۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85231991
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح توسعه، نیاز ضروری تنها بیمارستان تامین اجتماعی شهر زنجان + فیلم

زنجان - ایرنا - رییس بیمارستان تامین اجتماعی امام حسین (ع) شهر زنجان گفت: طرح توسعه، نیاز ضروری تنها بیمارستان تامین اجتماعی این شهر است اما تصویب نشدن طرح، ارائه خدمات بهینه به مراجعه کنندگان را دشوار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دریافت خدمات بهینه در حوزه بهداشت و درمان از جمله مسائل مهم و مطالبه شهروندان است و ارائه خدمات مطلوب به جامعه هدف، نقش موثری در افزایش رضایتمندی مردم ایفا می کند.

سازمان تامین اجتماعی در سال های اخیر تلاش کرده است با گسترش خدمات متعدد و متنوع خود در بخش های گوناگون به این مهم جامعه عمل بپوشاند، هرچند کاستی های در این خصوص وجود دارد.

تامین اجتماعی استان در زمان حاضر ۵۷۰ هزار بیمه شده دارد که خدمات مختلفی را در مراکز درمانی سطح استان به آنها ارایه می کند.

در استان زنجان، بیمارستان های تامین اجتماعی امام حسین زنجان با ۱۴۴ تخت، سردار سلیمانی ابهر با ۷۷ تخت و همچنین پنج مرکز سرپایی شامل پلی کلینیک حکیم هیدجی در شهر زنجان و چهار درمانگاه تخصصی روزبه زنجان، شفای ابهر، شهدای خرمدره و درمانگاه سهرودی قیدار به گروه های هدف خدمت رسانی می کند.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع بیشتر از فعالیت ها و اقدامات این بیمارستانها با دکتر "حسن اسکندری" رییس بیمارستان امام حسین(ع) شهر زنجان گفت و گو کرده است.

طرح توسعه، نیاز ضروری تنها بیمارستان تامین اجتماعی شهر زنجان + فیلم

ایرنا: در زمان حاضر تنها بیمارستان تامین اجتماعی شهر زنجان چه خدماتی ارائه می کند؟

این بیمارستان عمومی است و با توجه به نیاز استان تنها مرکز درمانی ملکی تامین اجتماعی شهر زنجان محسوب می شود.

در این مرکز درمانی از زمان بهره برداری تاکنون نسبت به گسترش بخش های مختلف آن با هدف خدمت رسانی بهتر اقدام شده است.

این بیمارستان در ابتدا فعالیت خود را با ۹۶ تخت عمومی آغاز کرد که در زمان حاضر این تعداد به ۱۴۱ تخت با همان فضای فیزیکی رسیده است.

با پیگیری های صورت گرفته برای جذب متخصصان در رشته هایی از قبیل چشم، گوش حلق و بینی، ارتوپدی و نوزادان اقدام کرده ایم که این خدمات در زمان تاسیس بیمارستان در نظر گرفته نشده بود.

در سال های اخیر نیز متناسب با نیاز شهر و منطقه، طرح ها و اقدامات توسعه ای در آن انجام شده است.

دستگاه های سونوگرافی، سی تی اسکن و آندوسکوپی در این بیمارستان خریداری و نصب شده است و طبق برنامه نیز برای خرید دستگاه دیالیز اقدام کرده ایم درحالیکه پیش از این دستگاه های مورد نیاز این مرکز درمانی چندان به روز نبود.

طرح توسعه، نیاز ضروری تنها بیمارستان تامین اجتماعی شهر زنجان + فیلم

این اقدامات موجب شده بیمارستان تامین اجتماعی شهر زنجان در صورت نیاز، خدماتی را به غیر از بیمه شدگان تامین اجتماعی ارائه کند که در سایه تعامل با دانشگاه علوم پزشکی زنجان محقق شد.

البته اغلب متخصصان در این بیمارستان به صورت مهمان یا موقت مشغول به کار هستند چون استخدامی از سوی سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد.

طرح توسعه، نیاز ضروری تنها بیمارستان تامین اجتماعی شهر زنجان + فیلم

ایرنا: در خصوص آخرین وضعیت طرح توسعه بیمارستان امام حسین (ع) توضیح دهید.

یکی از مهمترین موضوعات این مرکز درمانی، نیروی انسانی و طرح توسعه است.

این مرکز در ابتدا برای ۹۶ تخت احداث شده بود که اکنون با ۱۴۱ تخت خدمت رسانی می کند که انجام چنین کاری نیازمند تغییراتی در فضای مجموعه بود و در نهایت فضای پشتیبانی آن حذف شد.

همین کار موجب شده بسیاری از بخش ها از استاندارد کافی برخوردار نباشد، به عنوان مثال اتاق چهار تخته به ۶ تخت افزایش یافته است و حتی جا برای همراه نیز وجود ندارد.

با این کار، وضعیت بیمارستان به حد نهایی خود رسیده چون از فضای کنونی بهره برداری کامل انجام گرفته است و همین مساله لزوم طرح توسعه را بیش از گذشته مضاعف می کند.

می توان گفت وضعیت این بیمارستان به حد بحرانی رسیده و طرح توسعه آن باید به سرانجام برسد، هر چند رایزنی های در این خصوص انجام گرفته اما به دلیل انقباضی بودن اعتبارات سازمان تامین اجتماعی این مهم با اما و اگرهایی مواجه شده است.

تحقق طرح توسعه این بیمارستان به همت مسوولان و تعامل با سازمان نیاز دارد که در صورت بی توجهی به این مساله در سال های آتی با بحران جدی‌تری مواجه خواهیم شد.

این مرکز درمانی در سال ۷۹ به بهره برداری رسیده و فرسودگی آن کاملا مشهود است و تاسیسات پایه دیگر جوابگو نیست و ضرورت های طرح توسعه بیش از گذشته اهمیت دارد و نباید به راحتی از آن گذشت.

در سال های اخیر نسبت به بهسازی بخش ها و هتلینگ بیمارستان اقدام شد که چندان کارساز نبود به این دلیل که از فضا حداکثر بهره برداری انجام گرفته است.

در زمان حاضر برای کاستن از مشکلات مجبوریم برخی از بیماران را برای خدمت رسانی به مراکز درمانی دولتی دیگر اعزام کنیم و طرح توسعه نیز در مرحله رایزنی برای موافقت قرار دارد که در صورت دریافت مجوز، فرآیندهای بعدی آن انجام می گیرد.

تلاش می کنیم این طرح مهم اجرایی شود چون این مجموعه درمانی نیاز شهر زنجان است.

طرح توسعه، نیاز ضروری تنها بیمارستان تامین اجتماعی شهر زنجان + فیلم

ایرنا. چه خدماتی در این بیماستان ارائه می شود؟

در زمان حاضر، کمبود خاصی در بین نیروی پزشک چه در بخش دولتی و نیمه دولتی وجود دارد که این مهم در بیمارستان امام حسین(ع) شهر زنجان نیز مشهود است، با وجود این معضل و با در اختیار گذاشتن امکانات خاص نسبت به نگهداشت نیروهای مورد نیاز اقدام کرده ایم.

با وجود محدودیت ها و مشکلات موجود، طی پنج ماهه اول امسال پنج هزار و ۹۲ بیمار در این مرکز بستری شدند و میانگین اشغال تخت ها نیز به ۷۰ درصد رسید.

در این مدت، در بخش زنان و زایمان چهار هزار و ۱۶۱ بیمار، در بخش اطفال پنج هزار و ۷۶۲ نفر و در بخش داخلی نیز سه هزار و ۹۳۴ نفر پذیرش شدند.

در مجموع تعداد مراجعه کنندگان سرپایی به متخصصان مختلف طی مدت یاد شده ۱۵۵ هزار و ۶۶۰ نفر بوده است و اقدامات در دیگر بخش ها به گونه ای بوده که برای انجام خدماتی از قبیل ستی اسکن بیمار پشت نوبتی نداریم.

هم اکنون شمار بیماران و مراجعه کنندگان به بیمارستان روند رو به رشدی دارد به طوری که ظرفیت چهار اتاق عمل نیز برای انجام عمل های جراحی تکمیل است و حتی تعداد بیماران به حدی می رسد که فقط بیمار اورژانسی را بستری و سپس به اتاق عمل هدایت می کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha