ضربه مهلک ایمن‌سازی لاک پشتی کندوان بر صنعت گردشگری مازندران

نوشهر- ایرنا- ایمن سازی اساسی در نقاط حادثه خیز جاده کرج - چالوس محدوده کندوان یکی از طرح هایی بوده که در فروردین ماه سال گذشته در این گذرگاه اجرایی و شروع شد اما ماه ها است که بنا به گفته برخی از فعالان گردشگری و صاحبان مراکز پذیرایی به علت انسداد مسیر و پیشرفت نداشتن کار از سوی پیمانکاران چنین وضعیتی تهدید جدی اقتصاد گردشگری غرب مازندران محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این محور به طول حدود ۱۶۸ کیلومتر در سال ۱۳۱۲ به نام جاده چالوس ساخته شد و جزو یکی از گذرگاه های پیوند دهنده استان های جنوبی البرز و تهران به شمال ایران خطه غربی مازندران و گیلان است که از شرق به تهران، غرب طالقان، جنوب استان البرز و شمال هم مازندران چالوس محدود می شود.

حدود نیمی از طول این مسیر در حوزه جغرافیایی مازندران در محدوده کندوان شهرستان چالوس است و بقیه هم جزو استان البرز به مرکزیت کرج و برابر آمار منابع رسمی در طول این محدوده حوزه جغرافیایی چالوس حدود ۲۰۰ فعال گردشگری با اشتغال دست کم هزار و ۲۰۰ نفر شامل واحدهای پذیرایی، تعمیرگاه، صنایع دستی، لبنیاتی، موادغذایی، مراکز اقامتی و مراکز امداد خودرو و یدکش مشغول فعالیت هستند.

برابر آمار در این محور ارتباطی در فصول پاییز و زمستان دست کم ۳۰ هزار خودرو تردد دارد و د رحالی که در نیمه نخست سال به ویژه تابستان که زمان تعطیلی مدارس و دانشگاه ها بوده این آمار به ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار مورد تردد در روز هم می رسد چرا که غرب مازندران به خاطر برخورداری از موقعیت های ممتازی مانند همسایگی با دریای خزر، جنگل های بیش از ۴۰ میلیون ساله هیرکانی، جاذبه های تاریخی و طبیعی از دیرباز تاکنون خاستگاه میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی بوده که بیشترین حجم تردد ها از مسیر کندوان انجام می گیرد.

عملیات ایمن سازی در قالب لق گیری و رهاسازی سنگ های معلق در نقاطی از این محور مانند کمر زرد، هریجان، سیاه بیشه و... طبق مستندات موجود از پنجم نوروز سال گذشته آغاز شد و برابر گزارش ها تاکنون بیش از هزار میلیارد ریال اعتبار هم بابت اجرای این طرح در این محور هزینه شده است.

اگرچه این محور ارتباطی در زمان عملیات اجرایی طرح به منظور حفظ جان مسافران و کاربران جاده ای باید بسته شود تا پیمانکاران بتوانند به دور از هر گونه دغدغه عملیات لق گیری، رهاسازی نصب گالری و تورهای سنگی را در نقاط حادثه ساز انجام دهند اما طرحی که ماه ها زمان برده در حالی که طبق اظهار نظر مسوولان به ویژه فرماندار چالوس بنا بود تا پایان سال گذشته این طرح به سرانجام می رسید.

روز گذشته - یکشنبه - ۱۴ مرداد ماه تا روز سه شنبه هفته جاری هم مدت سه روز طبق گزارش مرکز مدیریت راه های کشور این محور به منظور اجرای طرح ایمن سازی بسته شده است تصمیمی که بنا به گفته شماری از فعالان گردشگری در این شرایط که درست زمان کسب و کار فعالان و تاسیسات گردشگری، مراکز اقامتی، پذیرایی و دیگر صنوف بوده می تواند برای اقتصاد گردشگری خطه غربی مازندران آسیب زا باشد.

ضربه مهلک ایمن‌سازی لاک پشتی کندوان بر صنعت گردشگری مازندران

تهدید جدی برای کسب و کار فعالان گردشگری

در این پیوند رییس جامعه واحد پذیرایی کشور و فعال گردشگری در حاشیه محور کندوان گفت : همه فعالان گردشگری در حاشیه محور کندوان با ایمن سازی این محور مخالفتی ندارند اما عاملی که سبب رنجش این قشر از جامعه شده بی توجهی مسوولان سطوح کلان کشور نسبت به زمان شناسی بوده یعنی درست زمان اوج سفرها و تردد خودروها از این محور تصمیم به انسداد این مسیر گرفته اند دلخوشی این قشر از جامعه بر باد رفت.

حمید میردار سلطانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : امروز حرف بیشتر صاحبان مراکز اقامتی و پذیرایی حاشیه محور کندوان و حتی دیگر نقاط گردشگری غرب استان این بوده که آیا نمی شد زمان اجرای این طرح را بعد از فصول گردشگری و گذر از فصل تابستان تغییر می دادند به عبارتی از مهرماه این عملیات شروع می شد تا به لحاظ اقتصادی فشار کمتری به این قشر از جامعه وارد می شد؟

وی گفت: سرانگشتی اگر محاسبه شود سطح در آمد مراکز پذیرایی در فصل تابستان به علت تردد زیاد مسافران نست به سایر فصول حدود هشت برابر تا ۱۰ برابر بوده و نکته دیگر مواد فاسد زا که از گذشته تهیه شده به طور طبیعی با انسداد این مسیر بدون هماهنگی با جامعه مراکز پذیرایی از بین می رود ضرری که تلخ و قابل جبران نیست.

رنجش فعالان گردشگری در جاده کندوان

وی اظهار کرد : مساله دیگر که سبب رنجش فعالان گردشگری در این محور شده تفننی کار کردن پیمانکاران بوده به عنوان نمونه امروز که این محور بسته شده تا حوالی ساعت ۹ رد پایی از پیمانکاران دیده نشد و اگر هم پای کار بیایند عزم و اراده جدی برای انجام کار ندارند به نظر می رسد اینجا باید نظارت ها قوی تر و بابت هر روز تاخیر جریمه ای هم برای پیمانکاران در نظر بگیرند.

رییس جامعه واحدهای پذیرایی کشور گفت : این موضوع به اطلاع مسوولان امر به ویژه فرماندار و نماینده مجلس شورای اسلامی در شهرستان هم رسانده شد منتهی پاسخشان این بوده که اگر این اعتبارات برای اجرای طرح هزینه نشود به طور حتم در دیگر نقاط حادثه جاده ای مازندران هزینه خواهد شد در حالی که این گونه نبوده است.

میردار سلطانی توضیح داد : به عنوان نمونه بابت نصب گالری به طول حدود ۵۰ متری، مدت ۱۵ روز جاده بسته بود و نکته دیگر در بازدید ها و گزارش ها پی برده شده پیمانکار از مجموع ۳۰۰ عدد گالری بتنی تاکنون ۶۳ عدد آماده کرده و این نشان می دهد حالا حالا ها باید این مسیر در این بازه زمانی بسته باشد.

ضربه مهلک ایمن‌سازی لاک پشتی کندوان بر صنعت گردشگری مازندران

دلخوشی رستوران داران بر باد رفت

شهرام قطبی یعقوبی دیگر فعال گردشگری جاده کندوان هم گفت : خیلی از صاحبان مراکز پذیرایی در این محور به علت حجم سنگین ترافیک، مواد غذایی مورد نیاز مانند مواد گوشتی، لبنیات و ... از چند روز گذشته تهیه کرده اند تا در زمان حضور مشتریان در این مراکز دچار کمبود نباشند اما زمانی که این محور در هفته سه تا چهار روز آن هم به طور شبانه روزی بسته می شود به طور طبیعی برنج های پخته شده خراب شده چرا که دیگر قابل مصرف نیست یا لبنیات و مواد گوشتی طبخ شده هم به همین شکل، همه این مسائل برای رستوران دار ضرر است دودی که به چشم ما ها می رود و هیچکی هم پاسخگوی این ضرر و زیان ها نیست.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : افزون بر این مسائل هزینه های سرسام آور مالیات، حق بیمه و دستمزد کارگران، آب، برق و گاز با این روندی که پیش می رود فعالان گردشگری در محور کندوان را زمین گیر کرده به عنوان نمونه ۳۳ نفر از آشپز و سرآشپز گرفته تا نیروهای خدماتی، پذیرایی و نگهبان در مرکز پذیرایی ام فعالیت دارند به هر شکل حقوق هر کدام کمتر از ۱۵۰ میلیون ریال نیست و دلخوشی رستوران دارها، مراکز اقامتی و دیگر صنوف به فصول تابستان و بهار است که متاسفانه با بستن پی در پی محور، این فرصت ها و دلخوشی ها را هم از دست دادند.

وی اظهار کرد: موضوع دیگر آنکه بارها پیش آمده که مرکز مدیریت راه های کشور اعلام کرده که محور کندوان به خاطر ایمن سازی و بهبود وضعیت سیستم روشنایی در برخی از روزهای هفته بسته می شود در حالی که وقتی زمان فرا می رسید چنین اتفاقی رخ نمی داد و همین عامل سبب سرگردانی مسافران و کاربران جاده ای در محور شده بود که در نهایت روی کسب و کار کسبه و فعالان گردشگری منطقه غرب مازندران تاثیر زیادی داشت.

ضربه مهلک ایمن‌سازی لاک پشتی کندوان بر صنعت گردشگری مازندران

واکنش فرماندار چالوس نسبت به انسداد جاده کندوان

فرماندار چالوس هم در این باره گفت : خیلی از کسبه و فعالان گردشگری در تماس تلفنی و حتی حضوری از کم کاری پیمانکاران و همچنین انسداد های پی در پی محور کندوان گلایه داشتند موضوعی که با استاندار و حتی مسوولان استانی راهداری و حمل و نقل جاده ای در میان گذاشته شد و چه بسا نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی هم این موضوع را پیگیری کرده است.

محمد شریفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : گزارش هایی که از مسوولان راهداری و حمل و نقل جاده ای استانی و شهرستانی شنیده شده این بوده که اگر روند اجرای طرح ادامه نیابد نباید انتظار داشت روزی این طرح به سرانجام برسد چرا که ممکن است که این اعتبار برای طرح دیگری خارج از شهرستان هزینه شود و به همین خاطر ناگزیریم در برابر این تصمیم گیری سکوت کنیم.

در پی تماس های متعدد خبرنگار ایرنا با رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان چالوس برای کسب اطلاعات بیشتر در باره این گزارش، متاسفانه تا این لحظه این تماس ها بی پاسخ مانده است اما در عین حال آنچه شنیده و گزارش شده قرار است سازه های بتنی به طول حدود ۵۰ متر در منطقه کمرزرد و توری سنگ به طول حدود ۱۶ هزار متر مربع در منطقه "سیاه بیشه " با بکارگیری سه پیمانکار در این نقاط حادثه ساز نصب و انجام گیرد.

برابر آمارهای ارایه شده از سوی مسوولان امر تاکنون یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریل بابت نصب گالری کمرزرد، ۲۰۰ میلیارد ریال تور سنگ و ۲۰۰ میلیارد ریال هم برش الماس در قالب طرح ایمن سازی جاده کندوان پیش بینی که بخشی از این اعتبار تاکنون هزینه شده است.

غرب مازندران به علت برخوداری از موقعیت های منحصربفرد نظیر جنگل های هیرکانی سبز خزری، دریا، روستاهای سرسبز، جاذبه های گردشگری، تاریخی، مجموعه های تله کابین، چشمه های آبگرم معدنی، موزه ها، اقامتگاه های بوم گردی و صد ها جاذبه گردشگری دیگر از دیرباز تاکنون خاستگاه میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی از اقص نقاط کشور و دنیا بوده است.

محور چالوس - کرج به عنوان تنها مسیر اتصال استان های تهران و البرز به خطه غربی مازندران و شرق گیلان است که برابر آمار روزانه به طور متواسط در روزهای عادی حدود ۲۵ هزار دستگاه خودرو و در روزهای تعطیلی این آمار به ۴۵ هزار دستگاه خودرو هم افزایش می یابد.

نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، رامسر و تنکابن با برخورداری از ۲۱ نقطه شهری و بیش از هزار نقطه روستایی جزو شهرستان های غربی مازندران محسوب می شود که دست کم یک میلیون نفر جمعیت ثابت و سه برابر جمعیت متغیر در دل خود جای داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha