۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۲۲:۴۸
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85564305
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کوتاه‌ترین مسیر اشتغال توسعه آموزش‌های فنی و حرفه ای است

دزفول – ایرنا – مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان با انتقاد از بی مهری به مهارت آموزی در نظام آموزشی کشور گفت: کوتاهترین مسیر اشتغال توسعه آموزش های فنی و حرفه ای است و توسعه رشته های فنی و حرفه ای نقش کلیدی در تولید و اشتغال کشور دارد.

به گزارش ایرنا، شهرام مولایی هزاروندی عصر شنبه در دیدار با فرماندار شوش در فرمانداری این شهرستان با بیان اینکه فنی و حرفه ای در تخصیص اعتبارات ملی مورد بی مهری قرار گرفته است بیان کرد: ۹۲ درصد اعتبارات آموزشی و پرورشی کشور در رشته های نظری و هشت درصد سهم مهارت آموزی است که سهم فنی و حرفه ای از این اعتبار تنها یک درصد است.

وی با اشاره به انتخاب خوزستان برای دومین سال متوالی به عنوان استان برتر کشور در توسعه رشته های فنی و حرفه ای گفت: استفاده از ظرفیت های موجود در شهرستان و افزایش هم افزایی میان دستگاه ها، صنایع و شرکت ها نقش اساسی در مهارت آموزی نیروهای کار دارد.

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان، نبود نیروهای مهار برای کارگاه‌های تولیدی را یکی از چالش های مهم صنایع خوزستان دانست و گفت: کل ردیف اعتباری فنی و حرفه ای خوزستان تنها ۱۵ میلیارد ریال است که با توجه به گستره فعالیت و مسوولیت های فنی و حرفه ای رقم بسیار ناچیزی است.

وی افزود: ۱۹ گروه هدف از جمله دانشجویان، دانش آموزان، زنان سرپرست خانواده، ‌معتادان بهبود یافته، سربازان وظیفه، فارغ التحصیلان، روستاییان و اتباع زیر پوشش آموزش های فنی و حرفه ای قرار دارند.

مولایی هزاروندی با بیان اینکه آموزش های فنی و حرفه ای متناسب با اشتغال و بازار است و به همین دلیل آمار بالایی از مهارت آموزان فنی و حرفه ای به سرعت جذب بازار کار می شوند گفت: صنایع و بنگاه های اقتصادی بزرگ خوزستان تمایلی به مهارت آموزی کارکنان خود ندارند که با درنظر گرفتن برخی مشوق های قانونی طی یکسال اخیر، انتظار می رود گرایش صنایع به مهارت آموزی افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه درصد پایینی از تسهیلات پرداخت شده منجر به ایجاد اشتغال واقعی می شود گفت: برخی افراد که ماهانه تا ۸۰۰ میلیون ریال درآمد دارند خود را در اظهارنامه ها بیکار معرفی می کنند تا تسهیلات دریافت کنند.

مدیرکل فنی و حرفه ای خوزستان ادامه داد: ۴۵ درصد مهارت آموزان فنی و حرفه ای خوزستان از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که در دانشگاه مدرک گرفته و برای مهارت آموزی به سمت فنی و حرفه ای گرایش پیدا کردند.

وی با بیان اینکه طیف متنوعی از رشته ها توسط فنی و حرفه ای آموزش داده می شود گفت: یک چهارم از شغل های کنونی در آینده نه چندان دور از بازار حذف و شغل های جدیدی بر پایه هوش مصنوعی جایگزین آن می شود که مهارت آموزی های فنی و حرفه ای نیز به سمت این رویکرد در حال تغییر است.

مولایی هزاروندی گفت: رشته های مرتبط با پنل های خورشیدی و تشخیص چهره با استفاده از هوش مصنوعی در دستور کار آموزش های فنی و حرفه ای قرار گرفته است.

حمایت فرماندار شوش از توسعه فنی و حرفه ای در این شهرستان

فرماندار شوش نیز در این دیدار با بیان اینکه توسعه رشته های فنی و حرفه ای نقش تعیین کننده در خوداشتغالی جوانان دارد گفت: توسعه کارگاه های کوچک اقتصادی در شوش در گرو توسعه فنی و حرفه ای و مهارت آموزی در این شهرستان است.

محسن حویزه ادامه داد: آموزشگاه های غیرانتفاعی و آزاد مناسبی زیر پوشش فنی و حرفه ای در شوش وجود دارد که کمک به توسعه فعالیت این آموزشگاه‌ها مورد حمایت مدیریت این شهرستان است.

وی افزود: ایجاد شعبه های فنی و حرفه ای در شهرهای فتح المبین و حر به عنوان شهرهای تابعه شوش از جمله زیرساخت های مهم برای توسعه اشتغال است که انتظار از اداره کل فنی و حرفه ای خوزستان تحقق این مطالبه در شوش است.

حویزه با تاکید بر لزوم به روز رسانی اطلاعات فنی کارکنان شرکت های مولد شوش ادامه داد: دستگاه ها، شرکت ها و ادارات شوش مکلف هستند طبق قانون تجهیزات و دستگاه های بدون استفاده و خراب خود را برای مهارت آموزی در اختیار فنی و حرفه ای قرار دهند.

به گزارش ایرنا، ۵۵ مرکز دولتی و یک‌هزار و ۵۵۰ آموزشگاه آزاد فنی وحرفه‌ای با مجوز رسمی از اداره کل آموزش فنی وحرفه ای در خوزستان فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha