کسی به فکر چشمان نگران جامعه نیست؛ خبرنگاران خسته از وعده‌های تکراری

گرگان- ایرنا- اصحاب رسانه گلستان به مشکلات حل‌نشده و وعده‌های تکراری و بی‌ثمر مسوولان برای حل مشکلات خود اشاره می‌کنند و معتقدند؛ اگر مدیری بگویید حال خبرنگاران خوب است این یک خبر ساختگی و جعلی بیش نیست.

به گزارش ایرنا، زندگی برایش به گونه‌ دیگری جریان دارد اتفاقات روزمره و تکراری با قلمش جذاب‌تر از روزهای دیگر می‌شود، خبرنگاری برایش افتخار است و قلمش از نگاه غضبناک منتقدان نمی‌لرزد.

گاهی صدای مشکلات مردم می‌شود و گاهی تیترش لبخندی از رضایت بر لبان مستاجر، تولیدکننده، کشاورز، معلم، پرستار، بازنشسته و دیگر اقشار می‌نشاند، قلم برایش همه چیز است اما همین کسانی که روزمرگی‌ها و تکراری‌ها را برای همه جذاب می‌کنند با چالش‌ و مشکلاتی مواجه‌ هستند که گاهی آنها را به این اندیشه فرو می‌برد که این چه کاری است که مثل بختک به جانشان افتاده است؟

هر بار می‌گوید فردا روز آخر است اما روز بعد با نگاه ژورنالیستی به سراغ سوژه دیگری می‌رود در کوه و بیابان و خیابان در زیر باران و یا گرمای سوزان آفتاب؛ او می‌رود تا با قلم‌فرسایی‌اش گره از مشکل مردم باز کند.

گرچه خبرنگاران در ۱۷ مرداد ماه هر سال از حاشیه به متن می‌روند اما وعده‌های بی‌ثمر و تکراری دیگر در روز خبرنگار آنها را سر شوق نمی‌آورد.

بیمه، امنیت شغلی، مسکن، حقوق کافی، خدمات درمانی و شکایت‌های مدیران، از عمده سختی‌هایی است که به صدای رسای مردم خَش می‌اندازد؛ عقده‌هایی از بی‌مهری‌ها و فشارهای روانی مثل پتکی بر روحیه لطیف یک خبرنگار فرود می‌آید که چرا زبان مردم شده است.

روزنامه‌نگاران فرصت هستند نه تهدید

مدیر مسوول هفته‌نامه آفتاب گلستان و پیشکسوت رسانه در این باره به ایرنا گفت: مسوولان باید نقش و جایگاه مطبوعات را به عنوان رکن چهارم دموکراسی درک کرده و بر آزادی مطبوعات تأکید کنند.

روح‌الله کلانتری با اشاره به نقش و جایگاه مطبوعات در گسترش اطلاع‌رسانی و نقد حاکمان و رهبران جامعه گفت: روزنامه‌نگار یعنی منتقد همیشگی وضع موجود برای رسیدن به وضع مطلوب و بر همین اساس رسالت اصلی و اساسی روزنامه‌نگار پیگیری مطالبات مردم و نقد عملکرد حاکمان و رهبران جامعه است.

کسی به فکر چشمان نگران جامعه نیست؛ خبرنگاران خسته از وعده‌های تکراری

وی با اشاره به اینکه روزنامه نگاران فرصت هستند و نه تهدید، افزود: اگر مسوولان شرایط نقد را برای خبرنگاران فراهم کنند جامعه به توسعه و پیشرفت خواهد رسید.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت گلستانی با اشاره به اینکه بستن و محدود کردن مطبوعات و فضای مجازی سودی برای کشور نداشته و عامل نارضایتی جامعه را فراهم می‌کند تصریح کرد: محدود کردن رسانه‌ها، آزادی امنیت را از بین می‌برد، اگر آزادی را در جامعه گسترش دهیم مقاومت‌ها کاهش پیدا کرده و شایعه از رونق می‌افتد.

کلانتری نبود امنیت شغلی، نداشتن بیمه، مسکن، نبود یک نهاد صنفی قوی و مستقل، نداشتن سواد رسانه‌ای کافی، منبع مالی ناکافی و نگاه بسته و محدود مسوولان نسبت به روزنامه‌نگاران را از مهمترین مشکلات مطبوعات و فعالان این حوزه برشمرد و از دولت چهاردهم خواست به جایگاه و رسالت روزنامه‌نگاران توجه کند و برای حل مشکلات و مطالبات قانونی آنها اقدامات لازم را انجام دهد.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم در استان گلستان نیز به ایرنا گفت: خبرنگاران با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که در خیلی از مشاغل دیگر وجود ندارد، با وجود آنکه همه جایگاه خبرنگار را ویژه می‌دانند و از آن تعریف و تمجید می‌کنند اما خبرنگاران هنوز در ابتدایی‌ترین نیازها مانده‌اند، اینکه تامین اجتماعی و یا حتی فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرنگاران را به رسمیت می‌شناسد یا نه مساله مهمی است.

فریده ستایشگر تشخیص‌ندادن خبرنگار از خبرنگارنما توسط برخی دستگاه‌های متولی را نشانه سیستم معیوب در این حوزه دانست و افزود: همین مساله موجب شده با وجود آنکه تعداد اندک خبرنگاران توانمند گلستان، فهرست حدود ۵۰۰ نفره از خبرنگاران در استان وجود داشته باشد!

کسی به فکر چشمان نگران جامعه نیست؛ خبرنگاران خسته از وعده‌های تکراری

وی بیان کرد: به جز تعداد محدودی از خبرنگاران، مابقی فعالان رسانه‌ای از حقوق ثابت و مزایا، آینده شغلی مشخص و رفاهیات محروم هستند که همه اینها باعث شده چشم خبرنگاران غیرتوانمند که اغلب افراد را هم شامل می‌شود به دست روابط‌عمومی‌ها باشد؛ اتفاق ناخوشایندی که آسیب‌های زیادی به دنبال داشته و در مواردی موجب بروز رفتارهایی شده که در شان خبرنگار نیست.

ستایشگر ادامه داد: حتما «ضرب‌المثل تر و خشک با هم می‌سوزند»را شنیدید؛ در دنیای رسانه اما این ضرب‌المثل کاربرد دیگری است و در روز خبرنگار «خوب و بد با هم تقدیر می‌شوند» و خبری از جدا کردن تر و خشک نیست، از تلخی‌های حوزه رسانه همین بس افرادی که حتی یک یادداشت و یا گزارش را در کارنامه خود ندارند آنها هم ۱۷ مرداد در زمره خبرنگاران قرار می‌گیرند.

فعال رسانه‌ای گلستان در این باره بیان کرد: قرار نیست هر فردی که از راه رسید از سر تفنن و یا بیکاری پا در عرصه خبرنگاری بگذارد، آیا کسی که وارد عرصه خبر می‌شود آموزش‌های لازم را می‌بیند؟

ستایشگر با طرح این پرسش که چرا باید با لیست ۴۰۰ نفره خبرنگار در گلستان مواجه باشیم، گفت: در حالی که آمارهای غیررسمی حاکی از فعالیت حدود ۶۰۰ خبرنگار و براساس اعلام اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بیش از ۲۰۰ خبرنگار در استان گلستان فعالیت دارند اما هنوز آماری از ورود خبرنگاران آموزش‌دیده و تربیت‌شده به این حوزه وجود ندارد.

وی معتقد است؛ اگر هر کدام از خبرنگاران استان گلستان به ویزه نشریات هر هفته یک اثر خوب تولید کنند تحول و جریان‌سازی اساسی را برای این استان رقم می‌زنند اما این اتفاق نمی‌افتد.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم در استان گلستان متذکر شد: جای تشکل صنفی قوی همواره در استان خالی است جامعه خبرنگاری گلستان گرفتار روزمرگی شده و نیاز به آموزش را احساس نکردند.

ستایشگر خواستار نظامند شدن مسائل و مشکلات حوزه رسانه شد و یادآور شد: با وجود آنکه در حوزه‌های دیگر شاهد تدوین اسناد بخشی بوده‌ایم اما جای این مهم در حوزه رسانه خالی است.

وی با اشاره به اینکه حوزه رسانه گلستان در باتلاق بی‌هدفی و بی‌برنامگی گرفتار شده است، تصریح کرد: هنوز هدف و برنامه فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در اعطای مجوز به افراد متقاضی رسانه‌ مشخص نیست و کسی نمی‌داند برای این دستگاه متولی کیفیت مهم است یا کمیت؟

مطبوعات گلستان رها شده‌اند

مدیر مسوول روزنامه گلشن مهر گلستان هم گفتد: وضعیت رسانه و مطبوعات در گلستان در نوعی خلأ یا رهاشدگی به سر می‌برد و سیاست تعریف شده‌ای برای ارتقای مطبوعات استان به چشم نمی‌خورد.

مریم قرآنی ادامه داد: رهاشدگی رسانه‌ها به آن معنی نیست که دولت‌های مختلف برای مطبوعات در گلستان هزینه نکرده‌اند بلکه این هزینه‌ها برون‌دادی نداشته و مطبوعات استان نتوانستند رسالت اطلاع‌رسانی دقیق و به‌هنگام را به انجام رسانند.

وی علت اصلی این عقب ماندگی را فقدان مدیران کارآمد و کاردان می‌داند و معتقد است؛ به همین خاطر خبری از تولید محتوا و تلاش برای تربیت نیروی انسانی و خبرنگار در رسانه‌های گلستان نیست.

کسی به فکر چشمان نگران جامعه نیست؛ خبرنگاران خسته از وعده‌های تکراری

مدیر مسوول روزنامه گلشن مهر گلستان با بیان اینکه تعداد مدعیان خبرنگاری در استان گلستان بر خبرنگان واقعی افزونی گرفته است، تصریح کرد: این افراد جایگاه خبرنگاران را تصاحب کرده‌اند و در حالی که توان نوشتن خبر یا یک گزارش را ندارند اما از همه مزایای رسانه بهره می‌برند.

ارشاد گلستان مرز خبرنگاران را از مدعیان خبرنگاری جدا کند

قرآنی از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان خواست؛ با سیاست‌های تعریف شده مرز خبرنگاران را از مدعیان خبرنگاری جدا کند.

وی متذکر شد: تصور اینکه یک نشریه حتی یادداشت مدیرانش کپی از اینترنت باشد کمدی است اما این واقعیت در گلستان وجود دارد و کسی هم بر این روند نظارت نمی‌کند.

مدیر مسوول روزنامه گلشن مهر گلستان با اشاره به اینکه تنها نهاد مطبوعاتی گلستان یعنی خانه مطبوعات حتی توان برگزاری یک مجمع عمومی را پس از سه سال فعالیت ندارد، گفت: مدیران این خانه در سایه ضعف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نه توانایی سیاستگذاری درست در مسیر ارتقای مطبوعات را دارند و نه شجاعت استعفا و وضع به همین گونه رها شده استمرار دارد.

قرآنی به تخصیص وام یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی استانداری گلستان به خبرنگاران و اعضای خانه مطبوعات اشاره کرد و توضیح داد: با سوء تدبیر معلوم نشد مکانیزم توزیع آن در خانه مطبوعات چگونه رقم خورد که از بین ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته به این بخش حتی یک وام یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی به روزنامه گلشن مهر نرسید.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌شود در رسانه سیاست یک بام و دوهوا داشت، افزود: رسانه میدان شفافیت و صراحت است، نمی‌شود از صراحت و شفافیت گفت و مدعی اخلاق بود و در عین حال هیچ چارچوبی نداشت.

خبرنگاری در گلستان یک شغل برای سرگرمی است

مدیر مسوول روزنامه گلشن مهر گلستان با بیان اینکه وقتی امتیازی از دولت‌ها برای روزنامه نگاران در نظر گرفته می‌شود باز هم چیزی به دست روزنامه نگاران واقعی نمی‌رسد، متذکر شد: دولت‌ها باید فکری به حال بیمه تکمیلی روزنامه‌نگاران کنند، وضعیت معیشت خبرنگاران بسیار نابسامان است و نمی‌توان بر اساس کار حرفه‌ای مطبوعاتی تأمین معیشت کرد به همین خاطر حرفه خبرنگاری در شرایط امروز یک شغل برای سرگرمی است نه یک اشتغال پایدار.

وی تاکید کرد: در ابتدای دولت سیزدهم ‌ایده‌های خوبی مانند تأکید بر تولید محتوا و امتیازدهی بر اساس مطالب تولیدی توسط مدیران وزارتخانه طرح شد اما شوربختانه در عمل اتفاقی نیفتاد، امیدواریم در دولت چهاردهم شرایط به سمت اصلاح ساختاری وضعیت رسانه در کشور و گلستان پیش برود تا در نهایت شهروندان از آن بهره‌مند شوند.

جای خالی نهادهای صنفی پویا در گلستان

مدیر پایگاه خبری تحلیلی پریشهر نیز از نبود نهادهای صنفی فعال و پویا در حوزه رسانه گلستان گلایه کرد و افزود: یکی از مشکلات رسانه‌های مکتوب و پایگاه‌های خبری استان طی سالهای اخیر، فقدان نهادهای صنفی فعال و پویا در این حوزه است.

روح‌الله هراتی ادامه داد: طی سال‌های نه چندان دور، در گلستان، چند نهاد صنفی شامل خانه مطبوعات، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران وانجمن صنفی مدیران مسوول نشریات فعال بود که هر کدام به وسع خود، گام‌هایی را در حوزه‌های بیمه و آموزش بردارند اما رفته‌رفته فعالیت این نهادها به دلایل مختلف از رونق افتاد.

وی معتقد است؛ در سال‌های اخیر آنگونه که انتظار می‌رفت تنها نهاد صنفی به جای مانده از حوزه مطبوعات وابسته به ارشاد نتوانست موفق عمل کرده و انتظارات اهالی رسانه را برآورده کند.

کسی به فکر چشمان نگران جامعه نیست؛ خبرنگاران خسته از وعده‌های تکراری

مدیر پایگاه خبری تحلیلی پریشهر افزود: در حوزه تربیت نیروی انسانی در حوزه مطبوعات نیز با وجود تلاش‌های صورت گرفته باید اعتراف کرد که تعداد محدودی از رسانه‌ها توانستند افرادی را برای فعالیت در حوزه رسانه پرورش دهند که نتیجه این غفلت را امروز می‌توان در کیفیت محتوای رسانه‌ها مشاهده کرد.

هراتی بیان کرد: تولیدات در نشریات نسبت به اواخر دهه ۷۰ و نیمه اول دهه ۸۰ کاهش یافته و اغلب رسانه‌ها تبدیل به بولتن داخلی روابط عمومی‌ها شده و کمتر به تولیدات اعم از مصاحبه و گزارش می‌پردازند البته نباید فعالیت و تلاش تعدادی از رسانه‌ها را نیز برای رسیدن به این مهم نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه براساس آمار رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعداد مجوزهای صادره و در نوبت صدور مجوز در گلستان به ویژه در حوزه عمومی (هفته‌نامه و پایگاه‌های خبری) از استان‌های برخوردار بیشتر است، خواستار شکل‌گیری نگاه تخصصی و کارشناسی در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان شد تا درخواست‌ها به سمت نشریات تخصصی هدایت و با این کار، فقر رسانه‌های تخصصی برطرف شود.

خبرنگار خبرگزاری فارس استان گلستان نیز با اشاره به مشکلات اصحاب رسانه به خبرنگار ایرنا گفت: هر ساله تعدادی از اهالی باسابقه رسانه گلستان به دلایل مختلف از جمله مشکلات معیشتی و غیره با وجود علاقه به حرفه خبرنگاری، عطای آن را به لقایش می‌بخشند و با این حرفه خداحافظی می‌کنند.

اعظم محبی با بیان اینکه برخی مدیران نسبت به اهالی رسانه تقابل دارند و نمی‌گذارند واقعیت‌ها و مسائل مختلف به گوش اهالی رسانه برسد، تصریح کرد: متولی رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان است اما با این وجود برای ورود افراد به عرصه خبر، فیلتر یا محدودیتی وجود ندارد و در سایه غفلت دستگاه متولی و تشکل‌های صنفی حوزه رسانه برخی افراد به‌راحتی و خانوادگی وارد حوزه رسانه می‌شوند که باید جلوی این معضل گرفته شود.

کسی به فکر چشمان نگران جامعه نیست؛ خبرنگاران خسته از وعده‌های تکراری

وی با بیان اینکه خانه مطبوعات استان گلستان در طول این سال‌ها هیچ جلسه هم‌اندیشی و هم‌افزایی با اهالی رسانه نداشته و مشکلات و دغدغه‌های این قشر را نشنیده است، گفت: انتظار می رود خانه مطبوعات گلستان یک صندوق حمایتی ویژه خبرنگاران و اعضا ایجاد کنند تا بتوانند به صورت دوره‌ای از اعضای این خانه حمایت کنند.

محبی مشکلات معیشتی و حقوق ناکافی را از دیگر معضلات اصحاب رسانه برشمرد و گفت: همین مساله موجب شده تا برخی فعالان رسانه برای گذران معیشت خود به برخی موضوعات تن می‌دهد لذا مجبورند روابط عمومی یک دستگاه شوند و یا عملکرد یک مدیر را پررنگ کند تا حمایت مالی بگیرند.

خبرنگار خبرگزاری فارس استان گلستان معتقد است؛ مدیران در هفته خبرنگار برای تقدیر از زحمات رسانه صرفا به اعطای یک کارت هدیه بسنده می‌کنند که البته تقدیر از جایگاه خبرنگار، وظیفه مدیران و حق خبرنگار است اما شان و جایگاه خبرنگار بیش از این هست و باید به صورت ادواری از فعالان حوزه رسانه تقدیر شود.

به گزارش ایرنا، خبرنگاری ابزاری برای با مردم بودن، با مردم زیستن و دیده‌بانی برای آتش مشکلات جامعه هستند که مدیران را برای حل آن راهنمایی می‌کنند اما اگر بگوییم حال این عنصر باارزش جامعه خوب است یک خبر جعلی بیش نیست چراکه مصائب آنها در طول سال‌های اخیر تکرار شده است، اگر کسی به‌دنبال درمان آن بود قطعا مرهمش افاقه می‌کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha