طرح ملی داناب از اول مهرماه در مدارس استان اردبیل اجرا می‌شود

اردبیل-ایرنا-رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: طرح ملی داناب برای دانش آموزان مقطع اول متوسطه از اول مهر ماه سال جاری در این استان اجرا می‌شود.

حسام رسولی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: طرح ملی دانش‏ آموزی نجات آب به نام اختصاری "داناب" بر اساس ایده‏ علمی برگرفته از مطالعات جامع پیرامون طرح‏‌های فرهنگی و آموزشی در اردبیل اجرا می‌شود و در قالب این طرح مسائل و چالش ‌های اصلی حوزه آب به دانش آموزان ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقده با شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش استان، ارائه خدمات آموزشی و مشاوره در قالب طرح ملی دانش ‌آموزی نجات آب، انسان و محیط زیست در مدارس استان پیش‌ بینی شده است.

رسولی با بیان اینکه این طرح در مقطع اول متوسطه در مدارس استان اردبیل اجرا خواهد شد، اضافه کرد: طرح داناب به دنبال ایجاد یک ادبیات مشترک با جامعه به ویژه دانش ‌آموزان است تا بتواند به فرهنگ‌سازی مصرف آب و مدیریت و بهینه‌سازی آن کمک کند.

وی طراحی، تدوین و چاپ اقلام انگیزشی آموزشی و فرهنگی برای دانش‌ آموزان ، تهیه جزوه آموزشی ویژه معلمان رابط، برگزاری مسابقه، حضور در جمع دانش‌آموزان و معلمان با هدف آگاه سازی ضرورت مصرف بهینه آب و ارائه راهکارهای لازم برای صرفه‌ جویی در مصرف آب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای معلمان، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای انتقال مدل‌های مناسب مصرف آب در جامعه را از جمله برنامه‌های قابل اجرا در قالب طرح داناب اعلام کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل در ادامه گسترش فرهنگ صحیح حفاظت از منابع آب به ویژه آب‌های زیرزمینی در جامعه را از جمله اهداف طرح ملی داناب عنوان کرد و افزود: نگاه منطقه ما به مسئله آب نسبت به مناطق مرکزی و کویری کشور متفاوت است و فرهنگ سازی در استان به دلیل اینکه در ظاهر آب فراوان است و ما از این نعمت بهره مند هستیم سخت‌تر از سایر مناطق است.

رسولی با تاکید بر لزوم تغییر نگرش نسبت به آب اظهار کرد: آموزش و پرورش در این جایگاه نقش مهم و خطیری را بر عهده دارد و نقش معلم هم در این میان حائز اهمیت فراوان است.

این فعال فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: وظیفه انسانی، اخلاقی و دینی ایجاب می‌کند که در مورد آب نقش اصلی خود را ادا کنیم و تلاش خواهیم کرد که با جمع آوری و تولید محتواهای جدید و فراتر از این، طرح را انجام دهیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل هم در این نشست گفت: طرح ملی دانش آموزی نجات آب (داناب) با هدف آموزش و ارتقای آگاهی عمومی دانش آموزان مقطع اول متوسطه در زمینه مسائل و چالش‌های آب با تکیه بر مبانی علمی در سطح استان اجرا می‌شود.

حمید فضایلی با بیان اینکه بحث آب مقوله اصلی و مهم در دنیا و محور توسعه محسوب می‌شود، افزود: از کل آب‌های سطحی و زیرزمینی استان حدود ۹۳ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و یک درصد هم در بخش صنعت مصرف می‌شود و اگر بتوانیم تنها یک درصد صرفه جویی در مصرف داشته باشیم، آب مصرفی حوزه صنعت را به طور کامل تامین خواهیم کرد.

افت 13 متری آبخوان دشت اردبیل

وی ادامه داد: ظرفیت آب زیرزمینی دشت اردبیل حدود ۳ میلیارد متر مکعب است که مصرف زیاد و اضافه برداشت‌ها در سال‌های اخیر موجب افت ۱۳ متری آبخوان شده است و هر ساله ۱۴ تا ۱۵سانتیمتر تحلیل می‌رود که باعث افت کیفیت آب و خاک و شور شدن آنها می‌شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل بیان کرد: مقوله آموزش و فرهنگ سازی بسیار حائز اهمیت است و همچنین رعایت الگوی کشت از دیگر اقدامات خواهد بود که برای آن برنامه داریم.

ارسال بیش از ۲ هزار اثر دانش‌آموزی به دبیرخانه طرح داناب

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل هم در این نشست تعداد آثار رسیده به دبیرخانه طرح داناب در استان را ۲ هزار و ۲۰ اثر اعلام کرد و افزود: به زودی داوری آثار ارسال شده بررسی و در مراسم اختتامیه از آثار برتر تجلیل خواهد شد.

محمود مشکی یکی از رسالت‌های بزرگ در جامعه را حفاظت از آب و فرهنگ سازی در این زمینه عنوان کرد و گفت: نقش رسانه در جهت ترویج فرهنگ مصرف و استفاده بهینه از آب نقش بی‌بدیل بوده و ضروری است رسانه‌ها مشارکت جدی در این زمینه داشته باشند.

وی با بیان اینکه امروز نقش تربیتی مدرسه قوی‌تر از خانه و جامعه است، بیان کرد: تعدادی از دانش‌آموزان فاقد والدین و دارای والدین بدسرپرست هستند و مدیریت تربیت و آگاه‌سازی در این خانواده مناسب نیست و آموزش و پرورش با نیروهای آموزش دیده و علاقمند می‌تواند بحث فرهنگ‌سازی در این خصوص را مدیریت کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha