۲۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۲
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85563634
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

محصول خربزه امسال در دامغان ۲ هزار و ۷۰۰ تن برآورد شد

سمنان - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی دامغان گفت: خربزه یکی از محصولات کشاورزی باکیفیت این شهرستان است که میزان تولید امسال آن ۲ هزار و ۷۰۰ تن برآورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اصغر امامیون روز شنبه به رسانه‌ها افزود: ۱۸۰ هکتار از مزارع دامغان به کشت خربزه اختصاص دارد و برداشت این محصول از دهه اول تیر آغاز شد و تا پایان شهریور ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲ هزار و ۷۰۰ تن خربزه از مزارع این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی دامغان با اشاره به انواع مختلف خربزه در این شهرستان، گفت: ژنوتیپ‌های کاشته شده به صورت عمده رقم خربزه مشهدی یا خاتونی است و به‌تازگی از بذرهای اصلاح شده استفاده می‌شود.

وی با اشاره به کمبود منابع آبی و خشکسالی‌های متعدد بیان کرد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی مبنی بر کاهش مصرف آب و تولید محصول سالم، افزایش کشت محصولات کم‌آب‌بر در دستور کار قرار گرفته است.

محصول خربزه امسال در دامغان ۲ هزار و ۷۰۰ تن برآورد شد

وی با بیان اینکه کاهش سطح محصول پرآب‌بر از سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است، گفت : خربزه از محصولات بهاره‌ای است که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های متوالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی، تلاش شده میزان تولید آن در شهرستان در حد نیاز و شرایط بازار تعدیل و تنظیم شود.

روش آبیاری میکرو و کشت زیرپلاستیکی خربزه

این مسوول گفت: در همین رابطه با اجرای روش‌های آبیاری میکرو و اجرای کشت پیش از موعد با روش‌های زیرپلاستیکی و زودرس کردن محصول، محصول تولیدی از اوج گرما و نیاز آبی زیاد خارج شد.

وی افزود: با توجه به اجرای این شرایط ۱۸۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت محصول خربزه اختصاص یافته که با هدف کاهش تبخیر ۱۲۲ هکتار از آن کشت زیرپلاستیک است.

مدیر جهاد کشاورزی دامغان درباره اقدامات انجام شده برای حمایت از کشاورزان دامغانی گفت: تامین نهاده‌هایی چون کود شیمیایی و سوخت، پرداخت تسهیلات، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و ادوات کشاورزی و بازدید کارشناسان فنی از اقدامات این مدیریت در راستای حمایت از کشاورزان است.

به گزارش ایرنا، استان سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم استان سمنان است.

از کل گستره بخش کشاورزی استان سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است.

تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد از گستره استان سمنان به میزان پنج و ۲ دهم میلیون هکتار نواحی بیابانی است و ۳۵۰ هزار هکتار را جنگل و سه و هشت دهم میلیون هکتار را مرتع شامل می شود.

از ۹ و هفت دهم میلیون هکتار گستره استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha