از شناسایی تاثیر امواج مغناطیسی بر ناباروری تا نصب سامانه تبادل اطلاعات روی خودرو

تهران - ایرنا -رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در تشریح عملکرد یکسال گذشته این مجموعه فناورانه، از شناسایی تاثیر امواج مغناطیسی روی ناباروری، نصب سامانه تبادل اطلاعات بر روی خودرو ریرا، ساخت دستگاه بازیافت اسیدکلردیدریک و اضافه شدن ۲۵۰۰ به فضای فعلی زیست بوم نوآوری شریف خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محسن مردانی امروز (دوشنبه) و در آستانه چهل و چهارمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی، در نشستی خبری برای تشریح دستاوردهای شاخص یک سال گذشته این مجموعه افزود: به این نتیجه رسیده‌ایم که نهاد جهاد دانشگاهی باید مأموریت ملی تحت عنوان «زیست‌بوم نوآوری فناوری‌های نوین، استراتژیک و آینده‌نگر منتخب» را برعهده گرفته و مدیریت زیست‌بوم آن را عهده دار باشد. به عنوان مثال ما می‌توانیم در حوزه آب‌شیرین‌کن و خودرو مأموریت بگیریم اما نیازمند حمایت سایر دستگاه‌ها برای انجام این ماموریت هستیم.

وی در ادامه به تشریح دستاوردهای شاخص اخیر سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف پرداخت و طراحی و ساخت دستگاه تنظیم زوایای چرخ و چراغ خودرو، طراحی و ساخت پایلوت بازیافت اسیدکلریدریک به روش تبخیری، پژوهش، طراحی، ساخت تجهیزات و توسعه کاربردهای خودروهای متصل و طراحی ساخت تعمیر و اورهال ابزار، تجهیزات و قطعات یدکی تولیدی و غیرتولیدی شرکت ایران خودرو را از جمله دستاوردهای اخیر این سازمان عنوان کرد.

مردانی افزود: هدف این است که متولی برخی از فناوری منتخب کشور از جمله آب‌شیرین‌کن یا فناوری خودرو در کشور شویم و در کنار آن شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان سازنده فناوری های مرتبط دور یکدیگر جمع شوند.

وی با بیان اینکه، کل اقدامات انجام شده جهاد دانشگاهی صنعتی شریف باید ذیل «زیست‌بوم نوآوری فناوری‌های نوین، استراتژیک و آینده‌نگر منتخب» باشد، افزود: به این دلیل که جهاد دانشگاهی باید یک نقش محوری در فناوری کشور داشته باشد ما باید زیست بوم فناوری ایجاد کنیم که مدیریت فناوری های مورد نیاز کشور داشته باشیم.

از شناسایی تاثیر امواج مغناطیسی بر ناباروری تا نصب سامانه تبادل اطلاعات روی خودرو

سامانه تبادل اطلاعات خودروهای متصل
رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در ادامه با اشاره به اهم فعالیت های جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در سال گذشته افزود: یکی از پروژه های سال گذشته توسعه فناوری های ارتباطات خودورهای متصل بوده است. جرقه سامانه فناوری ارتباطات خودروهای متصل از سال ۱۳۹۰ با سرمایه گذاری سازمان گسترش زده شد و یک خط پایلوتی بین تهران، قزوین و رشت ایجاد کردیم.

وی یادآورشد: سامانه تبادل اطلاعات خودروهای متصل در سال ۱۳۹۳ موفق به دریافت جایزه خوارزمی شد و بعد از آن با خودروسازان برای استفاده از فناوری وارد مذاکره شدیم، در سال ۱۳۹۸ با ایران خودرو طرح موضوع و آنها پذیرفتند و یک پروژه کلان تعریف کردند که روی خودرو تارا و دناپلاس از این سامانه استفاده شود.

مردانی افزود: سال ۱۳۹۹ قرارداد نهایی با ایران خودرو امضا شد و همزمان با تولید سخت افزار توسط مجموعه های دیگر ایران خودرو کار را جلو برد و بعد از آن خودرو را تغییر دادند به ریرا که هم اکنون این سامانه روی ۲۰۰ خودرو ریرا نصب شده و در حال استفاده است.

به گفته مردانی، این فناوری به دلیل اینکه تمام حسگرهای خودرو دسترسی دارد می تواند در مواقعی که احیانا اتفاقی همچون تصادفی در جاده رخ دهد و خودرو متوقفف یا واژگون شود این سیستم به شکل اتوماتیک و با استفاده از سیم کارت و جی پی اس موجود، موقعیت خودرو را به امداد و نجات جاده ای اطلاع می دهد.

از شناسایی تاثیر امواج مغناطیسی بر ناباروری تا نصب سامانه تبادل اطلاعات روی خودرو

تاثیر امواج مغناطیسی روی ناباروری
رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در ادامه یکی دیگر از موضوعات مهم فعلی کشور را حوزه جمعیت که به حوزه علوم انسانی مربوط می شود عنوان کرد و افزود: جهاددانشگاهی صنعتی شریف به این حوزه نیز ورود کرده است به طوریکه یک موضوعی در حال حاضر مطرح است تاثیر امواج الکترو مغناطیسی روی ناباروی است.

مردانی تصریح کرد: در حال حاضر با مذاکره ای که با سازمان پدافند غیرعامل کشور داشته ایم، به ما ماموریت داده شده که روی این موضوع کار کنیم و دبیرخانه بیوالکتریک و بیوالکترمغناطیس در سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف مستقر شده و در یک کار مطالعاتی قصد داریم تاثیرگذاری تشعشات روی ناباروری، نقاط آسیب پذیر و نحوه مقابله با این پدیده را شناسایی کنیم.وی افزود: در این پروژه و از طریق سازمان پدافندغیرعامل الزامات و استانداردها را در حوزه تشعشعات مغناطیسی مشخص و مستند خواهیم کرد و امسال کار را شروع کرده ایم و نتایج تشعشات گوناگون از جمله پارازیت ها، آنتن های بالای منازل و آنتن های بی تی اس را در کارگروه های اولیه بررسی و جمع بندی خواهیم کرد و پس از صحه گذاری در ادامه اعتبار سنجی خوهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف یک موضوع دیگر که با حضور بخش خصوصی پیگیری توسط این مجموعه در سال گذشته پیگیری شده است را ساخت دستگاه بازیافت اسیدکلریدریک با همکاری یک شرکت فعال در حوزه فولاد در منطقه سلفچگان عنوان کرد.

مردانی در توضیح بیشتر گفت: کارخانجات فولاد به دلیل جابجایی ورق و فولاد و به منظور جلوگیری از زنگ زدگی آنها از مصرف اسید بالایی برخوردار هستند. این مجموعه های صنعتی هنگامی که می خواهند فولاد را نورد کنند و یا ضحامت را تغییر دهند ابتدا باید زنگ زدگی ها را با اسید برطرف کنند.

وی ادامه داد: کارخانه فولادی که ما با آنها در حال حاضر کار می کنیم از مصرف ۶۰ تن اسید برخوردار است و محیط زیست را آسیب پذیر می کند و این اسیدها بازیافت نمی شود. ساخت دستگاه بازیافت اسیدکلردیدریک که تاییدیه آن هم اخذ شده است به بهره برداری رسیده و به دنبال استفاده آن در جاهای مختلف از جمله فولاد مبارکه اصفهان هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف اظهارکرد: به طور حتم توسعه زیست بوم نوآوری سازمان جهاد دانشگاهی شریف نیازمند یک سابقه کاری و نقطه قوت در انجام پروژه های مختلف و دیگری نیز فضای لازم است. به همین منظور با معانت علمی و فناوری وارد مذاکرده شدیم که یک فضایی به متراژ ۲۵۰۰ به فضای فعلی زیست بوم نوآوری شریف اضافه شود.

وی با بیان اینکه، یک مرکز نوآوری نیز در جهاد دانشگاهی شریف ایجاد شده، افزود: کارکرد آن این است که ما تیم ها و شرکت های همکار و تجاری را در برای هم افزایی بیشتر گرد یکدیگر مستقر می کنیم و تاکنون حدود ۱۴ شرکت فناور را جذب کرده ایم.

وی گفت: اگر اعتبار این پروژه که حدود ۳۰ میلیارد تومان است جذب شود و پروژه تکمیل شود تعدادی از تیم ها و شرکت های فعال در حوزه های خاص همچون خودرو، لیزر و اپتیک و نفت کار می کنند را در این مجموعه برای انجام کارهای بزرگ تر اضافه خواهیم کرد.


عزم جهاد شریف برای ایجاد خط تولید فناوری های آب‌شیرین‌کن در کشور
رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف همچنین با اشاره به تعریف موضوعات پیشران فناورانه و اشتغال آفرین در کشور افزود: در حال حاضر بودجه خوبی به معاونت علمی اختصاص یافته و قرار است بر اساس توافقنامه جهاد دانشگاهی کل با معاونت علمی ریاست جمهوری سه هزار میلیارد تومان به فناوری غشایی آب شیرن کن به جهاد اختصاص یابد.

پراکندگی تولید تجهیزات مرتبط با دستگاه آب شیرین کن در کشور و حتی واردات ملزومات این فناوری از جمله واردات تجهیزات مختلف که بعدها مشکلاتی همچون تعمیر نگهداری و مشکل لوازم یدکی ایجاد کرده است. ما بدنبال تجمیع فناوری های مرتبط با آب شیرین کن در کشور هستیم و یک خط تولید برای لوازم مختلف این فناوری راه اندازی شود.

فعالیت جهاد در زمینه صنایع دفاعی

رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف همچنین در ابتدای سخنان خود نیز با بیان اینکه، جهاد دانشگاهی صنعت شریف در۱۶ مردادماه سال ۱۳۵۹ همزمان با سازمان جهاد دانشگاهی کشور تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: به این دلیل که بعد از مدت کوتاهی متاسفانه جنگ تحمیلی رخ داد عمده فعالیت های ما در حوزه دفاعی بوده است و خدمات بسیار ارزنده ای هم در این حوزه انجام داد.


مردانی افزود: به خصوص جهاد در برخی تجهیزات هواپیماهای اف ۴ و اف ۵ و اف ۱۴ و سامانه موشکی پدافندی و حوزه دفاعی و بیسیم و مخابرات کارهای بسیار بزرگی انجام داد؛ به طوریکه جهاد در راه اندازی خط تولید موشک کاتوشیا به عنوان اولین موشک مورد استفاده در حوزه دفاعی کشور خدمات ارزنده ای داشته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی بعد از پایان جنگ ادامه فعالیت های خود را با توجه به تربیت نیروی انسانی متخصص و سوابق تحقیقاتی ارزشمند بر روی حوزه صنعت، نفت و گاز و معدن سوق داد اما هنوز کماکان حدود ۳۰ درصد از فعالیت های مان را درحوزه دفاعی حفظ کرده ایم.

مردانی با بیان اینکه، جهاد دانشگاهی در دولت های مختلف با توجه به رویکردهایی که در قبال جهاد داشته اند، ماموریت های مختلفی را پیگیری و به سرانجام رسانده است افزود: ما یاد گرفته ایم به سمتی پیش برویم که خودمان خودگران شویم و خدمات فناورانه در بخش های مختلف به بخش های مختلف در کشور ارائه کنیم.

وی با اشاره به نام جهاد دانشگاهی صنعتی شریف تاکیدکرد: ابتدای اسم ما جهاد است و انتهای آن صنعتی شریف و ما مجبوریم فعالیت های خود را هم جهادی انجام دهیم و اینکه اقدامات فناورانه ما در سطح دانشگاه صنعتی شریف باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha