فوتی های ناشی از سوانح جاده ای همدان امسال ۲۴ درصد کاهش یافت

همدان- ایرنا- جانشین رییس پلیس راه استان همدان گفت: ۸۳ نفر در سوانح جاده ای این استان در چهارماهه ابتدای سال جاری جان باختند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ نفر معادل ۲۴ درصد کاهش داشته است.

سرهنگ ارسلان سرمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چهار ماهه سال گذشته ۱۰۹ نفر در ۹۰ فقره سانحه جاده ای جان باختند که امسال تعداد سوانح با ۱۹ فقره معادل ۲۱ درصد کاهش به ۷۱ فقره کاهش یافت.

وی یادآوری کرد: از سال ۱۴۰۱ تاکنون میزان متوفیان سوانح جاده ای روند نزولی داشته است به گونه ای که آمار متوفیان در چهار ماهه این سال ۱۶۱ نفر، چهار ماهه سال گذشته ۱۰۹ نفر و چهار ماهه امسال ۸۳ نفر بوده است.

جانشین رییس پلیس راه استان همدان با بیان اینکه آمار سوانح جرحی پنج درصد کاهش یافت افزود: شمار مجروحان نیز با ۵۴ نفر معادل ۹ درصد کاهش در چهار ماهه امسال به ۵۳۵ نفر رسید.

فوتی های ناشی از سوانح جاده ای همدان امسال ۲۴ درصد کاهش یافت

سرمدی اضافه کرد: شمار سوانح خسارتی ۱۵ درصد افزایش یافته است که علت آن افزایش قیمت قطعات خودرو، بروز حداقل ۳۰۰ میلیون خسارت در یک فقره تصادف و ملزم بودن پلیس به ترسیم کروکی در این مواقع است.

وی گفت: بررسی آمار شهرستانی گویای افزایش ۶۷ درصد سوانح فوتی در حوزه استحفاظی پاسگاه پلیس راه شهرستان کبودرآهنگ به ویژه جاده های همدان- بیجار، کبودرآهنگ - شیرین و مسیرهای فرعی، همچنین شهرستان نهاوند و آزاد راه ۸۵ کیلومتری همدان- ساوه است اما در مابقی شهرستان ها روند کاهشی بوده است.

جانشین رییس پلیس راه استان همدان اضافه کرد: ۵۰ درصد سوانح فوتی این استان به علت بی توجهی به جلو، ۱۴ درصد ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از خستگی و خواب آلودگی، ۱۴ درصد سبقت غیر مجاز، انحراف و تجاوز به چپ و ۱۰ درصد رعایت نکردن حق تقدم است.

سرهنگ سرمدی بیان کرد: ۵۲ درصد سوانح فوتی در جاده های برون شهری همدان از ساعت ۱۲ تا ۲۰ رخ داده که می توان گرم بودن هوا و خواب آلودگی راننده را در بالا بودن درصد تصادفات در این زمان موثر دانست.

وی درباره تصادفات بر اساس نوع خودرو نیز گفت: ۷۱ درصد تصادفات در چهار ماهه امسال مربوط به انواع سواری ها، ۱۳ درصد انواع وانت ها، ۱۲ درصد موتورسکلت، چهار درصد کامیون و دیگر وسائل نقلیه است.

مرگ مصدومان تصادفات در بیمارستان بیشتر از میانگین کشوری

جانشین رییس پلیس راه استان همدان اظهار کرد: ۵۵ درصد از متوفیان پس از انتقال به بیمارستان، ۴۲ درصد سر صحنه تصادف و چهار درصد حین انتقال جان خود را از دست می دهند.

فوتی های ناشی از سوانح جاده ای همدان امسال ۲۴ درصد کاهش یافت

سرهنگ سرمدی گفت: میانگین مرگ مصدومان سوانح جاده ای در بیمارستان در سطح کشور ۴۸ درصد و در استان همدان ۵۵ درصد است که باید علت بالا بودن این آمار به دقت بررسی شود.

وی افزود: البته بررسی های پلیس گویای نقش و تاثیر منفی ضعف در خدمات دهی در بیمارستان های شهرستانی، نبود متخصص و ضرورت انتقال به بیمارستان بعثت در مرکز استان، طی مسیر و طولانی شدن فرایند دریافت خدمات درمانی توسط مصدومان در بالا بودن آمار مرگ آنها است.

افزایش تخلفات حادثه ساز

جانشین رییس پلیس راه استان همدان گفت: چهار ماهه امسال بیش از ۳۷۱ هزار تخلف رانندگی کنترل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش داشته است.

سرهنگ سرمدی با بیان اینکه یکی از عوامل موثر در کاهش مجموع جرائم رانندگی افزایش نرخ جرائم است ادامه داد: تلاش پلیس به برخورد با تخلفات حادثه ساز معطوف شده و در این مدت زمان ۱۴ درصد برخورد با سبقت غیرمجاز و ۲۵ تجاوز به چپ افزایش داشته است.

وی افزود: برگزاری منظم کمیسیون ایمنی راه و شورای ترافیک، اجرای برنامه ها و اقدام های زودبازده، ایمن سازی راه ها، استفاده از ظرفیت مراجع قضایی و دادستان ها در برخورد با رانندگان متخلفان و پیمانکاران در کاهش آمار متوفیان سوانح جاده ای و مجموع تخلفات رانندگی موثر بوده است.

جانشین رییس پلیس راه استان همدان گفت: بر اساس قانون برای خودروهایی که با بیش از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت تردد دارند شکایت ثبت شده و در هر جای کشور می شود آن را توقیف کرد.

سرهنگ سرمدی اضافه کرد: یک هزار و ۲۷۴ دستگاه خودرو که با بیش از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت تردد داشتند با هماهنگی مرجع قضایی توقیف و راهی پارکینگ شدند همچنین برای راننده این خودروها دوره آموزشی برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha