۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۳۷
کد خبر: 85559905
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

ردیف مزارها تا مزارشریف

۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۳۷
کد خبر: 85559905
داود میاندهی
ردیف مزارها تا مزارشریف

کرمان- ایرنا- لابه‌لای ردیف منظم مزارها قدم به قدم جلو می‌روم و چشم به کلمات قرمز روی آنها که نامشان را معرفی می‌کند می‌دوزم تا به شهیدانی برسم که خبرنگار بوده‌اند.

یک روز مانده به ۱۷ مرداد - روز خبرنگار- در صبحی که هنوز آفتاب داغ کرمان از پشت کوه‌های صاحب الزمان(ع) که به شیوشگان نیز شناخته می‌شوند، خودش را به همه مزارهای گلزار شهدا نرسانده به آنجا می‌رسیم؛ نسیم ملایمی هم می‌وزد، گویا خودش را به اینجا رسانده و دستمان را می‌گیرد تا با خود ببرد به مزارشریف، مرکز استان بلخ افغانستان در روز ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷؛ روزی که محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در کنار شماری از دیپلمات‌های مستقر در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، مظلومانه به دست طالبان متحجر به شهادت رسیدند.

من حدود ۱۳ سال پس از این واقعه یعنی سال ۹۰ برای کار خبرنگاری در افغانستان حضور یافتم و در سفری به مزارشریف، توانستم بروم ساختمانی که سال ۷۷ محل کنسولگری بود را پیدا کنم و با تعدادی از همسایگان و افراد مطلع از این رویداد فجیع مصاحبه داشته باشم که خبرهای مرتبط با آن وقایع در آن سال را می توانید در ادامه مطالعه کنید:

حالا ۱۶ مرداد سال ۱۴۰۳ در آستانه روز خبرنگار امسال، به اتفاق تعدادی از مدیران خبرگزاری‌ها در استان کرمان، نیت کردیم ابتدای صبح به گلزار شهدا برویم و یاد شهیدان را گرامی بداریم؛ به‌ویژه شهیدان خبرنگار یا آنان که به نوعی در کارهای روابط عمومی و ارتباطات استان مشغول بوده اند و ردپایی از خود برجاگذاشته اند.

ردیف مزارها تا مزارشریف

و من حالا صبحگاه روز سه‌شنبه، اینجا گلزار شهدا همراه با همکاران رسانه‌ای، در جوار مزار شهید حاج قاسم سلیمانی که هنوز درباره فعالیت ها و اقدامات رسانه ای وی آنچنان که باید نگفته اند و ننوشته اند، ایستاده ام اما انگار در مزارشریف کنار همکار شهیدمان، محمود، در کنسولگری دارم صحنه های ورود طالبان به آنجا را مرور می کنم.

دقیقه‌ای قبل‌تر، خودرو را در پارکینگ گلزار شهدا پارک کردیم، از گیت تفتیش بدنی وارد شدیم تا به‌موقع به قرار همکاران رسانه‌ای در داخل گلزار شهدا برسیم؛ هنوز از نخستین ردیف پله‌ها پایین نیامده بودیم که عطر گلزار درآغوشمان کشید و چقدر تفاوت هوای اینجا مشهود و نمایان است به طوری که همکارمان را نیز به بازگویی آن واداشت.

در آن زمان صبحگاهی، این جمعیت از زائران شهدا در گلزار زیاد است؛ اما مدیر گلزار شهدا- سردار حسنی سعدی- تازه می‌گوید، چند دقیقه قبل دعا تمام شد وگرنه شلوغ‌تر هم بود؛ عده‌ای روبه روی یکی از غرفه‌ها چای تحویل می‌گیرند تا نوش جان کنند و عطر چای تا اینجا که ما ایستاده‌ایم هم می‌آید.

روی ردیف نخست پله‌ها می‌ایستم؛ چشم ها را می‌گردانم جلو و چپ را می‌بینم؛ ردیف منظم مزارها دارند سلام آفتاب را جواب می‌دهند؛ کمی از قبای خورشید، خود را به تعدادی از مزار شهدا رسانده و مابقی در سایه ساختمان حسینیه هنوز منتظرند؛ جلو می‌رویم و به ردیف بیش از یکهزار مزار مستقر در این مکان می‌رسیم.

با کلامم دارم با همکاران رسانه‌ای، مدیر گلزار شهدا و مدیرکل دفتر حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان احوالپرسی می‌کنم و دست می‌دهم اما خودم انگار آنجا نیستم؛ انگار اصلا نیستم. یاد محمود و مناسبت روز خبرنگار که با شهادت وی شکل گرفته، مرا رها نمی‌کند و مرا به افغانستان می‌کشاند.

در گپ و گفت خودمانی قبل از مراسم رسمی تجدید میثاق اصحاب رسانه با شهدا به ویژه شهیدان رسانه آرمیده در گلزار شهدا، از شهید سلیمانی می گوییم و رویکردهای رسانه‌ای این شهید که کمتر درباره آنها تحقیق شده است؛ از نشریه ثارالله که در کرمان راه انداخت و دیگر اقداماتی که همراستا با مبارزاتش چه در دفاع مقدس یا در منطقه علیه تروریسم، کار رسانه‌ای نیز از اولویت های وی در میدان عمل بود.

هرچه جلوتر می‌رویم با مزار شهیدی مواجه می‌شویم که شهروندان کرمان حرف‌ها از آنان دارند؛ شهید عبدالمهدی مغفوری، شهید شاخص بسیج رسانه کشور در سال ۱۴۰۲ که غیر از اقداماتش در روابط عمومی و حوزه رسانه، کراماتش نزد اهالی دیار کریمان به واسطه خلوص و پاکی وی، شهره است و مزارش هیچوقت خلوت نمی‌شود.

ردیف مزارها تا مزارشریف

قبل از زیارت مزار سردار شهید سلیمانی و نیز شهید مغفوری، سردار حسنی سعدی مدیر گلزار شهدا ما را برد بالای سر مزار شهید غلامرضا آتشی‌گوهری و از اقداماتش گفت؛ سپس وقتی مزار حاج قاسم و یارانش را زیارت کردیم، من خلاصه‌ای کوتاه از بهانه نامگذاری روز خبرنگار، نحوه مظلومانه شهادت محمود صارمی در مزارشریف گفتم و یادش را با صلواتی گرامی داشتیم.

بعد از آن به نوبت بر سر مزار شهیدان دیگر از جمله غلامرضا نامدار محمدی، حمید نظری مکی آبادی، غلامرضاجعفری کرمانی پور، حاج حسن مصطفوی، احمد محمدی، اسماعیل عمرانی، محسن کرموند، حمید نظریان، شهید مرتضی چمن و در آخر هم کنار مزار شهیده آیدا قاسمی، از شهدای حمله تروریستی سال ۱۴۰۲ کرمان حاضر شدیم؛ دانش‌آموزی که معصومیت چشمانش از روی سنگ قبرش هم داد می زد و تو را میخکوب می کرد؛ وی گویا خبرنگار خبرگزاری پانا نیز بوده و در جریان انفجارهای تروریستی در مسیر زائران گلزار شهدای کرمان، به فیض شهادت نائل آمد.

گزارش تصویری حاصل زحمات ابوذر احمدی زاده خبرنگار-عکاس ایرنا کرمان از این مراسم را اینجا و کلیپ مربوط به آن که توسط نجمه حسنی خبرنگار ایرنا تهیه شده را در لینک زیر ببینید.

از گلزار شهدا خارج شدیم و به سراغ امور روزمره و سایر برنامه های خبری رفتیم؛ اما مزارشریف، نحوه شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار رهایم نمی‌کند؛ بغض گلویم را می‌فشارد هم از محمود که برای آگاهی بخشی، جانش را هدیه کرد و هم از اینکه بعد از اینهمه سال، وضعیت رسانه ها و گلایه های اصحاب رسانه در کشور باید آنقدر بلند باشد؛ از سوی دیگر هم صدای برخی مدیران؛ جا و جایگاه خبرنگار و میز رسانه و ارتباطات در کشور کجاست به راستی؟.

پرسشی که پاسخ های متعدد و طولانی دارد و امید که روزی شاهد اینهمه گلایه خبرنگاران نباشیم و البته همه رسانه های ما هم آنطور که مورد مطالبه هستند باشند. باشد که قلم خبرنگارانمان مانا بماند و اثرگذار.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha