روزانه ۴۲۰ تن زباله در شهر همدان تولید می‌شود

همدان- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: میزان تولید زباله های شهر همدان در هر شبانه روز ۴۲۰ تن یعنی به ازای هر نفر ۷۷۰ گرم است در حالیکه این آمار در کشورهای اروپایی روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم است.

فاطمه موسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: زباله های رها شده در محلات، بازار، ابنیه تاریخی، راههای ارتباطی، طبیعت و فعالیت زباله گردها زیبنده تاریخ و تمدن ایران زمین که به تازگی هگمتانه آن ثبت جهانی شده، نیست.

وی بیان کرد: همدان به عنوان قدیمی ترین شهر ایران و یادگار دوران گذشته تاریخ و جغرافیایی، از سرزمینی باستانی به شمار می رود که ثبت جهانی پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» به عنوان اثر بیست و هفتم ایران در یونسکو می تواند چشم اندازی روشن برای مردم بومی منطقه و گردشگران و زمینه ساز رشد و سرزندگی و شادابی برای منطقه باشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان افزود: با توجه به ظرفیت های طبیعی، تاریخی و توریستی همدان در سطح منطقه، یکی از مزایای این رویداد جهانی رشد گردشگری است.

موسوی ادامه داد: گردشگری نه تنها صنعتی برای ایجاد اشتغال در مناطق توریستی و جذب سرمایه است بلکه این صنعت قادر است کانون توجه را به مسائل زیست محیطی معطوف کند.

وی افزود: ثبت جهانی تپه هگمتانه در جذب گردشگران داخلی و خارجی موثر است البته در این راستا مدیریت پسماند شهری و روستایی توسط شهروندان و مدیریت اجرایی مربوطه و ایجاد شهر سبز می تواند خاطرات خوشی برای بازدیدکنندگان رقم بزند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی است از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است".

موسوی بیان کرد: قابل توجه ترین تاثیر گردشگری بر محیط زیست افزایش آگاهی عمومی از تاثیرات زیست محیطی گردشگری بر طبیعت است با این توصیف گردشگری بدون محیط زیست سالم، موفق نمی شود چراکه تا حدزیادی به آن وابسته است.

وی تاکید کرد: گردشگری غیراصولی می تواند بسیاری از مناطق بکر محیط زیستی را مورد تهدید قرار دهد و فشارهای زیادی بر اکوسیستم منطقه با تخلیه فاضلاب مراکز اقامتی به داخل منابع آبی و رهاسازی زباله در طبیعت وارد کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان اضافه کرد: گردشگران در صورت بی توجهی به طبیعت زیبا زمینه ساز از بین رفتن زیستگاههای طبیعی جانوران و گیاهان و افزایش فشار بر گونه های در معرض خطر و آسیب پذیر می شوند.

موسوی افزود: با تغییرات مثبتی که در همدان به ویژه ثبت جهانی هگمتانه روی داده انتظار می رود صنعت گردشگری و توریسم حفظ محیط زیست و جلوگیری از تهدیدات زیست محیطی منطقه را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

وی ادامه داد: ارتباط بین گردشگری و محیط زیست در یک راستا بوده و عدم برنامه ریزی صحیح و مدیریت می تواند اثرات مخربی برای محیط زیست و گردشگری داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha