رکورد خرید گندم در چهارمحال وبختیاری شکسته شد

شهرکرد – ایرنا - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: با خرید ۴۸ هزار تن محصول راهبردی(استراتژیک) گندم در این استان رکورد خرید این محصول در استان نسبت به سال گذشته شکسته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یزدان یگانگی روز شنبه در نشست کارگروه ساماندهی آرد، نان و گندم چهارمحال و بختیاری افزود: براساس آمارهای ثبت‌شده در سامانه" سیفا" تاکنون ۴۸ هزار تن محصول گندم مازاد برنیاز کشاورزان و براساس آمارهای موجودی و واقعی ۵۰ هزار تن محصول خریداری شده است.

وی اظهار داشت: این میزان خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان ۴۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

پرداخت ۹۵۰ میلیارد ریال از مطالبه‌های گندمکاران

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس سندهایی که تا ۲۶ تیرماه به بانک ارجاع شده است تاکنون ۹۵۰ میلیارد ریال از مطالبه‌های گندم‌کاران این استان به صورت علی الحساب پرداخت شده است.

یگانگی ادامه داد: کل مطالبه گندم‌کاران چهارمحال و بختیاری تاکنون هفت هزار و ۷۰ میلیارد ریال است که با توجه به پرداخت‌ها ۶ هزار میلیارد ریال از این مطالبه‌ها باقی‌مانده است.

رکورد خرید گندم در چهارمحال وبختیاری شکسته شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: به تازگی شایعه‌ای مبنی بر کیفیت پایین گندم اردل و خرید نکردن محصول کشاورزان این منطقه از سوی دولت وجود دارد که به هیچ عنوان این مطلب صحت ندارد.

حسین برزگر افزود: خرید گندم در شهرستان‌های مختلف با شاخص یکسان خریداری می‌شود.

وی اظهار داشت: مرکز خرید اردل با ۳۲۵ درصد رشد در خرید گندم جزو مراکزی است که بیشترین خرید محصول را داشته است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: البته به دلیل اینکه مرکز دیناران فعال نشد فشار آن روی مرکز اردل افتاد و این مرکز با محدودیت امکانات و نیروی انسانی مواجه شد.

برزگر اضافه کرد: بر این اساس به هیچ عنوان محدودیتی برای خرید گندم به جز محدودیت‌های قانونی مانند بیماری سیاهک و برخی افت‌ها که در همه استان یکسان است؛ وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اداره کل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری دستور حمل مرکز خرید گندم از اردل را بدهند تا به این صورت مرکز خالی و محدودیتی از نظر فضا برای خرید وجود نداشته باشد.

رکورد خرید گندم در چهارمحال وبختیاری شکسته شد

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کیفیت بالای گندم روستای امام قیس شهرستان بروجن گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده تاکنون ۱۰ هزار تن (معادل ۵۰درصد) حجم گندمی است که در این روستا برزمین مانده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بهترین گندم استان امسال در روستای امام قیس است پیشنهاد می‌شود مراکز خرید فرادنبه و یا شهید رجایی با راه‌اندازی مرکز فرعی نسبت به خرید این محصول باکیفیت اقدام شود.

به گفته برزگر، در زمان حاضر ۲ بنگاه در روستای امام قیس کار خرید گندم (نقد ۱۴۵ هزار ریال و ۲ ماهه به صورت قسط بندی شده ۱۷۰ هزار ریال) انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: براساس گزارش مرکز مرکز پایش کشاورزی ایران (مپکا) تا امروز ۱۰ میلیون و۹۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در کشور خریداری شده هرچند خرید فیزیکی واقعی تاکنون ۱۲ میلیون تن است.

برزگر گفت: با این روند خرید گندم رکورد تاریخی خرید ۱۲ میلیون تن سال ۸۶ شکسته شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری میانگین رشد خرید گندم در کشور را ۱۷ درصد و در استان ۴۴ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، براساس برنامه‌ریزی انجام شده در سال زراعی جاری ۶۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری به زیر کشت گندم رفته است که از این میزان سطح زیر کشت ۴۰ هزار هکتار گندم دیم و ۲۰ هزار هکتار گندم آبی است.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است؛از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha