خدمتی که ماندگار شد

۱۰ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۵
کد خبر: 85574480
منوچهر صمدی
خدمتی که ماندگار شد

کرمانشاه - ایرنا - یکی از مهم‌ترین اقدام‌های دولت با هدف تأمین آب شرب پایدار برای مردم، اجرای طرح‌های متعدد در زمینه آبرسانی در سطح کشور به ویژه به مناطق روستایی و محروم است که در همین راستا در استان کرمانشاه نیز اقدامات خوب و ماندگاری انجام شده است.

بروز خشکسالی‌های مداوم در کشور ضرورت توجه جدی به تأمین آب مورد نیاز مردم را به اولویت نخست در وزارت نیرو در دولت سیزدهم تبدیل کرد؛ به گونه‌ای که از همان روزهای آغاز به‌کار این دولت، رئیس‌جمهور شهید در سفرهای استانی خود دستوارت ویژه ای را برای برای تأمین آب شرب مردم به ویژه در مناطق روستایی و محروم صادر کرد.

از جمله تأکیدات مهم رئیس جمهوری برای تأمین پایدار آب شرب و بهداشتی روستاهای کشور اجرای طرح جهاد آبرسانی بود که با اجرای پروژه‌های ویژه وزارت نیرو و تسریع در اتمام آنها آغاز و گام های عملی و بزرگی در این راستا برداشته شد از جمله اینکه در فاز اول این طرح ۱۰ هزار روستای دارای تنش آبی شناسایی شد و تا پایان سال گذشته از از این تعداد نزدیک به ۵۰ درصد از نعمت آب شرب بهره‌مند شدند.

طرح جهاد آبرسانی از جمله طرح‌های ملی وزارت نیرو در حوزه تأمین آب پایدار برای مناطق محروم در ۳۱ استان کشور به شمار می رود، پروژه‌ای چهار ساله که از ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد فاز عملیاتی شد و در کمتر از ۱۸ ماه ۵۰ درصد پیشرفت داشت.

بهره مندی از مشارکت خیرین در طرح جهاد آبرسانی از جمله اقدامات خوب و قابل توجهی بود که به خوبی از آن استفاده شد به صورتی که احداث تأسیسات آبرسانی ۶۳۱ روستا از پنج هزار روستای یاد شده توسط خیرین انجام شد.

طرح جهاد آبرسانی به روستاهای کشور در قالب قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن(ع) برای اولین بار در دولت سیزدهم کلید خورد و جهشی در آبرسانی به روستاهای سراسر کشور از جمله کرمانشاه رقم زد.

در استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت، ۲ هزار و ۵۹۰ روستای دارای سکنه با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد که از این تعداد به گفته کارشناسان آبفا حدود ۸۳ درصدشان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار داشته و از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

با توجه به اینکه یکی از زیرساخت های مورد نیاز هر منطقه آب است و چنانچه منطقه ای از این امکانات حداقلی بی بهره باشد منجر به عدم ماندگاری و مهاجرت ساکنان آن خواهد شد از این رو این طرح زیربنایی و با اهمیت در استان کرمانشاه نیز به اجرا گذاشته شد تا با بهبود کیفیت زندگی روستاییان و توسعه پایدار این مناطق عملا مهاجرت معکوس در شماری از روستاهای استان به وقوع بپیوندد.

این طرح ماندگار از دولت سید الشهدای خدمت در قالب ۲ قرارداد توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی آبرسانی به ۸۶۰ روستای استان کرمانشاه که دارای تنش آبی بودند در دستور کار قرار گرفت که آبرسانی به ۳۷۰ روستا با جمعیتی بیش از ۴۷ هزار نفر تاکنون به بهره‌برداری رسیده است که از این تعداد حدود ۵۰ روستا فاقد هرگونه تاسیسات آبرسانی بودند.

به بیان دیگر یعنی هر سه روز یک روستا طی این مدت در استان کرمانشاه از نعمت آب شرب بهره‌مند شده اند و علاوه بر این نیز پیش بینی شده است تا نیمه اول سال ۱۴۰۵ آبرسانی به تمام این این ۸۶۰ روستاها نیز به پایان برسد.

در استان کرمانشاه روستاهای دورافتاده و سخت گذری وجود داشت که تاکنون به دلیل هزینه های بالای آبرسانی امکان بهره مندی از این نعمت را نداشته اند، روستاهایی که بیش از ۴۰ سال فاقد آب آشامیدنی سالم و پایدار بودند تا اینکه در دولت سیزدهم لوله‌های آب به تک تک خانه‌های این روستاها رسید و با تلاش و همت دولت و همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) شمار قابل توجهی از این روستاها بعد از چند دهه طعم آب سالم و بهداشتی را چشیدند.

شاید باورش دشوار باشد که روستاهایی در شهرستان کرمانشاه وجود داشت که کمتر از ۲ ساعت از مرکز استان فاصله داشته و فاقد آب آشامیدنی پایدار بودند و حالا به همت شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه چند صد روستا در استان یا آبرسانی شده‌اند و یا پروژه‌های آنها در حال اجرا است که اگر اعتبارات یاری کند تا پایان سال ۱۴۰۵ دیگر روستایی با تنش آبی در کرمانشاه باقی نخواهد ماند.

روستای « قاپ قوی» و ۱۷ روستای دیگر در منطقه جلالوند کرمانشاه با جمعیت ۲ هزار نفر از جمله این روستاها بودند که ساکنان آنها در این سال‌ها هیچ نوع دسترسی به آب آشامیدنی نداشتند و منبع تامین آب آنها از طریق آبرسانی سیار و یا برخی چشمه‌های محلی غیر بهداشتی بود.

براساس اعلام کارشناسان شرکت آب و فاضلاب اقداماتی که طی ۲ سال گذشته در قالب طرح جهاد آبرسانی در استان کرمانشاه انجام گرفته است به اندازه ۱۰ تا ۲۰ سال کاری است به طوری که قبلا در هر سال آبرسانی به ۲۰ تا ۴۰ روستا انجام می شد در حالیکه در ۲ سال اخیر بیش از ۳۰۰ روستا آبرسانی شده است.

وقتی به عظمت کار صورت گرفته در قالب طرح جهاد آبرسانی در استان کرمانشاه بهتر پی می بریم که بدانیم برای آبرسانی به این ۳۷۰ روستا ۷۵۰ کیلومتر لوله گذاری انجام شده است ، ۷۰ حلقه چاه حفر شده است، ۵۰ ایستگاه پمپاژ تاسیس و به ظرفیت ۱۵ هزار متر مکعب گنجایش، منبع ساخته شده است.

پروژه‌های آبرسانی قرارگاه محرومیت‌زدایی در مدت سه سال و تا پایان تابستان ۱۴۰۵ به اتمام خواهد رسید اقدامی ماندگار که در دولت شهید آیت‌الله رئیسی آغاز شد و امیدواریم در دولت جدید نیز تداوم یافته و شاهد پایان تنش آبی چند دهه‌ای روستاهای کرمانشاه باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha