۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۱
کد خبر: 85565639
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تداوم بحران میان چین و فیلیپین در پی حادثه هوایی بر فراز دریای جنوبی چین

تهران- ایرنا- پس از انتقاد فردیناند مارکوس رییس جمهور فیلیپین از پرواز هواپیماهای پکن بر فراز یک جزیره در دریای جنوبی چین که به گفته وی به اختلال در عملیات هوایی مانیل منجر شده است، به نظر می‌رسد که این حادثه به یک مشکل جدید در مناقشه سابقه‌دار میان دو کشور تبدیل شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، مانیل و پکن روز شنبه یکدیگر را به ایجاد اختلال در عملیات ارتش‌های خود متهم کردند. ارتش فیلیپین دیروز (شنبه) «اقدامات خطرناک و تحریک آمیز» دو هواپیمای چینی را در روز پنجشنبه در اطراف دریای جنوبی چین، محکوم کرد.

فیلیپین مدعی است که این دو هواپیما شراره‌ منحرف کننده در مسیر یک هواپیمای فیلیپینی که در حال گشت زنی معمول بوده، پرتاب کردند. این اولین بار از زمان روی کار آمدن مارکوس در سال ۲۰۲۲ است که فیلیپین از اقدامات خطرناک هواپیماهای چینی شکایت می کند. درحالیکه پیشتر بارها از نیروی دریایی یا کشتی‌های گارد ساحلی چین انتقاد کرده بود.

انریکه مانالو وزیر خارجه فیلیپین امروز دوشنبه اعلام کرد که این کشور یک اعتراض دیپلماتیک برای وقوع این حادثه با دخالت هواپیماهای نیروی هوایی پکن ارائه کرده است.

رومئو براونر فرمانده ارتش فیلیپین نیز به خبرنگاران گفت که مانیل با وجود اقدام‌های «تحریک آمیز و خطرناک» نیروی هوایی چین در این هفته، به گشت‌زنی‌های دریایی خود در دریای جنوبی چین ادامه می‌دهد.

گیلبرتو تئودور وزیر دفاع این کشور جنوب شرقی آسیا هم ابراز امیدواری کرده است که چین به قوانین بین‌المللی و لزوم کاهش تنش‌ها پایبند باشد.

وزیر دفاع فیلیپین مدعی شد که این اقدام‌ها از نیروی هوایی چین انتظار می‌رفت چرا که بخشی از «الگوی ادامه دار» پکن بمنظور تاکید بر ادعاهای حاکمیتی و حضور در دریای جنوبی چین است.

بر خلاف ادعاهای مقام‌های ارشد مانیل، فرماندهی منطقه عملیاتی جنوبی ارتش چین روز شنبه اعلام کرد که هواپیمای فیلیپین با وجود هشدارهای مکرر به طور غیرقانونی وارد خاک چین شده است.

شورای امنیت ملی فیلیپین همچنین از چین خواست تا «هر گونه اقدامات تحریک آمیز و خطرناک را متوقف کند».

ماه گذشته، چین و فیلیپین به توافقی موقت در مورد تامین نیازهای بشردوستانه برای یک کشتی جنگی مانیل که به طور غیرقانونی در جزیره مرجانی توماس شوال دوم (که چین آن را «رنای» می‌نامد) مستقر شده بود، دست یافتند.

روزنامه گلوبال تایمز چین گزارش داد که با این حال، در صحنه بین المللی، مانیل همچنان خود را به عنوان یک قربانی نشان می‌دهد و در مورد «تهدید چین» بزرگنمایی می‌کند، راهبردی که بعید به نظر می‌رسد تغییر اساسی کند.

به نوشته این روزنامه دولتی چین، علاوه بر این، تحریکات فیلیپین به جزیره مرجانی رنای محدود نمی‌شود، بلکه جزیره مرجانی شیانبین (Xianbin)، جزیره هوانگیان (Huangyan) و سایر مکان‌ها را نیز هدف قرار می‌دهد، که اغلب با هماهنگی کشورهای غیر منطقه‌ای از طریق تمرین‌های مشترک نظامی علیه چین صورت می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha