پرسه هنرمندان؛ از برج آزادی تا میلاد

۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۹
کد خبر: 85568206
پرسه هنرمندان؛ از برج آزادی تا میلاد

تهران- ایرنا- گالری‌های پایتخت همچون «برج آزادی»، «برج میلاد»، «کاما»، «ژست»، «ویستا»، «شکوه»، «نگر» و «باشگاه» در پایان هفته میزبان اهالی هنر هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، گالری‌گردان پایتخت بنا به سنت هفتگی در پایان هفته برای تماشای آثار هنری راهی گالری‌ها، نگارخانه‌ها و فرهنگسراها می‌شوند، در این گزارش منتخبی از نمایشگاه هایی که در پایان هفته آغاز به کار می کنند معرفی شده است.

«چهره های انتظار» در برج آزادی

نمایشگاه نقاشی با عنوان «چهره های انتظار» با آثار طراحی شده صادق رسائی از روز جمعه ۲۶ مرداد در نگارخانه آسمان برج آزادی افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه شامل ۲۲ است که با مشارکت برج آزادی و موسسه فرهنگی هنری حریر هنر شرق در گالری آسمان برج آزادی برگزار می شود.
تکنیک این آثار طراحی با مداد و در برخی آثار از تک رنگ مداد رنگی استفاده شده است، و در چند اثر از تکنیک photo painting یا نقاشی روعکس بهره گرفته شده است.
علاقه‌مندان می‌توانند از روز جمعه ۲۶ مرداد تا ۲ شهریور از ساعت ۱۰ تا ۱۹ از این نمایشگاه بازدید کنند.

«سهم من» در برج میلاد

نمایشگاه عکاسی با عنوان «سهم من» به نفع بیماران سرطانی ارومیه ای در برج میلاد برپا می شود.
این نمایشگاه با موضوع مردم شناسی و گردشگری و فروش آثار فاخر هنری به نفع بیماران سرطانی ارومیه ای در برج میلاد برگزار می شود.

در این نمایشگاه تابلوهای عکس جمعی از هنرمندان عکاس با موضوع گردشگری، مردم‌شناسی و عکاسی مفهومی با مشارکت موسسه فرهنگی هنری نوربین و برج میلاد از فردا ۲۵ مرداد و به مدت سه روز در مجموعه فرهنگی هفتا واقع در طبقه دوم تجاری برج میلاد برپا خواهد شد.

این نمایشگاه فرصتی برای نمایش و تقدیر از آثار هنری برتر و همچنین ایجاد بستری برای فروش آثار فاخر هنری به نفع بیماران سرطانی است.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه "سهم من" پنج شنبه ۲۵ مرداد ماه از ساعت ۱۷ در مجموعه هفتا برج میلاد خواهد بود و علاقه مندان می توانند تا ۲۷ مرداد ماه از ساعت ۱۰ الی ۲۲ از این نمایشگاه بازدید کنند.

«هستم» در گالری کاما

نمایشگاه انفرادی با عنوان «هستم» جمعه ۲۶ مرداد تا چهارشنبه ۳۱ مرداد در گالری کاما به نشانی تهران، جردن ،خیابان دیدار شمالی کوچه کیش شرقی پلاک ۲۰ ،طبقه اول برگزار می شود.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: انسان ناخودآگاه به همه موارد شک می کند و تنها چیزی که بر آن شک ندارد ،شک کردن است. یعنی بالاخره یک "من" وجود دارد که شک می‌کند و بر این من شکاک نمی‌توان شک کرد. این اندیشه شکاکانه، زیربنای یقین‌های فلسفه دکارت است "می‌اندیشم پس هستم" و "شک می‌کنم پس هستم" . یکی از هایکو های معروف چنین مضمونی دارد؛ خواب دیدم پروانه ای بر روی ناقوس معبدم بیدار شدم حال نمی دانم که من آدمم که خواب دیده که پروانه است؛ یا انسان بودنم رویای یک پروانه است...»

هشتمین نمایشگاه تابلوهای کوچک در نگارخانه آریا

نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی با عنوان «تابلوهای کوچک» جمعه ۲۶ مرداد تا جمعه ۹ شهریور در نگارخانه آریا به نشانی تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰ برپاست.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: اندازه همیشه عنصر فیزیکی مهمی از اثر هنری بوده است. در دهه های اخیر، اهمیت این عنصر تعیین کننده تر شده است. هنرمندان با انتخاب اندازه حسی را بر می انگیزانند، همچون نماد، معنایی را منتقل می کنند، رویکردی را برجسته می کنند، به تئوری هایی ارجاع می دهند و بعضی حتی جهان بینی ویژه ای را بیان می کنند. اندازه، به عنوان نشانه ای مؤثر، گاه به اندازه، موضوع و تکنیک دلالت گر می شود. هنرمندانی با غول آسا کردن اندازه‌ی آثارشان، در پی شگفت زده کردن مخاطب، تاثیر حسی سهمگین، همسویی با فضاهای عظیم، استفاده از تکنولژی پیچیده و هزینه های گزاف هستند. آنها بییندگان زیادی را در پیش آثارشان تصور می کنند. در برابر، هنرمندانی به خلق آثار کوچک روی آورده اند. برای این هنرمندان، وجه تامل و پرسش برانگیز بودن اثر، رابطه نزدیک و یک به یک بیننده و اثر، استقلال از نهادها، فضای صمیمی، در دسترس بودن (فیزیکی و مالی)، نگاه های متواضعانه، دموکراتیک و ... اهمیت بیشتری دارد.

«وسوسه‌ی دستکش‌های سبز» در زیرزمین دستان

نمایشگاه انفرادی رعنا دهقان جمعه ۲۶ مرداد تا جمعه ۱۶ شهریور در گالری زیرزمین دستان به نشانی تهران، خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ برپاست.

ژست در گالری ویستا

نمایشگاه انفرادی مرجان عسگری جمعه ۲۶ مرداد تا دوشنبه ۵ شهریور در گالری ویستا به نشانی تهران، خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ برگزار می شود.

فواد نجم الدین در بیانیه این نمایشگاه آمده است: عکس‌ها لحظه‌های یخ زده زیسته انسان‌ها هستند. لحظه‌هایی که همزمان بر جریده زمان ثبت و ماندگار می‌شوند و هم به تعبیری محکومند به فنا و زوال. پس در هر عکس دو گواه است: یکی گواه اینکه این لحظه در دمی وجود داشته و دیگر آنکه می‌گوید این لحظه قطعاً دیگر وجود ندارد… جدالی میان دیرش ابدی و دیرش صفر.

اینجاست که در پس پیکره‌های پنجاه و شصت و هفتاد ساله‌ای که محتملا دیگر نشانی از آنها نتوان یافت. آسمان و زمین و ابر و فضایی که میزبان این لحظه‌ها بودند، می‌گویند:

من همچنان هستم… پایدار می‌مانم تا امتداد این لحظه را گواهی دهم. من، ماندگارم. هر قدر که متن تصویر از میان رفتنی‌ست فضا باقی‌ست. می‌ماند و گواهی می‌دهد.

پروژه حاضر بر اثر فضا بر متن و بازسازی آن در گذار زمان تمرکز یافته است. عکس‌ها بخش‌هایی از تجربه زیسته افراد و خانواده‌هاست و همین کارکرد یادمانی پیکره‌هاست. علت وجودی عکس‌ها را تعریف می‌کند. اینک اما پس از نیم قرن، این امتداد و دیرش حاشیه است که بر اثر غلبه یافته و بانگ بلند خود را به گوش می‌رساند بانگ ماندگاری… دیرش آسمان و ابر و حاشیه… دیرش فضا

«معنویت در هنر» در گالری هما

نمایشگاه انفرادی سپیده آزاد جمعه ۲۶ مرداد تا جمعه ۹ شهریور در گالری هما به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک برگزار می شود.

«مسیح روشن» در گالری باشگاه

نمایشگاه انفرادی اکرم محمودی با عنوان «مسیح روشن» جمعه ۱۹ مرداد تا دوشنبه ۲۹ مرداد در گالری باشگاه به نشانی تهران، آدرس خیابان کریمخان خیابان حسینی کوچه دوازدهم پلاک ۱۳ طبقه۳ برگزار می شود.

«کتیبه‌ها و نگاره‌ها» در گالری پردیس ملت

نمایشگاه انفرادی وحید اکبریان با عنوان «کتیبه ها و نگاره ها» جمعه ۱۹ مرداد تا دوشنبه ۲۹ مرداد درگالری پردیس ملت به نشانی خیابان ولیعصربزرگراه نیایش روبروی کردستان گالری پردیس ملت برپاست.

«رخ دیگر» در گالری با

نمایشگاه انفرادی ناصرعزیزی با عنوان «رخ دیگر» جمعه ۱۹ مرداد تا جمعه ۲۶ مرداد در گالری با تهران، بلوار ارتش غرب، خیابان نخل، خیابان بهاران، بن بست نسترن، پلاک ۱، ساختمان مدرن پلازا، واحد ۶۰۲ و ۶۰۳ برگزار شد.

«فراتراز بوم: چشم به کار طبیعت» در گالری اِچ

نمایشگاه گروهی با عنوان «فراتراز بوم: چشم به کار طبیعت» جمعه ۱۹ مرداد تا شنبه ۲۷ مرداد در گالری اِچ به نشانی تهران، خیابان شریعتی ، روبروی دولت ، کوچه میرزا تاراج ، پلاک ۱۰ برپاست.

«غازها ارسباران» در گالری شکوه

نمایشگاه انفرادی مهرداد آقایاری با عنوان «غازها ارسباران» جمعه ۱۹ مرداد تا دوشنبه ۲۹ مرداد در گالری شکوه به نشانی تهران، فرمانیه. بلوار شهید اندرزگو.خیابان سلیمی شمالی.کوچه امیر نوری.پلاک ۱۹ برگزار می شود.

«راوی قصه‌های رفته از یاد» در گالری نگر

نمایشگاه نقاشی‌های ترحم سلمانی با عنوان «راوی قصه‌های رفته از یاد» جمعه دوازدهم مردادماه در گالری نگر به نشانی خیابان قائم‌مقام فراهانی، خیابان مشاهیر، کوچه‌ی بهرامی، شماره‌ی پنج افتتاح می‌شود و تا بیست‌ونهم ادامه خواهد داشت.

«۳ در ۳» در گالری اُ

نمایشگاه گروهی با عنوان «۳ در ۳» جمعه ۱۹ مرداد تا سه شنبه ۳۰ مرداد در گالری اُ به نشانی تهران، خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه ی اول برگزار می شود.

«سفید و سیاه» در گالری آرت سنتر

نمایشگاه گروهی با عنوان «سفید و سیاه» جمعه ۱۲ مرداد تا سه شنبه ۶ شهریور در بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha