راهکارهای مقابله با آفتاب‌سوختگی و کرم گلوگاه انار برای کشاورزان سمنانی

سمنان - ایرنا - مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: پیشگیری از آفتاب‌سوختگی و مقابله با آفت کرم گلوگاه به عنوان ۲ عامل خسارت‌زا به باغ‌های انار این استان در گرو توجه کشاورزان به توصیه‌هاست.

مهدی قرائیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مبارزه با آفت‌ها و بیماری‌های میوه انار با توجه به میزان آلودگی و درگیری به ۲ روش شیمیایی و غیرشیمیایی دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه گرمای شدید آفتاب موجب سوختگی انار می‌شود، تصریح کرد: استفاده از سایبان باغی، پاشش کائولن، توجه به تغذیه گیاه، پرهیز از استفاده از کودهای دارای ازت در فصل گرم سال و تنظیم زمان آبیاری، از راهکارهای موثر در پیشگیری از آفتاب‌سوختگی و ترکیدگی انار است.

وی بیان کرد: استفاده از سایبان باغی در کاهش تبخیر، تعرق و مصرف آب موثر است و کاهش استرس و تنش گیاه، افزایش عملکرد در واحد سطح را به دنبال دارد. اجرای طرح سایه بان در مزرعه‌ها و باغ‌های انار بنا به گفته مسوولان دست‌کم ۳۰ درصد در صرفه جویی مصرف آب و پیشگیری از مخاطرات حوادث غیرمترقبه در باغ‌های میوه از جمله تگرگ، سرمازدگی، و آفتاب سوختگی موثر است.

راهکارهای مقابله با آفتاب‌سوختگی و کرم گلوگاه انار برای کشاورزان سمنانی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: کرم گلوگاه انار یک آفت پیچیده است که مبارزه زیستی با استفاده رهاسازی نوعی زنبور به نام تریکو گراما، مبارزه شیمیایی با سمپاشی و استفاده از فرومون‌ها(ترشحات جانوری) و همچنین مبارزه فیزیکی به روش تخلیه پرچم انار به عنوان محل تخم‌گذاری آفت و جمع‌آوری و از بین‌بردن میوه‌های آلوده از جمله راهکارها در از بین بردن این آفت محسوب می‌شود.

کرم گلوگاه انار زمستان‌ها به شکل نوزاد حشره در داخل میوه‌های باقی مانده روی درخت، میوه های ریخته پای درخت و در زیر پوست درختان زندگی می‌کند. این آفت به علت قدرت سازش زیاد با محیط‌های گوناگون و قدرت زادآوری فراوان، پراکندگی و گسترش وسیعی دارد.

قرائیان بیان کرد: بیش از پنج هزار و ۷۰ هکتار از وسعت اراضی باغی سمنان به باغ‌های انار اختصاص دارد که بیش از چهار هزار و ۲۰۰ هکتار بارور و بقیه نهال است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان اظهار کرد: بیشترین وسعت باغ‌های انار در این استان مربوط گرمسار، آرادان، سرخه سمنان و مهدیشهر است.

وی اظهار کرد: گلوباریک ایوانکی، پوست سفید و قرمز درجزین و چند رقم وارداتی، از جمله ارقام انار در باغ‌های استان سمنان است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: انار سمنان از لحاظ عملکرد محصول در واحد سطح جزو استان‌های برتر محسوب می‌شود و بین ۲۲ تا ۲۴ تن انار در هر یک هکتار از باغ‌های این استان برداشت می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha