جمعیت وحوش خراسان شمالی ۲۰ درصد افزایش یافت 

۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۰۴
کد خبر: 85563617
جمعیت وحوش خراسان شمالی ۲۰ درصد افزایش یافت 

بجنورد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: جمعیت وحوش شاخص استان نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافت. 

به گزارش ایرنا، رضا شکاریان روز شنبه در بازدید از ایرنای خراسان شمالی به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: البته افزایش جمعیت آهوان در منطقه میاندشت شهرستان جاجرم تا ۴۰ درصد افزایش دارد.

وی افزود: افزایش جمعیت وحوش مختلف در استان در نتیجه اقدامات انجام شده در مناطق تحت مدیریت استان حاصل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: جمعیت آهوان در منطقه میاندشت سبب شده تا شاهد حضور و پرسه این گونه ها در روستاهای اطراف باشیم.

وی گفت: جمعیت آهوان به عنوان طعمه اصلی یوزپلنگ ها در میاندشت، دارای اهمیت بسیار است از این رو صیانت از این گونه مهم در اولویت است، در این زمینه برای جلوگیری از کاهش جمعیت آهوان، تغذیه دستی در دستور کار است.

جمعیت وحوش خراسان شمالی ۲۰ درصد افزایش یافت 

شکاریان افزود: صندوق بیمه کشاورزی استان خسارت های ناشی از خرابکاری های وحوش را جبران می کند در این زمینه پیگیر هستیم تا جبران خسارت های آهو نیز در گزینه های صندوق بیمه کشاورزان قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.
این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

پناهگاه حیات وحش میاندشت شهرستان جاجرم در جنوب غربی خراسان شمالی به عنوان زیستگاه مولد و زایشگاه یوزپلنگ ایرانی، منطقه ای مناسب برای زیست این گونه وحشی است که مشاهدات این حیوان در این منطقه که پس از چند سال محقق شده حاکی از افزایش امنیت زیستگاه برای یوزپلنگ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha