کاکان بویراحمد؛شکوهی از افسانه و تاریخ و طبیعت+ فیلم

یاسوج - ایرنا - آگاهی درباره پیشینه و گذشته هر سرزمین و اینکه چه مردمانی و در کدام دوره تاریخی سکونت داشته اند یکی از رازهای شناخت هویت، تاریخ و تمدن و فرهنگ هر سرزمینی محسوب می شود؛ دهستان کاکان بویراحمد با زیبایی های شگفت طبیعی و تاریخ چندین هزار ساله اش بهترین گواه و مصداق از شکوه تاریخی و سرزمینی دیار آریوبرزن است که در فاصله ۳۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد آرمیده است.

به گزارش ایرنا، کاکان که از روزگاران کهن تا به امروز، محل ییلاق ایل خان های بویراحمد بوده و به گفته برخی نظریه شناسان باستان و کتیبه های کشف شده در این منطقه شاهد هزاران سال سکونت انسان بوده از سطح آب های آزاد بین المللی یکهزار و ۹۲۰ متر بالاتر بوده و آب و هوایی بسیار دلپذیر دارد.

کاکان زمستان هایش به علت پیست اسکی و تابستان ها به دلیل وجود چشمه سارها،باغستان ها و طبیعت بکرش افزون بر سکونت سه هزار نفر از اهالی پذیرای گردشگران پرشماری است.

دهستان کاکان که اکنون از تفرجگاه های گردشگری و قطب های اصلی تولید سیب درختی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود براساس بررسی های باستان شناسان ردپای ۲هزار و ۵۰۰ سال آبادانی و سکونت در آن مشاهده می شود .

پیست اسکی کاکان واقع در ۱۸ کیلومتری یاسوج و در نزدیک روستایی با همین نام در ارتفاع ۲۶۰۰ متری قرار گرفته است.

نزدیکی کاکان به شهرهای مرکزی و جنوبی کشور و قرار داشتن در مسیر آبشار مارگون در اردکان استان فارس سبب شده تا مردم استان های سراسر کشور برای تیوپ سواری و اسکی بازی در زمستان و سیر و سیاجت در تابستان به این منطقه سفر کنند.

در این منطقه دیدنی درختان سیب و گردو هر چهار طرف را احاطه کرده‌ و قرار گرفتن کاکان بین ۲ رودخانه فصلی بر رونق زندگی در این منطقه افزوده است، منطقه کاکان که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است از اطراف به ارتفاعات بلند و سر به فلک کشیده دنا محدود می‌شود.

روستای حسین خانی، خنگ (مسلم آباد)، زرده خونی (منتظرآباد)، احمد قلندری (امام آباد)، مورگاه (یاسر آباد)، پوزه سفید (مالک اشتر)، دهنو کاکان. حاج عباسعلی خانی (علی آباد)، منصورخانی (پاسداران)، غضنفر خانی (اسلام آباد)، حمزه خانی (جهاد آباد) و تل خالی از جمله روستاهای دهستان کاکان است.

به گفته برخی از افراد متخصص نام قدیمی این منطقه کان کان بوده که به معنای وجود معدن در معدن است و علت این نامگذاری هم وجود معادن مختلف از جمله نمک، گوگرد، نفت و آهن در این دهستان است.

اما بنا بر اسناد موجود و گفته های دیگری، کاکان و ماکان ۲ تن از فرزندان تیمور لنگ بوده اند که کاکان در این ناحیه به کشت و زراعت با زیر دستان خود پرداخته و همین امر سبب شده تا این دهستان کاکان نامیده شده است.

نگاهی به جاذبه های گردشگری کاکان

چشمه آب نهر کاکان که در قلب کوهی مرتفع سرچشمه می گیرد از زیباترین جاذبه های تابستانگردی در این منطقه است،که تاکنون در جوار این چشمه ۲ کارخانه آب معدنی بنا شده و لوله هایی نیز برای استفاده برخی مناطق یاسوج از آب گوارای این چشمه کشیده شده است.

چشمه "سلام" یکی دیگر از شگفتی های این طبیعت هزار رنک است. این چشمه از چند چشمه بزرک بهم پیوسته تشکیل می شود و در اطراف آن میدانی ۲ هکتاری گسترده شده که پوشیده از درختان سیب است. همچنین "بید کفته"، زمین سرسبزی در میان چهار کوه در این منطقه جاذبه ای زیبا و دیدنی کرده است.

باستان شناسان از قدمت کاکان می گویند

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس مطالعات صورت گرفته آثاری از زندگی و سکونت نیاکان ایرانی در منطقه تل خالی از توابع دهستان کاکان در ۲هزار و ۵۰۰سال پیش کشف شده است.

کاکان؛ شکوهی از افسانه و تاریخ و طبیعت

اصغر آتشفراز تاکید کرد:تپه تل خالی احتمالا در زمان اشکانیان سکونت در آن بوده است.

وی بیان کرد: پرونده ثبت ملی ۲ اثر تاریخی شامل "تپه تل خالی" و "محوطه کاکان" در این شهرستان تشکیل شده است.

آتشفراز تاکید کرد: نوع معماری در منطقه تاریخی تل خالی گویای صحت دیدگاه کارشناسان درباره زمان تاریخی آن در دوره پیش از تاریخ است.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی در گذر زمان چنانچه مورد رسیدگی و حفاظت قرار نگیرد بر اثر عوامل مختلف به ویژه باد و باران آسیب می بیند تاکید کرد: ثبت ملی آثار میراث تاریخی به عنوان پیش زمینه اخذ اعتبار حفاظت اقدامی اثربخش به منظور حفظ این گنجینه های ارزشمند است.

سرزمین باستانی کاکان صاحب مجتمع گردشگری شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بویراحمد گفت:به تازگی برای نخستین بار مجتمع گردشگری در منطقه کاکان احداث و آماده بهره برداری شده است.

کاظم رحمانی افزود: عملیات اجرایی این مجتمع بین راهی برای اقامت و پذیرایی از گردشگران در سه سال پیش آغاز شد و این طرح در هفته دولت امسال به صورت رسمی بهره برداری می شود.

کاکان؛ شکوهی از افسانه و تاریخ و طبیعت

وی تصریح کرد: ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت و بهره برداری از واحد خدماتی و گردشگری یاد شده هزینه شده که از این میزان ۵۸میلیارد ریال آن وام بانکی و بقیه آورده سرمایه گذار بخش خصوصی بوده است.

رحمانی با بیان اینکه مجتمع گردشگری کاکان در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع ساخته شده افزود: واحدهای اقامتی، رستوران سنتی، جایگاه سوخت و سرویس های بهداشتی از بخش های مختلف این طرح است.

وی تاکید کرد: ساماندهی چشمه سلام از دیگر اقدام هایی در دست اجرای میراث فرهنگی شهرستان بویراحمد برای رفاه حال اهالی و استفاده گردشگران است.

ضرورت معرفی پیشنیه تاریخی

ادهستان کاکان به لحاظ طبیعت بکر و باغستان هایش در فصول زمستان و تابستان میزبان گردشگران زیادی است و زندگی در این دهستان هم پررونق است که همین امر معرفی پیشینه تاریخی این منطقه با استفاده از راهنمایان باستان شناس را ضروری کرده است.

قطعا هنگامی که گردشگر به تفرجگاه هایی که پیشنیه تاریخی دارند سفر می کند تمایل دارد بداند پا جای پای چه کسانی گذاشته،آنان می پرسند که نیاکان ایرانی با چه سبک و سیاقی در آن منطقه زیسته اند همین دلایل تلاش برای معرفی مناطق تاریخی به عنوان بخشی از تمدن ایران کهن را نمایان تر می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha