۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۵۲
کد خبر: 85557786
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

فیلیپین دورترین نقطه مرز دریایی خود را تحکیم کرد؛ احتمال تشدید تنش‌ها با چین

تهران – ایرنا – فیلیپین دورترین نقطه دریایی خود که منطقه مورد مناقشه با چین در دریایی جنوبی چین است را تقویت کرد، این درحالی بود که دو کشور پیشتربا هدف کاهش تنش‌ها توافقی در زمینه حدود دریایی در این منطقه مورد اختلاف به عمل آورده بودند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری «بلومبرگ»، چهار فرد آگاه به اقدامات دولت مانیل اعلام کردند که فیلیپین کشتی متعلق به جنگ جهانی دوم خود در دریای جنوبی چین واقع در جزایر صخره ای «توماس شول دوم» (the Second Thomas Shoal)، منطقه دریایی مورد مناقشه با پکن را به عنوان نقطه نهایی پست دریایی خود طوری تقویت و تحکیم کرد تا برای ۱۰ سال آینده می تواند دوام آورد.

جزیره صخره ای «توماس شول دوم» که در فاصله ۱۹۴ کیلومتری استان جزیره ای «پالاوان» فیلیپین واقع است، علاوه بر فیلیپین مورد ادعای کشورهای چین، تایوان و ویتنام است.

فیلیپین در سال ۱۹۹۹ میلادی به طور عامدانه کشتی «سیِرا مادره» (Sierra Madre) - کشتی آمریکایی آبی-خاکی در اختیار نیروی دریایی فیلیپین - را در جزیره «توماس شول دوم» به گل نشاند تا ادعاهای خود نسبت به آب‌های مورد مناقشه در اطراف آن را تقویت کند و از آن زمان گروه کوچکی از ملوانان نیروی دریایی خود را در آنجا حفظ کرده است.

فیلیپین دورترین نقطه مرز دریایی خود را تحکیم کرد؛ احتمال تشدید تنش‌ها با چین
فیلیپین گروه کوچکی از نیروهای نظامی خود را در کشتی به گل نشسته سیرا مادره
به عنوان آخرین پست دریایی خود در آبهای مورد مناقشه با چین مستقر کرده است

اختلاف و تنش‌ها در آبراه مورد مناقشه بین فیلیپین و چین در سال گذشته به خشونت تبدیل شده است، به طوری که یک سرباز فیلیپینی ماه گذشته در یک درگیری انگشت خود را از دست داد. مانیل مدعی است که این اتفاق بر اثر «دور زدن عمدی یک کشتی گارد ساحلی چین با سرعت بالا» رخ داده است.

بلومبرگ گزارش داد: ۲ فرد از چهار فرد آگاه به این خبر اعلام کردند که «فردیناند مارکوس جونیور» رئیس جمهوری فیلیپین از سال ۲۰۲۲ یعنی از زمان به قدرت رسیدن در این کشور، تلاش ها در جهت تقویت این پایگاه نظامی واقع در توماس شول دوم را افزایش داده است.

بنابراین گزارش «مارگارت پادیلا» سخنگوی ارتش فیلیپین در این باره گفت که ارتش متعهد به تضمین شرایط زندگی مناسب تفنگداران دریایی و ملوانان مستقر در کشتی (به گل نشسته) سیرا مادره است.

فیلیپین دورترین نقطه مرز دریایی خود را تحکیم کرد؛ احتمال تشدید تنش‌ها با چین
کشتی به گل نشسته سیِرا مادره متعلق به فیلیپین در جزایر توماس شول دوم واقع در دریای جنوبی چین

این درحالی است که تنش در روابط فیلیپین و چین از سال گذشته بر سر آب‌هایی که بخشی از منطقه اقتصادی انحصاری مانیل را شامل می‌شود اما پکن ادعای مالکیت آن را دارد، بالا گرفته است.

بلومبرگ افزود: فردیناند مارکوس رویه مخالف با «رودریگو دوترته» رئیس جمهوری سابق فیلیپین را در قبال پکن بر سر مناطق دریایی مورد مناقشه واقع در دریای جنوبی چین در پیش گرفته است.

پکن ادعای مالیکت بر ۲۷ نقطه در آب های مورد مناقشه واقع در دریای جنوبی چین را دارد در حالی که مانیل ۹ نقطه از جمله جزایر توماس شول دوم را تصاحب کرده است.

این گزارش می افزاید: چین مدت‌هاست که با انتقال مصالح ساخت و ساز به سیرا مادره مخالف بوده و به دفعات از فیلیپین خواسته است تا این کشتی به گل نشسته را از این آب ها منتقل و دور کند.

بلومبرگ با اشاره به اینکه مانیل و پکن طی هفته های اخیر بر سر جزیره مورد مناقشه توماس شول دوم به توافق رسیدند، افزود: به دنبال این توافق، فیلیپین اعلام کرد آخرین اقدامات صورت گرفته در روزهای گذشته برای تحکیم وضعیت این کشتی بدون هیچ حادثه ای صورت گرفت.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha