شهردار هیروشیما: اسرائیل به جنگ در غزه پایان دهد

تهران-ایرنا- شهردار هیروشیما در آیین سالگرد هفتاد و نهمین سالگرد حمله اتمی آمریکا به این شهر، از رژیم صهیونیستی خواست که حملات خود به نوار غزه را پایان دهد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری کیودو نیوز، کازومی ماتسویی در این آیین بیان کرد: ما از مردم جهان می‌خواهیم برای متقاعد کردن سران خود به فقدان طرح بازدارندگی هسته‌ای در مواجهه با درگیری‌های جهانی از جمله تهاجم روسیه به اوکراین و حمله [رژیم] اسرائیل به نوار غزه، متحد شوند.

وی افزود: به نظر می‌رسد چنین تراژدی‌های جهانی، موجی از بی‌اعتمادی و ترس میان ملت‌ها به وجود آورده و این باور را ایجاد کرده است که برای حل چالش‌های جهای باید به نیروی نظامی تکیه کرد، اما ما باید از این امر اجتناب کنیم.

شهردار هیروشیما با اشاره به پایان جنگ سرد پس از مذاکره میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی با رونالد ریگان رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، افزود: سیاستمداران می‌توانند حتی در شرایط بحرانی نیز با تکیه بر مذاکره و گفت‌وگو از وضعیت سخت عبور کنند.

وی ادامه داد: جامعه مدنی هم باید برای از بین بردن سوء ظن و تردید که منجر به تنش‌ها می‌شود، از مسیر تبادل و گفت‌وگوها دایره اعتماد متقابل را گسترش دهد.

کازومی همچنین از نماینده [رژیم] اسرائیل که در این مراسم حضور داشت، خواست با پذیرش آتش‌بس، حملات در خاک فلسطین را پایان دهند.

دعوت این نماینده [رژیم] اسرائیل در حالی صورت گرفته است که شهردار ناگاساکی اعلام کرده بود این رژیم به مراسم سالانه صلح دعوت نمی‌شود و نمایندگان روسیه و بلاروس هم به دلیل حمله مسکو به اوکراین و نماینده فلسطین نیز بدون هیچ دلیلی در این مراسم دعوت نشده بودند. این اقدام توکیو به عنوان یک استاندارد دوگانه مورد انتقاد دولت‌ها و رسانه‌های مختلف قرار گرفت.

شهردار هیروشیما همچنین با ابراز تاسف از تصویب نشدن سند نهایی دومین نشست بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، افزود: این بن‌بست یک واقعیت تلخی را از وجود اختلافات عمیق میان کشورهای‌ هسته‌ای آشکار کرد.

شهردار هیروشیما: اسرائیل به جنگ در غزه پایان دهد

فومیو کیشیدا نخست‌وزیرژاپن هم که یکی از مهمانان این مراسم بود، اظهار داشت: ما حرکت به سوی جهانی عاری از سلاح‌های‌ هسته‌ای را خواستاریم.

وی افزود: ماموریت ژاپن به عنوان تنها کشور آسیب دیده از جنگ‌افزار هسته ای، در تلاش برای دستیابی به جهانی بدون سلاح‌های اتمی است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن، تعداد بازماندگان بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناگاساکی تا فروردین ۱۴۰۳ به ۱۰۶ هزار و ۸۲۵ تن می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha