توانمندسازی روستاها مانع از ایجاد حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ می‌شود

تبریز - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح منظومه توسعه روستایی در جهت توانمندسازی روستاها، گفت: اجرای این طرح مانع از ایجاد حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ می‌شود.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی این سازمان، حیدر فتح زاده روز شنبه در جلسه بررسی حاشیه نشینی و توسعه روستایی اظهار کرد: در حال حاضر ۴۸ درصد جمعیت استان در مرکز استان ساکن هستند که از این تعداد ۲۴ درصد در حاشیه تبریز سکونت دارند و بیشتر از روستاهای شهرستان هایی مهاجرت کرده اند که توانمندسازی نشده اند.

وی اضافه کرد: طرح توانمندسازی روستایی با هدف جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی با همکاری و هدایت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در روستاها اجرا می‌شود که خروجی آن باید توانمندسازی روستاها باشد.


فتح زاده افزود: طرح آبادانی و پیشرفت منظومه‌های روستایی، طرحی است که به منظور توسعه یکپارچه، هماهنگ، فراگیر و پایدار سکونتگاه‌های روستایی از طریق ساماندهی شبکه‌های محلی و با تاکید بر روابط و پیوندهای روستایی - شهری اجرا می‌شود.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ابراز کرد: بر اساس آخرین تغییرات تعداد ۷۱ شهر و حدود ۲ هزار و ۶۹۹ آبادی در استان وجود دارد و تنها در شهرستان خداآفرین که حدود ۱۷۳ آبادی دارد ۴۱ آبادی خالی از سکنه است و این به معنی مهاجرت به شهرهای دیگر به ویژه تبریز است.


فتح زاده گفت: بخش عمده‌ای از حاشیه نشین‌های ساکن در تبریز از شهرستان‌های خداآفرین، اهر، کلیبر، هوراند و ورزقان هستند که نتیجه نبود امکانات اولیه مثل آب و برق و راه روستایی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی نیز گفت: تفاهم نامه طرح منظومه توسعه روستایی در سال ۱۳۹۴ بین استانداری و بنیاد مسکن امضا و در سال ۱۳۹۵ در دفتر مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور تصویب شد.


حجت اله سروری ادامه داد: مطالعات طرح در سال ۱۴۰۰ در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شده است و اجرای طرح را نیز با محوریت پژوهشکده سوانح طبیعی کشور شروع کرده‌ایم.


وی بالا بردن ظرفیت اقتصادی و اشتغالزایی برای روستائیان و افزایش رضایتمندی روستائیان از کار، درآمد و زندگی خود را از جمله اهداف طرح منظومه توسعه روستایی اعلام و اضافه کرد: بنیاد مسکن به عنوان یک نهاد تسهیل‌گر، به دنبال ایجاد پل ارتباطی و تعامل بین مردم و دستگاه‌های خدمات رسان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha