خبرنگاران؛ یاریگر مردم در جنگ شناختی/ ماموریت رسانه در تبیین دستاوردهای علمی

تهران- ایرنا- شماری از مقامات حوزه آموزش عالی و فناوری پیام‌هایی را به مناسبت روز خبرنگار (۱۷ مرداد) صادر کرده و خبرنگاران را یاریگر مردم در جنگ شناختی دانستند، همچنین بر ماموریت رسانه در تبیین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ علمی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت: روز فرخنده ۱۷ مرداد که آمیخته با عطر شهادت خبرنگار عزیز کشورمان شهید محمود صارمی است فرصتی است برای نکوداشت و پاسداشت شما عزیزان که در کارزار بزرگ رسانه و جنگ روایت‌ها با صداقت و سخت‌کوشی برای رشد و اعتلای فرهنگ کشور تلاش بی‌شائبه دارید و صمیمانه از شما عزیزان که با وجود محدودیت‌ها و مشکلات متعدد، در آگاهی‌بخشی از ارزش‌های کشور به مردم ایران و جهان تلاش بی‌وقفه دارید تشکر و قدردانی می‌کنم.

عبدالحسین خسروپناه ادامه داد: در جنگ ترکیبی پیش‌روی کشور عزیزمان، رسانه حرف اول را می‌زند و تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای دشمنان برای ناامید کردن مردم کشور و سرپوش گذاشتن بر دستاوردهای انقلاب اسلامی عزم خود را جزم کرده‌ که ساختار رسانه‌ای کشور در این کارزار صعب و پر چالش مأموریتی بسی سنگین بر دوش خود دارد.

آنچه امروز باید همچنان مورد توجه سیاستگذاران کشور باشد بازسازی انقلابی ساختار رسانه‌ای کشور در راستای حکمرانی ولایی که مطالبه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، است. در همین زمینه ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی  میزهای مرتبط خود را تشکیل داده و از همه شما فرهیختگان عزیز دعوت می‌کنم همکاران ما را در این اقدام مهم یاری رسانید.

وی افزود: امروز آزادی‌خواهان جهان از بستر رسانه متوجه جنایات متعدد قدرت‌های مستکبر در کشتار انسان‌ها و ظلم‌ و ستم‌های آنها با مردم مظلوم به‌ویژه در غزّه شده‌اند و در جای جای جهان شاهد اعتراضات مردمی نسبت به جنایت‌های ضد بشری رژیم تروریست صهیونیست هستیم‌ و کنشگران رسانه‌ای کشورمان باید در این بیداری انسان‌ها و بسط معنویت و اخلاق در جهان؛ وظیفه سنگین آگاهی‌بخشی را با تلاش روزافزون انجام دهند.

خبرنگاران؛ یاریگران مردم در جنگ شناختی

رئیس جهاد دانشگاهی نیز در پیام تبریک خود به مناسبت روز خبرنگار، نوشت: روز خبرنگار، تنها یک مناسبت و تاریخِ درج‌ شده در تقویم کشورمان نیست؛ بلکه یادآور تلاش‌های شبانه‌روزی انسان‌هایی است که با قلم متعهدانه خود، حقیقت را روایت کرده و آگاهی و امید را به جامعه تزریق می‌کنند.

حسن مسلمی نائینی افزود: در دنیای پیچیده امروز که اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و با توسعه شبکه‌های اطلاع‌رسانی خصوصاً در فضای مجازی، با انبوهی از شبهات، اخبار جعلی و غرض ورزانه مواجه‌ هستیم، نقش خبرنگاران در تبیین صحیح مسائل و رویدادها دوچندان شده است.

بر اساس این خبر مسلمی ادامه داده است: در خصوص اهمیت این موضوع خداوند متعال نیز در آیه ۶ سوره حجرات می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَیٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ» ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید. روشن است که خبرنگاران در این شرایط، نقش راهنمایانی را عهده‌دار هستند که با شجاعت به دنبال حقیقت رفته و با دقتی دو چندان، رویدادها را تحلیل و تفسیر نموده و به مردم کمک می‌کنند تا در این جنگ نابرابر شناختی، واقعیت را بهتر و دقیق‌تر درک کنند.

خبرنگاران در جنگ نابرابر شناختی، یاریگر مردم هستند 

در این مسیر، جهاد دانشگاهی نیز که امروز چهل‌وچهار سال از حیات پرافتخار خود را پشت سر می‌گذارد، به‌عنوان نهادی پیشرو، همواره مصمم بوده تا در کنار اقدامات علمی و فناورانه برای حل مشکلات بر زمین‌ مانده کشور، با بهره‌گیری از سازمان‌های رسانه‌ای و فرهنگی این نهاد، در مسیر تبیین و آگاهی‌بخشی جامعه قدم بردارد.

فرا رسیدن روز خبرنگار فرصت مغتنمی است تا از همراهی تمام رسانه‌ها و به‌خصوص خبرنگاران حوزه مهم و تاثیرگذارِ علم، فناوری و دانشگاهی که با قلم شیوای خود به‌ عنوان پل ارتباطی بین جامعه علمی و آحاد مردم، نقش بسزایی را در انتقال دستاوردها و افتخارات امیدآفرین جوانانِ این مرزوبوم ایفا می‌کنند، قدردانی کرده و امیدوارم در سایه تلاش‌های شما، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر علم و فناوری در کشور باشیم.

وی نوشت: در پایان با گرامیداشت ۱۷ مردادماه روز خبرنگار و زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهید محمود صارمی و دیگر شهدای رسانه، فرا رسیدن این روز را به‌ تمام خبرنگاران، اصحاب رسانه و همکاران پرتلاشم در رسانه‌های وابسته به جهاد دانشگاهی تبریک می‌گویم.

پیام رئیس دانشگاه ملی مهارت

رئیس دانشگاه ملی مهارت نیز در آستانه فرارسیدن ۱۷ مرداد، سالروز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار، با صدور پیام تبریکی، این روز را به اهالی قلم و رسانه تبریک گفت.

عرفان خسرویان نوشت: در دورانی به سر می‌بریم که اخبار با سرعت نور ساخته و پرداخته می‌شوند. گویی در دنیایی مملو از خبر احاطه شده‌ایم و به هر سو گذر می‌کنیم پیش و بیش از هر چیز با هجوم اخبار مواجه‌ ایم. در چنین برهه‌ای، بی‌تردید رسالت اصحاب رسانه، تولیدگران و سازندگان خبر، راویان رویدادها و وقایع و خبرنگاران بسیار خطیر است و باید همواره در مسیر آگاهی‌بخشی به اقشار مختلف جامعه بر مدار حقیقت نقش مهم خویش را ایفا کنند.


وی افزود: ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره خبرنگار شهید؛ محمود صارمی و همه شهدای رسانه، فرارسیدن هفدهم مردادماه "روز خبرنگار" را به اصحاب محترم رسانه، مطبوعات و خبرنگاران تبریک گفته، از همراهی و همدلی خانواده بزرگ مطبوعات با دانشگاه ملی مهارت و اهتمام ویژه این عزیزان در انعکاس اخبار و اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و دستاوردهای علمی، پژوهشی و عمرانی این دانشگاه  قدردانی نموده، از درگاه خداوند متعال برای همگان سلامتی و توفیق روزافزون مسالت دارم.

قلمی که امید می‌آفریند
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز ضمن گرامیداشت روز خبرنگار از نقش‌آفرینی خبرنگاران و رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و بازتاب مطالبات و دستاوردهای زیست بوم جوان نوآوری و فناوری کشور تقدیر کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده: اکنون در دوره‌ای هستیم که به روشنی ظرفیت علم و فناوری در رفع چالش‌ها و توسعه کشور مشخص شده است. ظرفیتی که اگر به درستی شناسایی و به آن پرداخته شود سهم پررنگی در امیدآفرینی در کشور به ویژه نسل جوان را به دنبال خواهد داشت و اهالی رسانه از مهره‌های اصلی بازتاب شدن این ظرفیت نویافته به شمار می‌روند. باور دارم افق تحول‌آفرین علم و فناوری کشور با همفکری و همیاری رسانه‌ها محقق می‌شود.

روشنی‌بخش جامعه

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در پیامی ۱۷ مرداد، روزخبرنگار را تبریک گفت و خبرنگاران را روشنی بخش جامعه و شایسته برترین جایگاه‌ دانست و اطلاع‌رسانی شفاف و اثربخش را سبب‌ساز ارتقا توانمندی‌های نظام حکمرانی کشور عنوان کرد.

سیدمحمودرضا آقامیری افزود: در زمانه‌ای که امید و امیدواری، سرمایه اجتماعی بی‌بدیلی برای جامعه محسوب می‌شود، مهارت خلق و حراست از امید رسالت خطیر برای خبرنگار است و او را به دیده‌بانی برای انعکاس دستاوردها، واقعیت‌ها و افق‌های پیش رو تبدیل کرده است.

اطلاع‌رسانی صادقانه، شفاف و اثربخش به مردم عزیز ایران اسلامی، سبب‌ساز ارتقا توانمندی‌های نظام حکمرانی کشور است و این مسیر جز با خبرنگاران و رسانه‌هایی مسئولیت پذیر، مستقل و پیشرو، رقم نخواهد خورد.

نام و رسم خبرنگاری همواره سزاوار بهترین تقدیرهاست و خبرنگاران، همیشه روشنی‌بخش جامعه و شایسته برترین جایگاه‌اند، روز خبرنگار، فرصتی است گران‌بها برای پاسداشت مقام شامخ انسان‌های فرهیخته‌ای که در راه روشنگری و آگاهی‌بخشی به آحاد جامعه، تمام داشته‌های مادی و معنوی خود را فدای این عرصه می‌کنند.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه خبر و تبریک روز خبرنگار، از خدمات صادقانه و دقت نظر عزیزان خبرنگار در عرصه ی اطلاع رسانی صحیح و دقیق که همراه با صبر و بردباری در پیگیری اخبار برای اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه تلاش می کنند، تقدیر می کنم.

به گزارش ایرنا، ۱۷ مردادماه، سالروز شهادت شهید محمود صارمی به عنوان روز خبرنگار در تقویم رسمی کشور شناخته شده است.محمود صارمی مسئول دفتر ایرنا در مزار شریف افغانستان بود که در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ به همراه ۸ نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر توسط عوامل گروه طالبان به شهادت رسید. تا مدت‌ها از سرنوشت این ۹ نفر گزارشی منتشر نشد، تا این که پیکرهای آنان در یک گور جمعی در خرابه‌های پشت کنسولگری به دست آمد، پیکر آنان ۲۲ شهریور ۱۳۷۷ به تهران منتقل شد و به خاک سپرده شد.

در سال‌های اخیر همواره روز ۱۷ مرداد به عنوان روز خبرنگار گرامی داشته می‌شد اما با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۲، این مناسبت به شکل رسمی وارد تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha