۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۳۱
کد خبر: 85561290
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

رزمایش مشترک متحدان غربی فیلیپین در منطقه مورد مناقشه با چین

تهران– ایرنا– نخستین رزمایش مشترک فیلیپین با کانادا، استرالیا و آمریکا در آب‌های دریای جنوبی چین امروز (چهارشنبه) در حالی آغاز شد که تنش میان پکن و مانیل در این راه آبی به تازگی بالا گرفته و پکن را بیش از پیش با دغدغه‌های امنیتی مواجه کرده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز از مبدا مانیل خبر داد: ارتش های این چهار کشور اعلام کردند که فیلیپین، کانادا، ایالات متحده و استرالیا اولین رزمایش مشترک خود را امروز در دریای جنوبی چین آغاز کردند تا همکاری بین نیروهای خود را افزایش دهند.

بنابراین گزارش، این رزمایش دو روزه با حضور واحدهای دریایی و هوایی نخستین رزمایش با حضور این چهار کشور است که در این آبها برگزار می شود. این در حالی است که فیلیپین و ژاپن نیز نخستین رزمایش مشترک خود را دراین منطقه هفته گذشته برپا کرده بودند.

آمریکا و متحدانش درحالی در این آبها دست به رزمایش مشترک زدند که پکن مدعی سراسر دریای جنوبی است و این منطقه از حساسیت امنیتی ویژه برای چین برخوردار است.

این گزارش می افزاید: آمریکا هم‌پیمان فیلیپین، در ماه ژوئن گذشته رزمایش مشابهی در این آب‌های مورد مناقشه با ژاپن و فیلیپین برگزار کرده بود.

به گزارش رویترز در بیانیه چهار کشور برگزارکننده رزمایش از حق آزادی دریانوردی و پرواز بر فراز دریای جنوبی چین حمایت شده و آمده است: یگان‌های نیروی دریایی و هوایی این چهار کشور با یکدیگر در منطقه (محدوده) اقتصادی انحصاری ۲۰۰ مایل دریایی (۳۷۰ کیلومتری ) مانیل برای بهبود و قابلیت همکاری به فعالیت خواهند پرداخت.

به گزارش ایرنا، درحالی چهار کشور یاد شده در آب های دریای جنوبی چین اقدام به برگزاری رزمایش مشترک کردند که طی روزهای اخیر مانیل دورترین نقطه دریایی خود که منطقه مورد مناقشه با چین در دریایی جنوبی چین است را تقویت کرده است؛ نقطه مرز دریایی که پکن با مانیل بر سر محدوده آن اختلاف دارند.

خبرگزاری «بلومبرگ» در مورخ ۱۴ امرداد ۱۴۰۳ در این باره گزارش داده بود دولت فیلیپین کشتی متعلق به جنگ جهانی دوم خود در دریای جنوبی چین واقع در جزایر صخره ای «توماس شول دوم» (the Second Thomas Shoal)، منطقه دریایی مورد مناقشه با پکن را به عنوان نقطه نهایی پست دریایی خود طوری تقویت و تحکیم کرد که می‌تواند برای ۱۰ سال آینده دوام آورد.

جزیره صخره ای «توماس شول دوم» که در فاصله ۱۹۴ کیلومتری استان جزیره ای «پالاوان» فیلیپین واقع است، علاوه بر فیلیپین مورد ادعای کشورهای چین، تایوان و ویتنام است.

رزمایش مشترک متحدان غربی فیلیپین در منطقه مورد مناقشه با چین
پکن بارها از مانیل خواسته تا کشتی به گل نشسته «سیِرا مادره» (Sierra Madre)
را از آب‌های این منطقه خارج کند

فیلیپین در سال ۱۹۹۹ میلادی به طور عامدانه کشتی «سیِرا مادره» (Sierra Madre) - کشتی آمریکایی آبی-خاکی در اختیار نیروی دریایی فیلیپین - را در جزیره «توماس شول دوم» به گل نشاند تا ادعاهای خود نسبت به آب‌های مورد مناقشه در اطراف آن را تقویت کند و از آن زمان گروه کوچکی از ملوانان نیروی دریایی خود را در آنجا حفظ کرده است.

اختلاف و تنش‌ها در آبراه مورد مناقشه بین فیلیپین و چین در سال گذشته به خشونت تبدیل شده است، به طوری که یک سرباز فیلیپینی ماه گذشته در یک درگیری انگشت خود را از دست داد، مانیل مدعی است که این اتفاق بر اثر «دور زدن عمدی یک کشتی گارد ساحلی چین با سرعت بالا» رخ داده است.

به گفته بلومبرگ پکن ادعای مالیکت بر ۲۷ نقطه در آب های مورد مناقشه واقع در دریای جنوبی چین را دارد در حالی که مانیل ۹ نقطه از جمله جزایر توماس شول دوم را تصاحب کرده است.

این رزمایش در حالی برگزار می‌شود غرب به سرکردگی واشنگتن پیشتر نیز با نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی مسکو مسبب شعله ور شدن آتش جنگ در شرق اروپا شد. این بار نیز با آگاهی از حساسیت امنیتی چین و با هدف تحریک پکن این رزمایش مشترک برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha