نشست علمی زیارت اربعین و نهضت امت در بغداد/ اربعین زمینه ساز ایستادگی در برابر اسرائیل

بغداد – ایرنا - نشست علمی زیارت اربعین و نهضت امت با حضور اندیشمندان و صاحب نظرانی از دانشگاهها و مراکز علمی و مطالعاتی عراق با هدف تبیین زوایای مختلف اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، تربیتی و سیاسی راهپیمایی عظیم اربعین حسینی برگزار شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا در این نشست علمی که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد، عبدالامیر العبودی رئیس دانشکده هنر دانشگاه المستنصریه، احمد الخاقانی نویسنده و محقق اسلامی دانشگاه بغداد، منال فنجان استاد حقوق بین الملل، محمدصادق الهاشمی رئیس عضو مرکز مطالعات العراق و وجدان تیم عناد عضو مرکز احیای میراث علمی عرب دانشگاه بغداد به طرح دیدگاهها و نظرات خود در خصوص اربعین حسینی (ع) پرداختند.

عبدالامیر العبودی رئیس دانشکده هنردانشگاه المستنصریه در این نشست یادآورشد: کسانی که سرزمین فلسطین را آزاد خواهند کرد اسلام گرایان مذهبی هستند و نه سکولار ها . آنها کسانی هستند که به فرقه گرایی اعتقاد ندارد.

وی افزود: قابلیت توسعه زیارت اربعین باعث توسعه ایستادگی در برابر اسرائیل می شود.

العبودی گفت: نگاه امپراطوری رسانه غرب غفلت عمدی نسبت به پدیده اربعین و فجایع فلسطین است. مقاومت یک عکس العمل است و اربعین نیز یک انقلاب در مقابل ارتجاع بود . اربعین در واقع واکنش مثبت به مقاومت حسینی است.

احمد الخاقانی نویسنده و محقق اسلامی دانشگاه بغداد دیگر سخنران این نشست نیز گفت: زیارت اربعین یک پروژه بزرگ آگاهی بخشی فرهنگی و برندسازی است که قرار است در بسیاری از امور مهم جامعه اسلامی سرمایه گذاری کند.

این محقق اسلامی دانشگاه بغداد افزود: زیارت اربعین فرصتی مغتنم برای افزایش ظرفیت های تربیتی و اخلاقی از جمله فرهنگ نوع دوستی، سخاوت، محبت به دیگران، کار داوطلبانه، و اشاعه ارزش هایی که موجب اصلاح روح فردی و اجتماعی می شود.

خاقانی افزود: در ایام زیارت اربعین، فرهنگ نفی خشونت و جنایت گسترش می یابد و موید آن هم آماری است که نشان می دهد جرم و جنایت به میزان قابل توجهی در این ایام کاهش می یابد. این امر در نتیجه ارتباط معنوی فراوان با اهل بیت (ع) است و آمارهای وزارت کشور عراق به صورت رسمی این مسله را تایید می کند.

این استاد و نویسنده و محقق اسلامی افزود: فرهنگ فعالیت و تعامل و حرکت پرنشاط در میان انبوه زوار و خادمان در اربعین گسترش می یابد و این در حالی است که بسیاری از آنان مابقی ایام سال را در بی تحرکی و عدم تعامل سپری میکنند.

خاقانی افزود: زیارت اربعین پروژه ای است برای تربیت نسل یا حتی نسل های انقلابی و مقاوم در طول تاریخ، به ویژه انقلابیون معاصر. در واقع اربعین کارخانه ای برای ساختن انسان های مجاهد و مقاوم است .

منال فنجان استاد حقوق بین الملل دیگر سخنران نشست علمی زیارت اربعین و نهضت امت، در سخنانی گفت: عشق به اهل بیت (ع) در شیعیان نسل به نسل منقل می شود و محور سبک زندگی شیعیان شده است.

وی تصریح کرد: در واقع زیارت اربعین باز تولید یک سبک زندگی بر محور محبت و عشق اهل بیت (ع) است.

محمدصادق الهاشمی رئیس مرکز مطالعات العراق هم در این نشست علمی در سخنانی با تقسیم مردم به سه دسته، مردمی با اصول و آرمان های اسلامی ، مردمی بدون اصول و مردمی معتقد به اصول قدرت های ظالم. افزود: ملت‌های اسلامی امروز دوره‌های بی‌تحرکی را سپری کرده اند و انقلاب امام خمینی(ره) ملت‌های اسلامی را به ملتی اصول‌گرا، انقلابی و مقاومت تبدیل کرده است .

وجدان تیم عناد عضو مرکز احیای میراث علمی عرب دانشگاه بغداد هم در ادامه این نشست گفت: هیئت‌های عزاداری حسینی در طول تاریخ مراحل تطور را پشت سر گذاشته اند. هیئت‌ها در مواقعی تحت ممنوعیت و محدودیت و در مواقعی بین گشایش و آزادی بوده‌اند.

این استاد دانشگاه بغداد، افزود: آداب و رسومی با این مجالس همراه بوده که هم اکنون آنها جزئی از میراث مردم عراق شده است.

نشست علمی زیارت اربعین و نهضت امت به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق و با مشارکت تعدادی از اندیشمندان و جمعی از علاقمندان در محل سالن همایش های شهید ابو مهدی المهندس رایزنی فرهنگی کشورمان در بغداد برگزار شد.

نشست علمی زیارت اربعین و نهضت امت در بغداد/ اربعین زمینه ساز ایستادگی در برابر اسرائیل

نشست علمی زیارت اربعین و نهضت امت در بغداد/ اربعین زمینه ساز ایستادگی در برابر اسرائیل

نشست علمی زیارت اربعین و نهضت امت در بغداد/ اربعین زمینه ساز ایستادگی در برابر اسرائیل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha