نیازها و مطالبه‌های مراغه از معاون وزیر نیرو

مراغه- ایرنا- معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور امروز، دوشنبه با دعوت نماینده مردم و برای بازدید از زیرساخت‌ها و بررسی نیازها و مطالبه‌های مراغه، وارد این شهرستان شد و در بدو ورود با حضور بر سر مزار شهید خدمت، «مالک رحمتی»، با آرمان‌های شهدا و امام شهدا تجدیدبیعت کرد. 

به گزارش ایرنا تامین اعتبار برای احداث مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب، تکمیل فاز توسعه تصفیه‌خانه آب موسوم به مدول دوم یا طرح ارتقای زلال‌ساز، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب در بالادست سد علویان و حل مشکلات آب و فاضلاب شهرک امام حسن (ع) جزو اصلی‌ترین نیازها و مطالبه‌های این شهرستان از «هاشم امینی» است.

چرا مراغه به احداث مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب نیاز دارد؟

بر اساس اعلام کارشناسان، ظرفیت اسمی تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرستان در شرایط فعلی ۶۰۰ متر در ثانیه بوده و خروجی آن در واقع ۵۵۰ متر بر ثانیه است؛ این در حالی است که دبی ورودی فاضلاب در پیک مصرف و به هنگام بارندگی تا ۸۰۰ متر در ثانیه هم افزایش می‌یابد.

نیازها و مطالبه‌های مراغه از معاون وزیر نیرو
خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب مراغه در واقع ۵۵۰ متر بر ثانیه است

همین موضوع به خوبی نیاز شهرستان به توسعه شبکه و ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب را نشان می‌دهد و بر همین اساس نیز احداث مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب مراغه با ۱۳ هزار و ۲۰۰ مترمکعب ظرفیت در هر شبانه‌روز، اصلی‌ترین نیاز این شهرستان در حوزه فاضلاب به شمار می‌رود.

همین نیاز موجب شده بود تا از محل ماده ۲۳ بودجه سال ۱۴۰۱، سه هزار میلیارد ریال برای ایجاد تاسیسات فاضلاب شهری از قبیل احداث ۱۱۴ کیلومتر شبکه فاضلاب و اجرای مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب مراغه اختصاص یابد که در عمل تحقق نیافت.

اکنون گفته می‌شود یکی از واحدهای بزرگ صنعتی این شهرستان برای احداث مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب مراغه پیشقدم شده است و ۸۰ درصد از اعتبارات آن تامین می‌کند اما سهم ۲۰ درصدی دولت هم باید اختصاص یابد و شاید هیمن سفر، زمینه عقد تفاهم‌نامه برای احداث مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرستان را هم فراهم کند.

بهره‌برداری از طرح ارتقای زلال‌ساز تصفیه‌خانه آب مراغه؛ وعده‌ای که هنوز محقق نشده است

شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی در ۱۲ آبان ۱۴۰۲ شمسی با انتشار خبر «طرح ارتقای زلال‌ساز تصفیه‌خانه آب مراغه در آینده نزدیک بهره‌برداری می‌شود» افتتاح این طرح را وعده داده بود اما همچنان تجهیزات الکترومکانیکال این طرح به عنوان مدول دوم تصفیه‌خانه آب مراغه نصب نشده است.

«محمد خانی» مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی که امروز مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور را هم در این سفر همراهی می‌کند، گفته بود: در راستای افزایش ظرفیت و کیفیت آب شرب و توسعه و تجهیز تصفیه‌خانه آب مراغه با قدمت بیش از ۲۰ سال و با توجه به رشد جمعیت و توسعه روزافزون شهرستان، عملیات احداث ساخت مخزن زلال‌ساز تصفیه‌خانه آب مراغه آغاز شده و در حال اجراست.

وی هدف از احداث حوضچه زلال‌ساز را افزایش کیفیت آب خروجی و افزایش ظرفیت حوضچه مخازن آب از ۱۰ هزار مترمکعب به ۱۵ هزار مترمکعب عنوان کرده و ظرفیت حوضچه آن را پنج هزار مترمکعب با قطر ۳۳ متر و عمق پنج متر و از نوع «کلاسیفایر» معرفی کرده بود.

«خانی» با بیان اینکه ورود سیلاب‌های فصلی در پی بارش‌های شدید در برخی از فصول سال منجر به افزایش کدورت آب از پشت سد علویان به تصفیه‌خانه آب و تاثیر در عملکرد و کارایی تصفیه‌خانه می‌شود، تاکید کرده بود که «بهره‌برداری از این مخزن برای مراغه ضرورت دارد».

به گفته وی تصفیه‌خانه آب مراغه جوابگوی نیاز شهرستان است و با احداث و تکمیل مدول دوم آن با ظرفیت ۹۰۰ لیتر در ثانیه، مشکل کدورت آب رفع می‌شود و ظرفیت تصفیه‌خانه آب مراغه ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

گفتنی است این پروژه با حجم خاکبرداری به مقدار بیش از ۱۵ هزار مترمکعب و حجم بتن‌ریزی به مقدار ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب و آرماتوربندی و اجرای ۲۰۰ متر لوله ۶۰۰ میلی‌متر از محل اعتبارات داخلی و تنش شرکت در حال اجراست.

بهره‌برداری از شبکه فاضلاب در روستاهای بالادست سد علویان در انتظار احداث تصفیه‌خانه

شبکه فاضلاب در روستاهای بالادست سدعلویان مراغه طی سال‌های اخیر از محل اعتبارات صندوق توسعه اسلامی به مرحله اجرا گذاشته شد اما در نبود تصفیه‌خانه نه تنها مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد، بلکه رها شدن آن به حال خود، در حقیقت اتلاف سرمایه ملی به شمار می‌رود.

بر همین اساس احداث تصفیه‌خانه در این منطقه یکی از نیازهای اساسی و مطالبه‌های اولویت دار در سفر مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور به این شهرستان محسوب می‌شود.

شبکه آب و فاضلاب شهرک امام حسن(ع) بار مضاعف بر دوش شرکت آب و فاضلاب

شهرک امام حسن (ع) مراغه که سال‌ها قبل توسط یک شرکت تعاونی احداث و متاسفانه زمین‌های آن بدون احداث شبکه آب و فاضلاب، قطعه‌بندی و به مردم واگذار شد، بار مضافی بر دوش آب و فاضلاب این شهرستان قرار داده است.

گفته می‌شود که این شرکت تعاونی بدون تامین زیرساخت‌ها، زمین ها را به مردم واگذار کرده و اکنون هم اهالی با انبوهی از مشکلات این شهرک دست و پنجه نرم می‌کنند و هم شهرداری و دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله آب و فاضلاب با مشکلات عدیده در این شهرک مواجه هستند.

مشکلات این شهرک تا حدی زیاد است که رفع آنها به تنهایی از عهده دستگاه‌های خدمات‌رسان محلی بر نمی‌آید و بر همین اساس نیز اهالی انتظار دارند تا مسئولان استانی و ملی در این زمینه وارد عمل شوند.

به گزارش ایرنا مراغه جزو اولین شهرهای آذربایجان‌شرقی از نظر دارا بودن شبکه جمع‌آوری فاضلاب به شمار می‌رود و در حال حاضر ۹۳ درصد جمعیت تحت پوشش این شهرستان از شبکه جمع‌آوری و دفع فاضلاب بهداشتی بهره‌مند هستند؛ همچنین ۱۰۰ درصد جمعیت شهری مراغه از شبکه آب شرب بهداشتی بهره می‌برند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha