اعتراض مردمی به تبعات زیست محیطی واگذاری دنای شمالی و درخواست لغو قانونی مصوبه

یاسوج- ایرنا- تجمع اعتراضی به مصوبه جدایی دنای شمالی از کهگیلویه و بویراحمد جلوی استانداری برگزار شد و جمع زیادی از مردم استان خواهان ابطال این مصوبه از مسئولان بودند که محمد بهرامی نماینده مردم بویراحمد ، دنا و مارگون با حضور در میان معترضان گفت که لغو کامل این مصوبه با جدیت و قوت در دستور کار است و از راه قانونی و همگام با مردم این موضوع را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، صبح امروز شنبه بیستم مردادماه مردادماه ۱۴۰۳، معترضان به مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست جلوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد شعار سر دادند.تجمع کنندگان نسبت به مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور در واگذاری مدیریت دنای شمالی به استان اصفهان اعتراض کردند و همچنان خواهان لغو این مصوبه اند.

این دومین بار است که مردم کهگیلویه و بویراحمد نسبت به واگذاری مدیریت دنای شمالی به استان اصفهان تجمع کرده اند و مردم در این تجمع اعلام کردند.اگر جلو اجرای این مصوبه گرفته نشود به زودی مانع از فعالیت کارگاه سد ماندگان در دنای شمالی خواهند شد.

یکی از این تجمع‌کنندگان گفت: مردم کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اجرای مصوبه جدا شدن دنای شمالی سکوت نمی کنند و مافیای آب بدانند دنا قابل فروش نیست.

یکی دیگر از این معترضان افزود: چرا باید آثار باستانی اصفهان حفظ شود اما طبیعت کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری از بین برود. چرا مسئولان متوجه این موضوع نمی‌شوند، اگر مافیایی پشت این موضوع نیست، چرا سدسازی‌های مخرب اینطور ادامه پیدا می‌کند.

یکی دیگر نیز گفت: تمدن این استان در حال فراموشی است اما مسئولان استانی از آن بی خبرند، تا جان در بدن داریم مانع اجرای این مصوبه ننگین خواهیم بود.

همچنین تجمع‌کنندگان با سر دادن شعار و با در دست گرفتن پلاکاردهایی مخالفت شدید خود را با واگذاری مدیریت دنای شمالی به استان اصفهان اعلام کردند.

مصوبه واگذاری دنای شمالی فاجعه زیست محیطی است/ لغو مصوبه از مسیر قانون

در این تجمع اعتراض آمیز محمد بهرامی نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی هم حضور یافت و با مردم سخن گفت و افزود: که با تمام توان پیگیر این مطالبه به حق مردم استان خواهد بود.

وی افزود: ما نباید دنبال مقصر بگردیم، قرار است که همه در کنار هم کمک کنیم و اکنون صلاح نیست دنبال مقصر بگردیم.

بهرامی ابراز کرد: این مصوبه به درخواست مجموعه استان اصفهان بوده و کار انجام شده است و بنده به صورت تلفنی و حضوری این موضوع را پیگیری می کنم.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مراحل قانونی را برای جلوگیری از این مصوبه طی خواهیم کرد و مرحله بعد اجرای این مصوبه با حضور نمایندگان استان خواهد بود.

بهرامی گفت: صادقانه با مردم صحبت کرده‌ایم و خواهیم کرد، نگرانی و خواسته‌های شما را همه شنیده‌اند. این دغدغه اصلی مردم است و مردم ما در دامن دنا به دنیا آمده‌اند و زندگی کرده اند و هویت این مردم از دنا است.

وی افزود: اجرای این مصوبه متوقف شده و مراحل قانونی جلوگیری از این مصوبه در حال طی شدن است.

بهرامی گفت: مجموعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم پای کار آمده و ما حمایت همه مجموعه‌ها را برای مخالفت با این موضوع را می‌خواهیم.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شاید بعضی‌ها به دنبال این باشند که از این مسائل سوء استفاده کنند. شرایط کشور ما خاص است،به آرامش و امنیت کشور کمک کنید و آرامش را حفظ کنید.

وی از مکاتبه خود با دستگاه‌های مختلف از جمله امنیتی خبر داد و گفت: نگرانی مردم به‌حق است و من با شما در ارتباط هستم و این موضوع را با قاطعیت دنبال خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، موضوع این مصوبه حتی به خطبه های روز گذشته نماز جمعه هم کشیده شد و آیت الله سید نصیر حسینی امام جمعه یاسوج گفته بود که هیچ گونه مشورتی با ما برای موضوع منطقه حفاظت شده دنا نشد. گرچه ضلع شمالی دنا از نظر جغرافیایی در منطقه سمیرم قرار دارد، اما فرزندان ما تاکنون از تمام منطقه دنا به خوبی حفاظت کرده اند، پیشنهاد و درخواست ما همچنان مدیریت واحد است.

البته سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان پیش از این اعلام کرده بود که طبق برنامه تلاش کردیم سامانه تأمین آب از منابع داخلی جنوب استان موسوم به طرح ماندگان را که اکنون به سامانه شهید رئیسی تغییر نام یافته است، اواخر اسفند سال جاری یا در نهایت بهار ۱۴۰۴ وارد مدار کنیم و شهریور سال پیش رو خط انتقال آب دریا را به اتمام برسانیم. سامانه انتقال آب از منابع جنوب استان اصفهان به حوضه زاینده رود با آورد سالانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب تا بهار ۱۴۰۴ وارد مدار می‌شود.

به گزارش ایرنا، مصوبه جدایی دنای شمالی به وسعت (۶۱ هزار هکتار) از کهگیلویه و بویراحمد و واگذاری آن به استان اصفهان بدون حضور مسئولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد اردیبهشت ماه امسال در شورای عالی محیط زیست به تصویب رسیده است.

۱۳ اردیبهشت ماه، شورای عالی محیط زیست با حضور هشت وزیر، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، استاندارد، مدیریت بحران، چهار استاد دانشگاه و به ریاست رئیس جمهور شهید برگزار شده است.

انتشار این خبر در سطح فضای مجازی و رسانه های ملی و محلی با واکنش های مختلفی روبرو شده است.

کارشناسان محیط زیست می گویند ، مصوبه جنجالی جدا شدن دنای شمالی از مدیریت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بدون مطالعه و کار کارشناسی لازم انجام شده است و مسئولان ارشد استان همچون استاندار و متولیان حوزه محیط زیست استان از آن بی خبر بوده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha