۱۸ مرداد ۱۴۰۳، ۰:۴۰
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85561698
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

وضعیت تجهیزات نیروگاه دز پایش شد

۱۸ مرداد ۱۴۰۳، ۰:۴۰
کد خبر: 85561698
وضعیت تجهیزات نیروگاه دز پایش شد

اهواز-ایرنا- مدیر کارگروه‌های پایش وضعیت در شرکت نصب، تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های برق آبی خوزستان گفت: آزمایش‌های پایش وضعیت (CM) سد و نیروگاه دز انجام شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، حکمت داراپور چهارشنبه شب بیان کرد: آزمایش تعمیرات پیشگویانه شامل آنالیز ارتعاشات، آنالیز آلتراسونیک و آنالیز روغن بوده که آزمایش‌ها با هماهنگی معاونت بهره‌برداری سازمان آب و برق خوزستان و همکاری شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز توسط کارگروه پایش وضعیت شرکت تعمیرات نیروگاه‌های برق آبی خوزستان بر روی سیستم‌های اصلی و کمکی نیروگاه دز انجام شد.

وی اظهارکرد: تعمیرات پیشگویانه با پایش مستقیم وضعیت تجهیزات در حین کارکرد به دنبال پیشگویی، کاهش نرخ خرابی، کاهش فعالیت‌های تکراری نگهداری و تعمیرات و کاهش هزینه‌ها در این حوزه است.

داراپور گفت: همچنین اندازه‌گیری ارتعاشات مکانیکی تجهیزات اصلی و جانبی، آنالیز آلتراسونیک تجهیزات جانبی، آنالیز روغن تجهیزات مکانیکی و ترانس‌های قدرت انجام شد.

سد دز یک سد بتنی برق‌آبی است که بر روی رودخانه دز توسط یک کنسرسیوم ایتالیایی احداث شد؛ این سد ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادست دارد. نیروگاه این سد دارای قدرت ۵۲۰ مگاوات است.

احداث سد دز در سال ۱۳۳۸ خورشیدی توسط ایتالیایی‌ها در کوه‌های زاگرس آغاز و در سال ۱۳۴۱ خورشیدی پایان یافت. دریاچه این سد ۶۵ کیلومتر طول و حدود ۶۰ کیلومترمربع مساحت داشته و گنجایش نهایی آن ۳٫۳ میلیارد مترمکعب است.

این سد با ارتفاع ۲۰۳ متر در زمان ساخت خود به عنوان یکی از مرتفع‌ترین سدهای جهان (ششمین سد جهان در زمان ساخت) شناخته می‌شد و در حال حاضر نیز پنجاهمین سد بلند دنیا در بین سدهای ساخته شده و در دست ساخت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha