۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ۷:۵۴
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85013491
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای طرح توسعه و تخصصی کردن مراکز ۲ اولویت تامین اجتماعی زنجان

زنجان - ایرنا - اجرای طرح‌های توسعه و تخصصی کردن مراکز و درمانگاه‌ها ۲ اولویت تامین اجتماعی استان است تا ضمن ارتقای خدمات رسانی به مردم برای کسب رضایتمندی جامعه هدف گام بر دارد.

به گزارش ایرنا، امروزه ارائه خدمات درمانی به عنوان یکی از حمایت های دولت از شهروندان اهمیت بسیار زیادی دارد چون ارتباط مستقیمی با سلامت بیمه شدگان و خانواده آنها دارد و استمرار این خدمات برای همه آحاد جامعه بسیار مهم قلمداد می شود.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از سازمان های ارایه دهنده خدمات درمانی از سال ١٣۶٩ عهده دار ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان به صورت مستقیم شد و در عین حال می تواند خود خدمات درمانی را برای بیمه شدگان تامین کند و یا بخش های دولتی و خصوصی را در این زمینه به کار گیرد.

تعهدات درمانی سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه شدگان، شامل ارائه تمامی خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی و بیمارستانی، ارائه خدمات توانبخشی برای بیمه شدگان آسیب دیده، تحویل وسایل کمک پزشکی برای اعاده سلامت و جبران نقص جسمانی یا تقویت حواس بیمه شده است.

طی سال های گذشته، خدمت رسانی در این حوزه در سطح کشور و استان زنجان ارتقا و رشد داشته آنچنان که به گفته مدیر درمان تامین اجتماعی استان تلاش می شود با تخصصی کردن خدمات در درمانگاه های تحت پوشش و همچنین اصلاح سیستم تهویه و آتش نشانی و از همه مهمتر اجرای طرح توسعه در برخی بیمارستان ها خدمت رسانی به مردم به نحو مطلوبتری تداوم داشته باشد.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مهدی نیک سیرت مدیرکل درمان تامین اجتماعی زنجان گفت و گو کرده و از او درباره اهمیت این بخش و اقدامات صورت گرفته پرسیده است.

اجرای طرح توسعه و تخصصی کردن مراکز ۲ اولویت تامین اجتماعی زنجان

ایرنا. در خصوص تعداد بیمه شدگان و همچنین وضعیت مراکز ملکی درمانی تامین اجتماعی استان توضیح دهید؟

نیک سیرت: درمان تامین اجتماعی استان ۵۷۰ هزار بیمه شده دارد و در حال حاضر بیمارستان های تامین اجتماعی امام حسین زنجان با ۱۴۴ تخت، سردار سلیمانی ابهر با ۷۷ تخت و همچنین پنج مرکز سرپایی شامل پلی کلینیک حکیم هیدجی در شهر زنجان و چهار درمانگاه تخصصی روزبه زنجان، شفای ابهر، شهدای خرمدره و درمانگاه سهرودی قیدار به گروه های هدف خدمت رسانی می کند.

باید توجه داشت گسترش درمانگاه ها بر اساس شمار بیمه شدگان انجام می گیرد به عنوان مثال شهرستان طارم با ۱۴ هزار بیمه شده، متقاضی احداث درمانگاه است که با وجود پیگیری های استانی نمی توان چنین کاری را انجام داد.

وقتی تعداد بیمه شدگان در شهرستانی به ۴۰ هزار نفر می رسد درمانگاه تامین اجتماعی به صورت تخصصی خدمت رسانی می کند که این مهم در سال جاری برای شهرستان خرمدره رخ داد و تلاش می کنیم درمانگاه سهرودی قیدار نیز تا قبل سال جدید تخصصی شود که در حال اخذ مجوزهای آن هستیم و البته باید توجه داشت ارایه این نوع خدمات تخصصی به بضاعت خود منطقه نیز بستگی دارد.

علاوه بر آن با اقدامات انجام گرفته مجوز راه اندازی درمانگاه دندی ماهنشان نیز در سازمان تامین اجتماعی کشور به تصویب رسیده و با همکاری شورا و شهرداری، تعیین زمین مورد نیاز انجام شده و در تلاش برای انعقاد قرارداد برای انتقال تملک سازمانی آن هستیم که تحقق این مهم می تواند به تسریع اقدامات و طراحی درمانگاه منتهی شود.

امیدواریم با این اقدام مهم، شاهد کلنگ زنی و عملیات اجرایی احداث این درمانگاه در هفته تامین اجتماعی (تیرماه سال آینده) باشیم همچنین مجوز کلنگ زنی ساختمان جدید درمانگاه سهروردی قیدار نیز اخذ شده که این اقدام در دهه فجر امسال انجام خواهد شد.

اعتبارات این طرح تامین شده که در مدت ۲ سال در سه هزار متر مربع به بهره برداری خواهد رسید.

اجرای طرح توسعه و تخصصی کردن مراکز ۲ اولویت تامین اجتماعی زنجان

ایرنا. یکی از اقدامات مهم درمان استان انجام طرح توسعه بیمارستانی با توجه به افزایش مراجعه کنندگان است، در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است؟

یکی از مهمترین پروژه های درمان تامین استان طرح توسعه بیمارستان ابهر در فضای چهار هزار و ۳۰۰ متر مربع با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان است که در حال انجام می باشد و در زمان حاضر پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی دارد.

از طرفی بازسازی بخش های آن مورد توجه قرار گرفته اما به این مهم باید توجه داشت نوسانات نرخ ارز انجام پروژه های عمرانی را با مشکل مواجه کرده است.

همچنین موضوع مهم دیگر تجهیز بیمارستان ابهر به دستگاه سی تی اسکن است که این مهم در حال پیگیری می باشد و طبق وعده های داده شده قرار است اعتبار آن در بودجه سال آینده لحاظ شود که با تحقق آن، خدمات بهتری به مراجعه کنندگان ارائه خواهد شد.

در بخش سرپایی نیز پیاده سازی سیستم آتش نشانی در اغلب درمانگاه های تامین اجتماعی استان در حال انجام است، در این زمینه یک دهم کل منابع سازمانی به استان زنجان تخصیص یافته و هم اکنون طراحی اصلاح سیستم تهویه مراکز درمانی انجام شده و در حال اخذ تاییدیه ها از سوی سازمان های مربوط هستیم و همکاری های بین بخشی می تواند به تسریع کارها منتهی شود.

بازسازی سیستم برق درمانگاه های تحت پوشش که قدمت ۲۰ ساله دارند در حال انجام است، همچنین تامین منبع آب اضطراری ۷۲ ساعته در حال تعبیه و نصب می باشد تا در هنگام حادثه مشکلی برای این مراکز به وجود نیاید.

یکی از کارهای مهم درمان، طرح توسعه بیمارستان امام حسین(ع) زنجان است؛ این مکان در سال ۷۹ با ۸۸ تخت تاسیس شده و با کارهای انجام گرفته اکنون به ۱۴۴ تخت توسعه پیدا کرده در حالیکه برای خدمت رسانی بهتر فضای بیشتری ندارد و عموم مردم برای دریافت خدمت با مشکل مواجه هستند به عنوان مثال ما مشکلی برای تامین تخت های تاشو برای همراه بیمار نداریم اما فضا در این بیمارستان وجود ندارد.

به همین دلیل، چاره کار طرح توسعه بیمارستان در فضای ۹ هزار متر مربع با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی تهیه شده و با رایزنی های صورت گرفته، این اقدام در کمیته پروژه های درمانی معاونت درمانی سازمان تامین اجتماعی به تصویب رسیده است.

باید توجه داشت اجرای این طرح برای استان ضروری است ولی به طور قاطع نمی توان گفت کی عملیات آن آغاز می شود.

اجرای طرح توسعه و تخصصی کردن مراکز ۲ اولویت تامین اجتماعی زنجان

ایرنا. یکی از مسائل مهم آمادگی مراکز بیمارستانی به ویژه درمانگاه ها در برابر حوادث غیرمنتظره به ویژه زلزله است، آیا اقدامی در این زمینه انجام شده است؟

این موضوع در بحث پدافند غیرعامل و مدیریت بحران به ویژه در هنگام بروز زلزله اهمیت زیادی دارد چون یکی از مکان های شلوغ به دلیل شمار مراجعه کنندگان درمانگاه ها و بیمارستان ها هستند که باید در آمادگی لازم قرار داشته باشند.

طبق الزامات اعتباربخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه بیمارستان های تحت پوشش تامین اجتماعی و حتی دانشگاهی موظف به برگزاری مانور زلزله هستند که در این زمینه، کار مهمی در درمانگاه های استان انجام نگرفته بود.

خوشبختانه طبق برنامه ریزی ها و هماهنگی با مدیریت بحران امسال این کار در درمانگاه های استان انجام شد که امری ضروری برای کاهش خسارات و تلفات هنگام وقوع زلزله است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha