۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۷
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85563073
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اما و اگرهای طرح توسعه تنها بیمارستان تامین اجتماعی زنجان

زنجان - ایرنا - بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند اما به گفته متولیان امر، فرسودگی و محدودیت فضای تنها بیمارستان این سازمان در شهر زنجان، امکان خدمت رسانی به مراجعه کنندگان را با دشواری مواجه کرده و تصویب نهایی طرح توسعه آن نیز در مسیر پر پیچ و خم قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، با توجه به گسترش شهرنشینی و به تبع آن افزایش بیماری ها ارایه خدمات بهداشتی و درمانی نیز باید به فراخور آنها افزایش یابد.

امروزه سازمان و نهادهای خدمات دهنده در حوزه سلامت تلاش می کنند با ارتقای فعالیت های خود خدمات متعدد و متنوعی را به گروه های هدف ارائه کنند و با افزایش کیفیت خدمات،‌سطح رضایتمندی مراجعه کنندگان را بالا ببرند.

سازمان تامین اجتماعی نیز از جمله سازمان های ارایه دهنده خدمات درمانی در کشور است که از سال ١٣۶٩ ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان را به صورت مستقیم برعهده گرفته و با مشارکت بخش خصوصی تلاش کرده است خدمت بهتری را به گروه های هدف ارائه دهد.

مدیریت درمان استان زنجان نیز طی سال های گذشته در ارائه خدمات به مراجعه کنندگان روند رو به رشدی داشته است اما به گفته متولیان امر تا رسیدن به حد مطلوب فاصله دارد.

به گفته متولیان امر، تنها بیمارستان تامین اجتماعی زنجان برای خدمت رسانی به گروه های تحت پوشش خود با مشکلاتی مواجه شده و تصویب نشدن طرح توسعه این بیمارستان نیز نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

اما و اگرهای طرح توسعه تنها بیمارستان تامین اجتماعی زنجان

فضای کنونی بیمارستان پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان نیست

مدیر درمان تامین اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه هم اکنون در استان زنجان بیش از ۶۰۰ هزار بیمه شده وجود دارد که بخش اعظمی از آنان را کارگران و خانواده آنان تشکیل می دهند، گفت: این جمعیت در سطح استان خدمات درمانی بستری را در ۲ بیمارستان امام حسین (ع) و بیمارستان سردار شهید قاسم سلیمانی دریافت می کنند.

دکتر امیر عباس جراحی علمداری افزود: طرح توسعه بیمارستان امام حسین (ع) از انتظارت به حق بیمه شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان است که این موضوع به عنوان تکلیف این مدیریت در قبال شرکای اجتماعی پیگیری شده و تاییدات معاونت درمان سازمان و کمیته های تخصصی کارشناسی سازمان را دریافت کرده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته بیمه شدگان تحت پوشش بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بار به مراکز درمانی تامین اجتماعی مراجعه و خدمات درمانی دریافت کردند.

این مسوول با تاکید بر اینکه بیمارستان امام حسین(ع) زنجان سالهاست در همان فضای فیزیکی محصور شده است، گفت:می توان گفت فضای کنونی بیمارستانی با توجه به افزایش بخش ها استاندارد نیست.

وی با بیان اینکه از یک و نیم سال گذشته تمامی توان مدیریت بر گسترش طرح توسعه بیمارستان امام حسین (ع) متمرکز شده است، اظهار داشت: خوشبختانه این موضوع در سازمان تامین اجتماعی تایید شد اما برای تصویب نهایی باید هیات امنا تصمیم نهایی را اتخاذ کنند که تاکنون موفق به انجام این امر نشده ایم.

جراحی با بیان اینکه تمامی مدارک به هیات امنا و همچنین هیات مدیره ارسال شده است، افزود: در این خصوص با استاندار زنجان و همچنین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی رایزنی شده است، اما هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده ایم.

بیمارستان امام حسین(ع) به دلیل کمبود فضا پاسخگوی نیاز مردم نیست و به نوعی در شان مردم نیست.وی با بیان اینکه فضای کنونی بیمارستان امام حسین(ع) به دلیل کمبود فضا پاسخگوی نیاز مردم نیست، اضافه کرد: این موضوع در شان مردم نیست چون مشکلات مضاعفی را به دنبال دارد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان زنجان خاطر نشان کرد: عقب ماندگی این پروژه نگرانی هایی را ایجاد کرده است که امیدواریم نمایندگان استان در مجلس به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: بی توجهی به این امر می تواند بحرانی را در خدمت رسانی ایجاد کند، موضوعی که نباید از آن غفلت کرد.

این مسوول، با بیان اینکه یکی از مشکلات کنونی ما، بی اطلاعی مردم از رایگان بودن خدمات تامین اجتماعی برای بیمه شدگان است، گفت: این موضوع باید از طریق رسانه های گروهی به عموم مردم به ویژه بیماران تحت پوشش اطلاع رسانی شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان زنجان با تاکید بر اینکه بخش هایی برای خدمت رسانی به مردم در بیمارستان تامین اجتماعی زنجان ایجاد شده است، ادامه داد:متاسفانه آنگونه که باید و شاید به عموم مردم در این زمینه اطلاع رسانی نشده است.

اما و اگرهای طرح توسعه تنها بیمارستان تامین اجتماعی زنجان

طرح توسعه، نیاز ضروری تنها بیمارستان تامین اجتماعی این شهر است

رییس بیمارستان تامین اجتماعی امام حسین (ع) شهر زنجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طرح توسعه، نیاز ضروری تنها بیمارستان تامین اجتماعی این شهر است اما تصویب نشدن طرح، ارائه خدمات بهینه به مراجعه کنندگان را دشوار می‌کند.

دکتر حسن اسکندری افزود: دریافت خدمات بهینه در حوزه بهداشت و درمان از جمله مسائل مهم و مطالبه شهروندان است و ارائه خدمات مطلوب به جامعه هدف، نقش موثری در افزایش رضایتمندی مردم ایفا می کند.

وی اضافه کرد:سازمان تامین اجتماعی در سال های اخیر تلاش کرده است با گسترش خدمات متعدد و متنوع خود در بخش های گوناگون به این مهم جامعه عمل بپوشاند، هرچند کاستی های در این خصوص وجود دارد.

اسکندری با بیان اینکه این بیمارستان عمومی است و با توجه به نیاز استان تنها مرکز درمانی ملکی تامین اجتماعی شهر زنجان محسوب می شود، اظهار داشت:در این مرکز درمانی از زمان بهره برداری تاکنون نسبت به گسترش بخش های مختلف آن با هدف خدمت رسانی بهتر اقدام شده است.

این مسوول ادامه داد:این بیمارستان در ابتدا فعالیت خود را با ۹۶ تخت عمومی آغاز کرد که در زمان حاضر این تعداد به ۱۴۱ تخت با همان فضای فیزیکی رسیده است.

وی اضافه کرد: با پیگیری های صورت گرفته برای جذب متخصصان در رشته هایی از قبیل چشم، گوش، حلق و بینی، ارتوپدی و نوزادان اقدام کرده ایم که این خدمات در زمان تاسیس بیمارستان در نظر گرفته نشده بود.

اسکندری افزود: با کارهای انجام گرفته، دستگاه های سونوگرافی، سی تی اسکن و آندوسکوپی در این بیمارستان خریداری و نصب شده است و طبق برنامه نیز برای خرید دستگاه دیالیز اقدام کرده ایم درحالیکه پیش از این دستگاه های مورد نیاز این مرکز درمانی چندان به روز نبود.

وی یادآور شد:این اقدامات موجب شده بیمارستان تامین اجتماعی شهر زنجان در صورت نیاز، خدماتی را به غیر از بیمه شدگان تامین اجتماعی ارائه کند که در سایه تعامل با دانشگاه علوم پزشکی زنجان محقق شد.

اما و اگرهای طرح توسعه تنها بیمارستان تامین اجتماعی زنجان

این مسوول با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین موضوعات این مرکز درمانی، نیروی انسانی و اجرای طرح توسعه آن است، گفت: این مرکز در ابتدا برای ۹۶ تخت احداث شده بود که اکنون با ۱۴۱ تخت به شهروندان خدمت رسانی می کند که انجام چنین کاری نیازمند تغییراتی در فضای مجموعه بود و در نهایت فضای پشتیبانی آن حذف شد.

وی اظهار داشت: همین کار موجب شده بسیاری از بخش ها از استاندارد کافی برخوردار نباشد، به عنوان مثال اتاق چهار تخته به ۶ تخت افزایش یافته است و حتی جا برای همراه نیز وجود ندارد.

رییس بیمارستان امام حسین(ع) زنجان ادامه داد: با این کار، وضعیت بیمارستان به حد نهایی خود رسیده چون از فضای کنونی بهره برداری کامل انجام گرفته است و همین مساله لزوم طرح توسعه را بیش از گذشته مضاعف می کند. وضعیت این بیمارستان به حد بحرانی رسیده و طرح توسعه آن باید به سرانجام برسد.

وی اضافه کرد: وضعیت این بیمارستان به حد بحرانی رسیده و طرح توسعه آن باید به سرانجام برسد، هر چند رایزنی های در این خصوص انجام گرفته اما به دلیل انقباضی بودن اعتبارات سازمان تامین اجتماعی این مهم با اما و اگرهایی مواجه شده است.

این مسوول خاطر نشان کرد: تحقق طرح توسعه این بیمارستان به همت مسوولان و تعامل با سازمان نیاز دارد که در صورت بی توجهی به این مساله در سال های آتی با بحران جدی‌تری مواجه خواهیم شد.

وی تاکید کرد: این مرکز درمانی در سال ۷۹ به بهره برداری رسیده و فرسودگی آن کاملا مشهود است و تاسیسات پایه دیگر جوابگو نیست و ضرورت های طرح توسعه بیش از گذشته اهمیت دارد و نباید به راحتی از آن گذشت.

برآیند:

در استان زنجان، بیمارستان های تامین اجتماعی امام حسین(ع) زنجان با ۱۴۴ تخت، سردار سلیمانی ابهر با ۷۷ تخت و همچنین پنج مرکز سرپایی شامل پلی کلینیک حکیم هیدجی در شهر زنجان و چهار درمانگاه تخصصی روزبه زنجان، شفای ابهر، شهدای خرمدره و درمانگاه سهرودی قیدار به گروه های هدف خدمت رسانی می کند.

در این میان،فرسودگی و محدودیت فضای تنها بیمارستان این سازمان در شهر زنجان، امکان خدمت رسانی به مراجعه کنندگان را با دشواری مواجه کرده و تصویب نهایی طرح توسعه آن نیز نیازمند پیگیری جدی مسوولان و رایزنی نمایندگان استان است که امیدواریم هرچه سریعتر محقق شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha