فرماندار: پروژه‌های عمرانی گرمی به علت نبود اعتبارات معطل مانده است

اردبیل - ایرنا - فرماندار گرمی مغان اعلام کرد: پروژه‌های عمرانی، توسعه‌ای و زیرساختی مهم این شهرستان به علت نبود اعتبارات معطل و نیمه‌تمام مانده است.

به گزارش ایرنا، حسین مولایی روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران، اجرای جاده چهار بانده گرمی به بیله سوار موسوم به بزرگراه قفقاز، عملیات تعریض و چهار بانده کردن گرمی به امیرکندی، پروژه آسفالت و بهسازی جاده گرمی به شهر زهرا مرکز بخش موران و نیز آبرسانی به روستاهای بخش موران را از جمله این طرح‌های نیمه‌کاره ذکر کرد.

وی نیمه‌کاره رها شدن سد کلاسر را موجب نارضایتی مردم عنوان کرد و ادامه داد: برای همه این پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای و زیرساختی، مبالغ هنگفتی از سوی دولت سرمایه‌گذاری شده ولی به علت تکمیل نشدن و معطل ماندن این پروژه‌ها سرمایه کشور در آنها در حال نابودی است.

فرماندار گرمی با انتقاد از ایجاد مانع در تملک زمین برای ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن، تعلل سازمان تامین اجتماعی در تملک زمین برای ساخت رمانگاه و نیز تعلل در تملک زمین برای بازگشایی چهارراه مرکزی شهر گرمی افزود: همه این پروژه‌ها از سوی مسئولان محلی پیگیری می‌شود ولی حل آنها نیازمند جدیت از سوی مسئولان استانی و کشوری است.

وی همچنین با انتقاد از نیمه‌تمام ماندن طرح آبرسانی به روستاهای بخش مرکزی و موران شهرستان گرمی اظهار کرد: جمعیت زیادی از روستاییان این شهرستان به علت نبود آب و با وجود تامین سایر زیرساخت‌ها، محل زندگی خود را ترک کرده و در سایر مناطق استان و کشور ساکن شده‌اند.

مولایی خواستار تکمیل و اجرای طرح‌های آبرسانی به روستاهای شهرستان گرمی شد و گفت: طرح آبرسانی به بخش موران در مراحل نهایی اجرا قرار دارد ولی هنوز تکمیل نشده و تعدادی از روستاهای منطقه نیز در قالب طرح‌های پراکنده آبرسانی می‌شود که برای تکمیل این طرح‌ها باید منابع اعتباری کافی اختصاص یابد.

وی از اجرای طرح آبرسانی به شهر گرمی از روستای «تنگ» خبر داد و بیان کرد: با اجرای این طرح، هم‌اکنون ۱۵ لیتر آب باکیفیت در ثانیه وارد شبکه تامین آب شهر گرمی می‌شود که این میزان در فصل پربارش غیر از تابستان، قابل افزایش بوده و آب شهر به صورت باکیفیت از منبع مطمئن‌تری تامین می‌شود.

فرماندار شهرستان گرمی در ادامه با اشاره به ساماندهی و اجرای روشنایی و جاده آسفالت در دور دریاچه گردشگری گیلارلو اضافه کرد: این مجتمع گردشگری با حدود ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری جدید و با تکمیل امکانات رفاهی، تفریحی و خدماتی جدید، در آینده نزدیک به قطب گردشگری جدید در استان اردبیل تبدیل می‌شود.

وی نصب ۱۲ دکل اینترنت پرسرعت در مناطق روستایی با حدود ۸۴۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، اتصال ۶۰ روستای شهرستان گرمی به شبکه ملی اینترنت پرسرعت و ارتقای خدمات ۱۰ دکل قدیمی، آغاز عملیات اجرایی ۱۷ باب مدرسه یک تا ۱۲ کلاسه، بهره‌برداری از ۶ مدرسه نیمه‌کاره، سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد ریالی برای احداث مراکز جامع خدمات درمانی در شهر زهرا، روستای قاسم کندی و محوطه بیمارستان ولایت شهر گرمی و اتمام مرکز خدمات جامع سلامت شهری در شهرک ولیعصر را از جمله اقدامات عمرانی دولت سیزدهم در شهرستان گرمی ذکر کرد.

مولایی همچنین توسعه ۴۶۰ متر مربعی بیمارستان ولایت شهر گرمی، خرید و نصب یک دستگاه سونوگرافی و آمبولانس، اجرای طرح هادی در ۱۲ روستا و نیز اجرای طرح عمرانی هدایت آب در روستاها با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال، آسفالت‌ریزی ۶۵ کیلومتر از راه‌های روستایی و نیز اجرای ۲۲ بند آبخیزداری هر کدام با ۱۵ میلیارد ریال اعتبار را از جمله سایر خدمات عمرانی دولت سیزدهم در شهرستان گرمی اعلام کرد.

وی مساحت شهر گرمی را ۷۷۲ هکتار اعلام کرد و گفت: برای توسعه شهری باید ۱۱۲ هکتار زمین به محدوده شهری اضافه شود تا جوابگوی ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی تا افق ۱۰ سال آینده شود ولی این امر نیازمند همراهی و همکاری مردم و واگذاری زمین برای توسعه شهر به سمت شهرک ولیعصر است.

فرماندار شهرستان گرمی همچنین از اجرای ۱۲۷ واحد مسکونی ویلایی در قالب نهضت ملی مسکن در شهر گرمی خبر داد و افزود: هم‌اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی مسکن در پشت نوبت قرار دارند ولی احداث مسکن به علت کمبود زمین در محدوده شهر معطل مانده است.

به گزارش ایرنا، شهرستان گرمی مغان با حدود ۵۷ هزار نفر جمعیت در ۱۱۰ کیلومتری شمال اردبیل و در جوار مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع است.

قاطبه جمعیت ساکن در روستاهای این شهرستان به علت کمبود آب و نبود راه مناسب و سایر خدمات رفاهی و معیشتی از اوایل دهه ۱۳۷۰ تاکنون به مناطق دیگر مهاجرت کرده‌اند.

بیشتر مردم شهرستان گرمی مغان که در شمال استان اردبیل واقع شده و به شهرستان دوبهار معروف است، به شغل دامداری و کشاورزی مشغول هستند و ظرفیت بالایی در این زمینه در منطقه وجود دارد ولی بخش عمده جمعیت منطقه، به علت نبود راه دسترسی مناسب و نیز آب آشامیدنی لوله‌کشی شده به خصوص در فصل تابستان، طی سه دهه اخیر از منطقه مهاجرت کرده و ساکن مناطق دیگری از کشور شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha