گره کور مشکل صنعتگران صنایع دستی مازندران باز می شود؟

ساری-ایرنا- هنرمندان عرصه صنایع دستی مازندران سالها با دغدغه نداشتن مکان ثابت برای عرضه و فروش محصولات و کار دست خود مواجه هستند و هر بار نیز برای رفع آن از سوی مسوولان وعده هایی داده شد البته این بار وعده ای ملی در مسیر تحقق این دغدغه اعلام شده که باید دید در چه مسیری حرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس مصوبه جدید وزارت میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی بناهای تاریخی با حفظ و صیانت از بنا و استفاده از سازه های موقت به عنوان مکان هایی برای برپایی بازارهای صنایع دستی بکار گرفته شود تا همگام با اینکه گردشگران از فضاهای تاریخی این بناها استفاده می کنند این فرصت برای نمایش بخش دیگری از تاریخ و هنر استان ها یعنی صنایع دستی فراهم شود.

صنایع دستی استان مازندران به سبب تولیدات موفق و زمینه‌های سنتی و فرهنگی متناسب، از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و علاوه بر اینکه می‌تواند آداب و رسوم مردم هر منطقه را به گردشگران و مسافران معرفی کند، با ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد می‌تواند در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی سهمی بسزا داشته باشد.

سالهاست بسیاری از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع دستی در مازندران با مشکل عرضه و فروش مصنوعات با ارزش خود دست و پنجه نرم می‌کنند و طی سالهای اخیر وعده راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی از سوی مسوولان امر وعده داده شد و البته محقق نشد.

از ۲۹۰ رشته صنایع دستی مصوب جهانی ۲۵۰ رشته در ایران فعال است و هنرمندان در این زمینه به تولید محصول می پردازند و براساس اعلام معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین از این تعداد ۸۷ رشته صنایع دستی در مازندران فعال است که ۱۷ رشته صنایع دستی بومی و مخصوص این استان است.

گره کور دغدغه‌های صنعتگران صنایع دستی مازندران باز می شود؟

حصیربافی، نمدمالی، لاک تراشی، کوپ بافی و چادر شب بافی از رشته های صنایع دستی مختص مازندران هستند که هنرمندان در این زمینه به فعالیت می پردازند.

همچنین در زمان حاضر بیش از ۵۰۰ فروشگاه تولیدات صنایع دستی را در مازندران عرضه می کنند و به فروش می رسانند که بنا به اعلام معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان غالب این فروشگاهها عرضه کننده انواع کالا غیر صنایع دستی نیز هستند.

اکنون تعداد هنرمندان صنایع دستی دارای پروانه تولید از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ۱۲ هزار نفر است که از این تعداد حدود هشت هزار نفر فعال و در این عرصه فعالیت می کنند و مابقی افراد صنایع دستی به عنوان شغل ثانویه آنها محسوب می شود.

هنرمندان صنایع دستی در استان مازندران با وجود تولید آثار فاخر و زیبا و ظرفیت بالای خرید محصولات توسط گردشگران استان در این بخش، به دلیل نداشتن بازارچه‌های دائمی یا عدم برپایی نمایشگاه های فصلی، انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت ندارند.

گره کور دغدغه‌های صنعتگران صنایع دستی مازندران باز می شود؟

مدیر کل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی مازندران از استقرار بازارچه های موقت و فروشگاه های صنایع دستی در بناهای تاریخی این استان برای عرضه و فروش این محصولات خبر داد.

حسین ایزدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام در راستای مصوبه وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی مبنی بر استقرار بازارهای صنایع دستی انجام می شود.

وی ادامه داد: با انجام این اقدام بناهای تاریخی که مکان بازدید گردشگران هستند با حفظ بنا و پرهیز از تخریب با استقرار سازه های موقت به مکانی برای عرضه و فروش کالاهای صنایع دستی مبدل می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی مازندران توضیح داد:‌ سالهاست که هنرمندان صنایع دستی از داشتن مکانی برای عرضه و فروش محصولات خود در استان بی بهره هستند و ایجاد این فضا می تواند بر روند کار و رونق فعالیت آنها تاثیر دارد.

وی گفت: برای این منظور در بناهای تاریخی خانه کلبادی، کاروانسرا در مسجد فرح آباد ساری و کاخ چایخوران چالوس برای ایجاد بازارچه صنایع دستی انتخاب شده است و با نظارت و همکاری صندوق مرمت احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی این روند انجام می شود.

به گفته ایزدی تمامی بناهای تاریخی مازندران قابلیت ایجاد بازارهای صنایع دستی را دارند و بنا داریم در هر بنای تاریخی به فراخور وضعیتش به صورت محدود به اندازه یک اتاق در خانه های تاریخی و مکانی برای کارگاه آموزش هنرهای صنایع دستی استفاده خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha