۱۲ هزار میلیارد ریال در حوزه گلخانه‌های چهارمحال و بختیاری هزینه شد

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در ۲ سال اخیر ۱۲ هزار میلیارد ریال در حوزه گلخانه در این استان هزینه شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، حسین‌ برزگر در نشست با اعضای شورای اسلامی استان تاکید کرد: هم‌اکنون حدود ۷۰ هکتار گلخانه در دست اقدام است و طرح ایجاد ۸۰۰ هکتار گلخانه در استان تصویب و پروانه‌های آن‌ها صادر شده است.

وی افزود: با راه‌اندازی این واحدهای گلخانه‌ای گام موثری در اشتغال‌زایی، افزایش ضریب اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، توسعه بخش کشاورزی و رونق اقنصادی دارد. برزگر صنعت، کشاورزی و خدمات در کشور را به‌عنوان ظرفیت‌های مهم توسعه‌ای اعلام و تصریح کرد: این در حالی است که جایگاه بخش کشاورزی از سایر حوزه‌ها مهم‌تر است.

وی ۹۶ درصد بخش کشاورزی را در اختیار مردم دانست و یادآور شد: محصولات بخش کشاورزی از لحاظ سلامت و امنیت جز با کیفیت‌ترین تولیدات است و در این بخش میزان مصرف سم و کود، تولید، عطر و طعم میوه ایران مشخص است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اختلاف دمای شب و روز، تنوع اقلیمی و اصلاح هیبریدی محصولات کشاورزی را از مهم‌ترین دلایل کیفیت بالای محصولات کشاورزی ایران و استان دانست و اظهار داشت: بخش، کشاورزی بیشترین سهم را در اختیار مردم دارد و در تولید ناخالص داخلی نقش‌آفرین و زمینه گسترش آن با توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی و خدمات ممکن است.

وی گفت: تعدیل میزان مصرف آب، قطع کردن برق چاه‌های کشاورزی به‌مدت ۶ ساعت در روز و اجباری شدن این موضوع و همچنین قطع گاز پتروشیمی لردگان از مهم‌ترین مشکلات بخش کشاورزی به‌شمار می‌رود اما هیچ کدام از این مشکلات نتوانسته بخش کشاورزی را به تعطیلی بکشاند.

برزگر بخش کشاورزی را تامین کننده امنیت و سلامت غذایی اعلام و تاکید کرد: از مجموع ۱۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در چهارمحال و بختیاری ۱۵۰ هزار هکتار زیرکشت رفته و ۱۱ هزار دستگاه انواع تراکتور در این زمین‌ها مشغول فعالیتداست که در این راستا تامین برق و سوخت مهم‌ترین نیاز این بخش است.

وی با اشاره به احداث پنج هزار و ۵۰۶ مترمربع ساختمان در ۶ نقطه از چهار شهرستان چهارمحال و بختیاری افزود: اعتبار احداث این ساختمان‌ها از محل مولدسازی تامین و هزینه می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری به اجرای برخی طرح‌های نیمه‌تمام در بخش کشاورزی استان و نیمه‌تمام ماندن آن‌ها از ۲ دهه گذشته اشاره و تصریح کرد: اجرای برخی طرح‌ها از جمله جاده بین مزارع الزامی نیست و سرمایه‌گذاری‌ها بایستی برای اجرای طرح‌های مهم انجام شود.

وی با اشاره به هزینه هفت هزار میلیارد ریالی برای اجرای طرح تامین آب و سایر پروژه‌های آب‌رسانی و برق‌رسانی حوزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری در ۲ سال اخیر یادآور شد: اجرای طرح‌های انتقال آب علاوه بر رفع مشکلات حوزه کشاورزی برای اشتغال مهم است و هم‌اکنون ۲۷ طرح با پیشرفت فیزیکی بالا در دست اجرا است.

برزگر با اشاره به لزوم احداث مجتمع‌های دامداری برای ایجاد اشتغال، افزایش ضریب تولید، رشد تولید شیر و اصلاح نژاد دام اظهار داشت: اجرای طرح‌های دامداری در شهرهای و روستاهای زیر ۶۰ هزار نفر باید به‌صورت سنتی اجرا شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی ۴۳ مجتمع دامپروری در شهرهای چهارمحال و بختیاری گفت: از این تعداد عملیات اجرایی ۱۹ مجتمع پرورش دام آغاز شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: نهضت احداث مجتمع دام در استان در حال اجرا است تا تا ضریب تولید ارتقا داده و طول دوره پرورش کم شود.

وی با اشاره به بالا بودن ارزآوری تولید آبزیان و خوراک آبزیان در چهارمحال و بختیاری افزود: هم‌اکنون ۴۰۰ هزار تن خوراک آبزیان در استان تولید می‌شود که ارزآوری بالایی دارد.

برزگر به سهم پنج درصدی شیلات چهارمحال و بختیاری در تولید ناخالص داخلی اشاره و تصریح کرد: صدور ۲۰۰ پروانه تاسیس جدید پرورش ماهی برای استان در دستور کار قرار دارد تا بتوان تولید آبزیان در استان را از ۲۳ هزار تن به ۵۰ هزار تن افزایش داد.

وی یادآور شد: برای رفع محرومیت در شهرستان‌های اردل و کوهرنگ و سایر شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری باید در حوزه‌های کشاورزی و شیلات برنامه‌ریزی دقیق‌تر انجام و طرح‌های مهم در این شهرستان‌ها اجرا شود.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۸۳ هزار تولیدکننده بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha