کوچه را با آب نشویید

کرمانشاه - ایرنا - شستن کوچه با آب و جارو کردن حیاط خانه یکی از سنت‌های ما ایرانیان است اما این روزها و با وجود گرمای هوا و کمبود منابع آبی باید در اجرای این سنت کهن تجدیدنظر کنیم و کوچه را با آب نشوییم تا این نعمت الهی به همه برسد.

اگرچه میزان بارش‌ها طی یک سال اخیر به نسبت سال قبل از آن بهتر بود اما کشورمان همچنان در دوره خشکسالی به سر می‌برد و منابع آبی نیز همچنان روبه کاهش است و از سوی دیگر جمعیت و میزان تقاضای برای آب نیز روند صعودی دارد و می‌طلبد که شهروندان نیز به تناسب میزان تولید، برای مصرف آب برنامه‌ریزی کنند.

بسیاری از مشترکان مسوولیت‌پذیر با رعایت الگوی مصرف به هشدارهای مسوولان توجه دارند اما در این میان برخی نیز بی‌توجه به گوشزدها از کنار موضوع نبود و کمبود آب به راحتی عبور کرده و نه تنها کوچه را می شورند بلکه از آب آشامیدنی که با سختی تولید می شود، به شستن خودرو و فرش نیز می پردازند.

با وجود تاکید مکرر مسوولان از طریق رسانه ها بر صرفه جویی و مصرف بهینه آب، هنوز این هشدارها جدی گرفته نشده است.

در صورتیکه هشدارها برای صرفه جویی آب جدی گرفته شود این نعمت بی جایگزین الهی به همه مردم رسیده و هیچ خانواده ای تشنه و بی آب نخواهد ماند.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۳۷۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مورد مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است که سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می کنند و بیشترین منبع تامین آبی این کلانشهر سد گاوشان در شهرستان کامیاران استان کردستان است.

کلانشهر کرمانشاه با بیش از یک میلیون نفر جمعیت اگرچه امسال با وارد مدار شدن آب سد گاوشان از تنش آبی خارج شد اما به دلیل افزایش جمعیت و عدم رعایت الگوهای مصرف توسط برخی مشترکان و وجود انشعابات غیرمجاز همچنان با کمبود مواجه است و از این رو تمام مشترکان باید به سمت مصرفه بهینه و منطقی روی آورند و از هدر رفت آب جلوگیری کنند.

بر اساس اعلام مسوولان حوزه آب شهری در صورت صرفه جویی ۲۰ درصدی مردم کرمانشاه می توان کمبود آب این کلانشهر را جبران کرد و ساکنان هیچ یک از محلات شهر با قطعی و یا افت فشار مواجه نخواهند شد.

در مقوله مصرف آب تنها اندک مشترکان بی مسوولیت که الگوی مصرف را رعایت می کنند، مقصر نیستند بلکه در این میان برخی موانع و مشکلات نیز وجود دارد از جمله کنتورهای معیوب، انشعابات غیرمجاز و فرسودگی خطوط انتقال و توزیع آب که مسوولان ملی باید با تامین اعتبارات و اختصاص تجهیزات و امکانات کافی به استانها نسبت به رفع این موانع اقدام کنند تا جلو هدر رفت بخشی از آب گرفته شود.

مصرف بی ضابطه توسط انشعابات غیرمجاز در افزایش مصرف بی رویه آب موثر است و آمارهای آن نیز هر روز افزایش می یابد بطوریکه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از افزایش ۱۷۴ درصدی شناسایی انشعابات غیرمجاز در استان طی ۱۸ ماه گذشته خبر داده و اظهار کرده که طی این مدت تعداد ۶ هزار و ۵۵۸ انشعاب غیرمجاز در استان شناسایی شده است.

از سوی دیگر مسوولان حوزه آب می گویند بیشترین میزان هدر رفت مربوط به بخش کشاورزی است و حجم بسیاری از آب های استحصالی به دلیل نبود سیستم آبیاری مدرن هدر می رود که اگرچه در این حوزه نیز اقدام های خوبی در زمینه اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار اجرا شده اما باید به سرعت اجرای این طرح افزود تا میزان مصرف آب در بخش کشاورزی نیز به حد استاندارد خود برسد.

به نظر می رسد که باتوجه به کمبود بارش و کاهش منابع آبی، مسوولان حوزه کشاورزی نیز به طور ویژه به نوسازی و تجهیز مزارع به سیستم آبیاری مدرن روی بیاورند و آب موجود را به خوبی مدیریت کنند تا آب کافی نیز به مزارع برسد و شاهد رونق کشاورزی از طریق اصلاح روش های کشت با کمترین میزان مصرف آب باشیم.

از سوی دیگر حذف کشت های «پُرآب بر» در مناطقی که با مشکل جدی کم آبی مواجهند نیز باید در دستور کار مسوولان حوزه کشاورزی قرار گیرد و الگوی کشت براساس وضعیت آبی هر منطقه تعریف شود.

علاوه بر مشترکان خانگی، بخش کشاورزی، خدمات و صنعت نیز از آب استفاده می کنند و از این رو مسوولان باید نظارت جدی و مستمر بر مصرف آب در این بخش ها نیز داشته باشند و تنها به تذکر دادن به مشترکان بخش خانگی اکتفا نکنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha