گام‌های بزرگ صنایع کوچک در مسیر توسعه فارس

شیراز-ایرنا-صنایع کوچک که سهم ۹۰ درصدی فعالیت‌های تولیدی استان فارس را به خود اختصاص می‌دهند نقش مهمی در تولید ثروت و توزیع آن در اقتصاد استان دارند، از این رو تقویت این صنایع در اولویت متولیان امر قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صنایع کوچک و متوسط به صنایعی گفته می‌شود که تعداد شاغلان آنها کمتر از ۵۰ نفر است‌ و براساس آمار بیش از ۹۰درصد از صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی فارس را صنایع کوچک تشکیل می‌دهند.

این کسب وکارهای کوچک و متوسط که گستره وسیعی از مشاغل نوآور و پویا را در برمی‌گیرند به‌ عنوان عامل توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌روند و نقش مهمی در پیشبرد اهداف استان ایفا می‌کنند.

بر همین اساس روز ۲۱ مرداد ماه به‌ عنوان روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده تا این اقدام بهانه‌ای برای ارج نهادن به ارزش‌های معنوی، اجتماعی، تلاشگران در این عرصه اقتصادی و شناسایی چالش‌ها و مشکلات این صنایع شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس که این روزها بررسی وضعیت صنایع کوچک را در اولویت قرار داده، نقش این صنایع در عرصه‌های تولید، کارآفرینی و ارتقای جایگاه صنعتی کشور و استان را مهم و تأثیرگذار می‌داند و معتقد است این صنایع با طیف وسیعی از انواع گوناگون محصولات تولیدی، زمینه بسیار مناسبی برای توسعه صنعتی، اشتغال پایدار و گسترش عدالت اجتماعی فراهم کرده و با کمک به تولید ناخالص داخلی، توزیع مناسب ثروت و کاهش فقر در فرآیند توسعه متوازن کشور نقش مؤثری را ایفا می‌کنند.

سید مسعود عظیمی بر این باور است که صنایع کوچک به سرمایه هنگفتی نیاز ندارند و با جمع شدن سرمایه چند نفر یک کارگاه و واحد تولیدی راه‌اندازی می‌شود.

او افزود: با این کار از یکسو مردمی‌کردن اقتصاد و مشارکت مردم در زمینه جهش تولید رخ می‌دهد و از سوی دیگر مسئله اشتغال و تولید در کشور نیز حل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اضافه کرد: بر اساس آمار موجود در شهرک‌ها و نواحی استان از مجموع سه هزار و ۴۰۰واحد تولیدی و صنعتی بیش از ۹۰درصد را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند و این موضوع بیانگر اهمیت و جایگاه ویژه صنایع کوچک در اقتصاد، توسعه صنعتی و اشتغال استان است؛ از این رو هرگونه برنامه‌ریزی برای توسعه صنعتی و اقتصادی، اشتغالزایی، توسعه صادرات غیرنفتی و نوآوری، بدون حمایت و پشتیبانی از صنایع کوچک و متوسط میسر نخواهد شد.

به گفته عظیمی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس به عنوان مجموعه‌ای توسعه‌ای و تخصصی در بخش صنعت استان مهمترین نهاد حاکمیتی تأمین کننده زیرساخت‌های لازم برای استقرار و فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی بویژه صنایع کوچک و متوسط در استان فارس محسوب می‌شود که با ایجاد زیرساخت‌ها در قالب ۶۴شهرک و ناحیه در گستره وسیع جغرافیایی فارس ظرفیت جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال پایدار در بخش صنعت را در تمامی شهرستان‌های فارس فراهم کرده است.

او یادآور شد: این شرکت افزون بر خدمات زیرساختی، توسعه و ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی مأموریت دارد از صنایع کوچک نیز حمایت کند.

آن طور که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی می‌گوید این شرکت خدمات حمایتی در ۲۵ سرفصل شامل طرح حمایت از پایان‌نامه‌ها، توسعه خوشه‌های کسب و کار، بسته بیمه صنایع کوچک، تورهای صنعتی، استارت‌آپ‌ها، طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی، توسعه نظام پیمانکاری فرعی، مراکز خدمات فناوری و کسب و کار، مراکز نوآوری، کلینیک‌های کسب و کار، فن بازارهای منطقه‌ای، حمایت از شناسایی و رفع نیازهای فناورانه و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان خدمات حمایتی را به منظور تقویت واحدهای صنعتی ارائه می‌دهد.

او مهمترین اقدامات حمایتی از صنایع کوچک در یک سال گذشته را واگذاری ۳۴ دفتر در مرکز خدمات فناوری و کسب و کار شهرک صنعتی شیراز به مجموعه‌های دانش‌بنیان و گروه‌های مشاوره‌ای صنایع کوچک، استقرار ۳۵مشاور در مرکز خدمات فناوری و کسب‌کار، کمک به راه‌اندازی مجدد ۱۲۷ واحد غیرفعال و راکد در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی در یک سال اخیر، آموزش سه هزار و ۵۰۰ نفر از شاغلین واحدهای صنعتی مستقر در استان در قالب ۸۷ دوره آموزشی، برگزاری ۱۰ تور صنعتی با شرکت ۲۰۱ نفر و حمایت از ۳۰۴واحد صنعتی کوچک دانست و گفت: تقویت و حمایت از صنایع کوچک و رفع موانع و مشکلات آنها با هدف حفظ و ایجاد اشتغال و ارتقای ظرفیت تولید واحدهای صنعتی و احیای واحدهای راکد و همچنین فعال کردن ظرفیت‌های خالی صنایع به‌عنوان اولویت‌های ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

بدون شک صنایع کوچک به دلیل سرمایه‌گذاری کمتر در مقایسه با صنایع بزرگ در زمان کمتری به مرحله تولید، بهره‌برداری و اشتغال می‌رسند؛ با این حال این صنایع با توجه به مواجهه شدن با محدودیت‌هایی نظیر تأمین منابع مالی، منابع انسانی ماهر، دسترسی به بازار نیاز به حمایت دارند، لذا نامگذاری ۲۱مردادماه به عنوان روز ملی حمایت از صنایع کوچک به علت بالابردن حساسیت تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان به نقش مهم این صنایع در اقتصاد استان از اهمیت بالایی برای رونق اقتصاد و افزایش تولید ملی برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha