۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۱۳
کد خبر: 82571397
T T
۰ نفر
امادگي سرمايه گذاري در منطقه گردشگري غار دانيال عباس آباد

نوشهر- ايرنا - غار دانيال بخش سلمانشهر عباس آباد يکي از مکان هاي طبيعي حوزه گردشگري غرب مازندران است که با سرمايه گذاري بخش خصوصي براي تامين زيرساخت هاي لازم، در آينده به مکاني ديدني و پرجاذبه در منطقه تبديل مي شود.

اين غار درفاصله حدود 10 کيلومتري جنوب شرقي شهر سلمانشهر در روستاي دانيال قرار دارد و بنا به گفته برخي از کارشناسان دومين غار رودخانه اي يا آبي پس از غار قلعه پاوه استان کرمانشاه در کشور به شمار مي رود.

رئيس اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري شهرستان هاي تنکابن و عباس آباد روز سه شنبه در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت :‌ اين غار در منطقه جنگلي روستاي دانيال به گستره حدود 110 هکتار قرار دارد و در ماه جاري سرمايه گذار قصد دارد اين فضا را طبق قانون به بوستان جنگلي تبديل کند.

نادر سحرخيز افزود :‌ روز گذشته نيز نشستي در اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان به همين منظور با حضور سرمايه گذار برگزار و تصميمات خوبي دراين بخش گرفته شد به گونه اي که پس از تبديل شدن اين فضا به پارک زيرساخت هاي بهداشتي ، ‌اقامتي ، رفاهي ، فرهنگي و ورزشي نيز براي گردشگران و مسافران بازديد کننده از اين فضا و غار دانيال فراهم مي شود.

** ثبت غار دانيال در فهرست آثار ملي

رئيس اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري شهرستان هاي تنکابن و عباس آباد از ثبت شدن اين اثر طبيعي در فهرست آثار ملي در آينده نزديک خبر داد و گفت :‌ بتازگي با هدف به ثبت رساندن اين اثرطبيعي در فهرست آثار ملي ، طرح توجيهي تهيه و کتابچه اي نيز در اين زمينه تدوين شده است.

سحرخيز افزود :‌ با پي گيري هاي به عمل آمده با کارشناسان ذيربط در سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري بزودي اين اثر ثبت و در نامه اي به اين نهاد ابلاغ خواهد شد.

وي اظهار داشت :‌ با اينکه اين غار در تمامي فصول به ويژه نيمه نخست سال، پذيراي شماري از مسافران ، گردشگران داخلي و خارجي به ويژه افراد کوهنورد و ورزشکاران است ولي براي اشتياق بيشتر آنان از اين جاذبه بايد زيرساخت ها نيز دراين منطقه فراهم شود.

**قدمت غاردانيال و آشنايي با اين ظرفيت گردشگري

رئيس اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري شهرستان هاي تنکابن وعباس آباد گفت :‌ اين غار که به نام هاي کردکوي ، گرده کوه و چاري نيز مشهور است بتازگي سابقه آن کشف و شناسايي شده است.

سحرخيز افزود :‌اين غار بعد از غار رودخانه اي قلعه پاوه واقع در استان کرمانشاه ، دومين غار رودخانه اي کشور است که يک دالان اصلي به طول حدود هزار و 500 متر و حدود 1.5 متر نيز عرض دارد.

وي ادامه داد : اين غار پرپيچ و خم داراي دالان هاي تنگ و باريک پراز آب و نيز از حوضچه ها و آبشارهاي کوچک برخوردار است.

رئيس اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري شهرستان هاي عباس آباد و تنکابن گفت :‌ دماي داخلي اين غار درتمامي ماه هاي سال يکسان است به گونه اي که رودخانه جاري آن از نهرها و چشمه هاي جوشان سرچشمه مي گيرد.

سحرخيز افزود : ‌عمق اين رودخانه در قسمت هاي مختلف غار متغير است ولي از يک متر تجاوز نمي کند و به گفته کاوشگران و باستان شناسان اين غار ميليون ها سال قدمت دارد.

به گفته رئيس اداره ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري شهرستان هاي عباس آباد و تنکابن هم اکنون در شهرستان تازه تاسيس عباس آباد حدود 5 اثر تاريخي از جمله حمام هاي سنتي اين منطقه در فهرست آثار ملي ثبت شده است.

شهرستان عباس آباد با جمعيتي دست کم 50 هزار نفر با برخورداري از موقعيت هاي ممتاز طبيعي مانند جنگل ، دريا ، رودخانه ها و چشمه هاي جوشان در تمامي فصول بويژه نيمه نخست سال ميزبان ميليون ها مسافر و گردشگراست.

خبرنگار: مهراب زکي پور کينجي **انتشار دهنده: سيد محسن حسن نيا

7078 /1602/1899