه سراسر کشور از ششم مرداد به مدت ۲ هفته با محوریت حرم مطهر رضوی در قالب پنج مدرسه علمی برپا شد که حکم آوردگاهی علمی در جوار مضجع منور رضوی را داشت.

به گزارش ایرنا، نخستین دوره مدرسه تابستانی دارالعلم پارسال به پیشنهاد تولیت آستان قدس رضوی، با مشارکت حوزه علمیه خراسان و دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد و امسال دومین دوره این مدرسه علمی برگزار شد.

مدرسه تابستانه دارالعلم تلاش دارد باب تعامل را گشوده و ظرفیت‌های گوناگون حوزه‌های علمیه شیعی را در کنار یکدیگر جمع کند، حضور استادان حوزه علمیه خراسان در این مدرسه تابستانه و بهره‌مندی مغتنم علمی از دانش آنان، فرصت و ظرفیت مهمی است که باید بیشتر بدان پرداخته شود.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در این خصوص گفت: هزار و ۷۰۰ نفر از طلاب کشور برای حضور در دومین دوره مدرسه تابستانی دارالعلم مشهد ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۸۰۰ نفر پذیرفته شدند.

حجت الاسلام محسن جهانگیری افزود: از این تعداد ۳۰۰ نفر بانوان و ۵۰۰ نفر مردان بودند.

وی گفت: مدارس فقه و اصول، قرآن و حدیث، منطق و روش شناسی، علوم عقلی و ادبیات و زبان شناسی پنج مدرسه تخصصی بود که در قالب دومین دوره تابستانی دارالعلم برگزار شد.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: محتوای برنامه ها در دست حوزه است و پشتیبانی و اجرا به دانشگاه علوم اسلامی رضوی سپرده شده است.

معاون علمی حوزه علمیه خراسان هم گفت: پارسال و در نخستین دوره این طرح، ۳۵۰ نفر از مردان و ۱۵۰ نفر از زنان طلبه حضور داشتند.

حجت الاسلام مهدی رضایی افزود: هندسه دانش های قرآنی و حدیثی، اصول و روش های ترجمه قرآن، جریان‌ها و روش‌های تفسیری معاصر در جهان از موضوعات مدرسه علوم قرآن و حدیث، مبادی موضوع شناسی فقهی، اصول و ضوابط موضوع شناسی، روش موضوع شناسی در فقه های تخصصی، فرایند موضوع شناسی در فقه حکمرانی،سیر تطور علوم عقلی و آینده آن‌ها، رابطه عقل و شهود با نقل در کسب معارف دینی، کارکردهای علوم عقلی، طبقه بندی علوم عقلی، معناشناسی قرآن، نشانه شناسی قرآن، تاریخ منطق در اسلام، روش شناسی دین پژوهی، تاریخ منطق پیش از اسلام و اسلام برخی از موضوعات دیگر این کلاسها بود.

دارالعلم، حوزه‌مدرسه‌ای تابستانه در مشهدالرضا

وی ادامه داد: طلاب سطح چهار حوزه، طلاب و پژوهشگران مراکز، موسسات و نهادهای تخصصی حوزوی و نخبگان و استادان سطح مقدمات و سطوح عالی از جمله افراد حاضر در این دوره تابستانی بودند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مدرسه تابستانه دارالعلم، تعاملی و با هدف ایجاد ارتباط میان حوزه‌های علمیه برگزار می شود، افزود: بر این باوریم که به‌تدریج با این روند یک مرجعیت علمی برای حوزه علمیه خراسان رقم خواهد خورد.

حجت‌الاسلام‌ علی خیاط افزود: خواستیم در قالب یک مدرسه تابستانه، تعاملی مؤثر میان حوزه‌های علمیه ایجاد کنیم و در سال آینده بنا داریم این تعامل در سطح بین‌المللی نیز محقق شود و اساتید و شرکت‌کنندگان از حوزه‌های علمیه نجف نیز به‌ صورت مضاعف در این فضا حاضر باشند.

وی ادامه داد: با تحقق مرجعیت علمی حوزه علمیه خراسان و مدرسه تابستانه، طلاب مباحثی را در طول سال مطرح می‌کنند که برای آن مباحث خاص، باید مدرسه تابستانه دارالعلم مشهد را دنبال کنند و استمرار این مدرسه تابستانه و تلاش برای رشد و ارتقای آن قطعاً ایجاد زمینه‌ای برای رشد خواهد بود.

مشاور تولیت آستان قدس رضوی در امور حوزه و روحانیت نیز اظهار کرد: امام رضا(ع) تجلی علمی اهل بیت(ع) هستند و به واقع، خط برجسته‌ای هستند که کانون‌های علمی و علوم دینی در کنار مضجع منور امام هشتم به همین اعتبار از هزار و اندی سال تا کنون شکل گرفته و در حال فعالیت هستند.

مشهد همواره محل حضور و مراودات، مباحثات و رفت و آمدهای علمی علما از سراسر کشور و حتی از حوزه‌های علمیه نجف، لبنان و دیگر کشورهای اسلامی بوده است

حجت‌الاسلام محسن بذرگری هاشمی افزود: در بازه زمانی تابستان، مشهد همواره محل حضور و مراودات، مباحثات و رفت و آمدهای علمی علما از سراسر کشور و حتی از حوزه‌های علمیه نجف، لبنان و دیگر حوزه‌های علمیه بوده است.

وی با اشاره به حضور جمع قابل توجهی از طلاب، فضلا و دانش پژوهان از حوزه‌های نجف و لبنان و جمع زیادی از اساتید تراز نخست علمی کشور، گفت: ما در این برنامه میزبان طلاب و فضلایی از سراسر کشور هستیم و پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته تا در طول برنامه از حضور اساتید تراز قابل توجه همچون حضرات آیات سبحانی، شب زنده دار، علم الهدی، اشرفی شاهرودی، مروارید و دیگر علما استفاده کنیم.

دارالعلم، حوزه‌مدرسه‌ای تابستانه در مشهدالرضا

یکی از شرکت‌کنندگان مدرسه ادبیات عرب و زبان‌شناسی مدرسه دارالعلم گفت: دارالعلم فرصتی است تا شرکت کنندگان در قالب کرسی‌های نظریه‌پردازی با علوم آشنا و نظریات جدید را بشنوند و در زمینه سبک و اسلوب ها گفت‌وگو کنند.

حجت‌الاسلام مسعود مکرم افزود: نخستین و مهم ترین برکت دوره، بهره مندی از مضجع نورانی امام رضا(ع) است که به‌عنوان یکی از بزرگترین نعمات است و اشتغال به کسب علوم اسلامی در محضر عالم آل محمد(ع) طبیعتا برکات ویژه‌ای را نیز به همراه خواهد داشت.

حتی در شرایط سخت‌تر از امروز نیز در حوزه‌های علمیه نجف به درس و بحثهای علمی پرداخته می شد و از این جهت علم دین، تعطیلی ندارد

وی با اشاره به مطالبه رهبر معظم انقلاب نسبت به استمرار فعالیت علمی در ایام تابستان، افزود: در سیره سلف صالح حوزه نیز ملاحظه می‌کنیم‌ که تعطیلی موضوعیت نداشته و حتی در شرایط سخت‌تر از امروز نیز حوزه‌های علمیه نجف به درس و بحث های علمی می پرداخته اند و از این جهت علم دین، تعطیلی ندارد.

این شرکت کننده مدرسه تابستانی ادبیات عرب و زبان شناسی با بیان اینکه با توجه به دغدغه‌های امروز در خصوص هجمه به فضای فرهنگی کشور و ضرورت صدور انقلاب اسلامی به سراسر دنیا در راستای معرفی تمدن نوین اسلامی، تعطیلی موضوعیت ندارد، ابراز کرد: باید فعالیت و جد و جهد علمی طلاب و دانش پژوهان در تابستان ادامه داشته باشد.

یکی دیگر از شرکت کنندگان در مباحث ادبیات و زبان شناسی مدرسه دارالعلم نیز گفت: مدرسه تابستانه دارالعلم، علاوه بر بهره‌مندی از فرصت تعطیلات تابستانی، زمینه را برای مطالعات و پژوهش‌های روزآمد فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد سیدی افزود: گاهی طلاب نمی‌توانند آنچه را که آموخته‌اند به عنوان یک محصول علمی مناسب، در اختیار جامعه قرار دهند اما این دوره ها کمک بسزایی در این راستا خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha