انتقال آب خلخال و کوثر به مرکز استان مطرح نیست

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: انتقال آب به میزان ۵۰ میلیون متر مکعب از سد شهریار به این استان به جد پیگیری می‌شود و هیچ برنامه‌ای برای انتقال آب خلخال و کوثر به اردبیل وجود ندارد.

علی حیدری اناری روز چهارشنبه در گفت و گو خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این طرح نیاز آبی مراکز جمعیتی مسیر خط انتقال، شهرستان‌های خلخال و کوثر و آب مرکز استان برطرف و برداشت آب در خارج از فصل زراعی از محل پایین دست سد شهریار در استان آذربایجان شرقی انجام خواهد شد.

وی افزود: وظیفه و رسالت ما تامین، تخصیص و حفاظت از منابع آب استان است و تلاش می‌کنیم تا با اولویت آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت نیاز اهالی استان را با رعایت اصول کمی و کیفی تامین کنیم.

حیدری اناری ظرفیت آب استان را ۲.۲ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: از این میزان ۱.۸ دهم میلیارد متر مکعب سطحی و مابقی آب‌های زیرزمینی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: در استان اردبیل بالاترین مصرف آب با ۹۳ درصد مربوط به بخش کشاورزی، ۶ درصد مربوط به بخش آب اشامیدنی و یک درصد هم مربوط به بخش صنعت است.

حیدری اناری افزود: تلاش بر این است تا با مصرف بهینه در بخش کشاورزی و توسعه آبیاری مدرن این میزان مصرف آب در این بخش به ۸۷ درصد برسد تا از محل صرفه‌جویی، آب آشامیدنی و صنعت در استان تامین شود.

ظرفیت مخازن استان اردبیل به ۵۸۳ میلیون متر مکعب رسید

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به آبگیری سه سد در استان اردبیل در سال گذشته گفت: در مجموع ۵۳ سد بزرگ در استان راه‌اندازی شده که با راه‌اندازی سه سد ظرفیت ذخیره سدها به بیش از ۵۸۳ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی اضافه کرد: امسال با توجه به بارش‌های مطلوب، تنش کمتری را در حوزه آبرسانی شاهد هستیم اما به نظر می‌رسد با تداوم وضعیت موجود شرایط سختی را در تامین آب آشامیدنی پیش‌بینی می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: جریان رودخانه‌های استان اعم از دره‌رود ، قره‌سو و فیروزچایی روند کاهشی است و برای رسیدن به شرایط نرمال به زمان بیشتری نیاز است.

حیدری اناری ادامه داد: با توجه به شرایط سخت آبی در سال گذشته قرارگاه مدیریت آب آشامیدنی در استان تشکیل شد و قرار بود جیره‌بندی آب از شهر اردبیل انجام شود که با توجه به بارش‌های آذر و دی ماه این اقدام منتفی شد.

سد یامچی تا شهریورماه آب دارد

وی مصرف ماهانه آب در استان را چهار میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با شرایط فعلی سد یامچی، نهایتا تا آخر شهریورماه آب قابل تامین و استحصال در اردبیل وجود دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه برای تامین آب آشامیدنی اردبیل ۷۰ درصد از سد یامچی و ۳۰ درصد از چاه‌های زیرزمینی برداشت می‌شود، افزود: وضعیت سد یامچی از شرایط مطلوبی برخوردار نیست به طوری که از ۲۳ میلیون مترمکعب آب تنها هفت میلیون مترمکعب قابل استفاده و ۱۶ میلیون مترمکعب هم غیرقابل استفاده می‌باشد.

وی به راه‌اندازی سیستم دف برای بالا بردن کیفیت آب اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت تصفیه‌خانه سد یامچی یک‌هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه است در حالی که مصرف ما بالاتر از این رقم است و به نظر می‌رسد با نصب این سیستم آلاینده‌ها و جلبک‌ها در مراحل مختلف تصفیه حذف شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل همچنین از احداث مخزن شورابیل با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه خبر داد و گفت: پروژه بزرگ دیگر در دست اجرای شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، شبکه خدا آفرین است که با ظرفیت ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار با آبیاری مدرن در حال اجرا است و امیدواریم تا پایان امسال آماده بهره‌برداری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha