۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85570715
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خرید تضمینی گندم در کردستان از مرز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گذشت

سنندج-ایرنا-  نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: از ابتدای فصل برداشت (چهارم تیر) تا ۲۷ مرداد، یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۸۷۲ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان به طور تضمینی خریداری شده است.

جمال صالحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ارزش ریالی گندم خریداری در استان بیش از ۱۹۶ هزار میلیارد ریال است، اظهار کرد: از مجموع بهای گندم خریداری شده از گندمکاران استان تاکنون ۳۰ هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است و امیدواریم این مهم سرعت بیشتری پیدا کند تا موجب ایجاد انگیزه در کشاورزان استان شود.

وی با اشاره به اینکه زمان برداشت گندم در استان رو به اتمام است، اضافه کرد: آهنگ خرید تضمینی گندم نسبت به روزهای گذشته کاهش یافته و به هشت هزار و ۵۲ تن در روز رسیده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با بیان اینکه مراکز خرید تضمینی گندم در استان تا پایان فصل برداشت و تحویل محصول توسط کشاورزان، فعال است، گفت: از مجموع گندم خریداری شده تاکنون یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۴۷۳ تن آن در سامانه سیفا به ثبت رسیده است.

صالحی افزود: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در استان مربوط به شهرستان های بیجار با ۲۸۳ هزار و ۱۶۸ تن، دیواندره با ۲۰۳ هزار و ۸۵ تن، دهگلان با ۱۸۲ هزار و ۹۴ تن و قروه با ۱۷۹ هزار و ۹۹۰ تن است.

وی ادامه داد: در دیگر شهرستان های استان مانند سقز تاکنون ۱۶۸ هزار و ۹۱۳ تن، کامیاران ۵۰ هزار و ۴۵۷ تن، سنندج ۳۲ هزار و ۸۷۷ تن، بانه هفت هزار و ۲۱۴ تن، مریوان پنج هزار و ۸۵۹ تن و سروآباد هم ۲ هزار و ۲۱۵ تن گندم به طور تضمینی خریداری شده است.

حمل ۳۱۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کردستان به ۹ استان کشور

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان یادآور شد: میزان حمل گندم مازاد بر نیاز مصرف استان به ۹ استان کشور از جمله تهران،البرز، اصفهان، قم، مازندران، گیلان، یزد، بوشهر ۳۱۵ هزار تن بوده که از این میزان ۲۰هزار تن آن از طریق ریلی و ۲۹۵ هزار تن آن هم به شیوه زمینی حمل شده است.

صالحی با اشاره به اینکه قیمت پایه خرید تضمینی گندم با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید ۱۷۵ هزار ریال است، یادآور شد: میزان خرید تضمینی گندم در استان نسبت به برآورد انجام شده تاکنون ۹۲ درصد آن محقق شده است.

میزان سطح زیرکشت گندم در استان کردستان در سال زارعی جاری ۶۲۶ هزار هکتار است که از این میزان ۵۸۸ هزار هکتار آن دیم و ۴۱ هزار هکتار آن آبی است.

۸۷ مرکز برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری درکردستان در نظر گرفته شده و خرید در این مرکز در حال انجام است.

پیش بینی شده است امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت و از این میزان هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن تحویل مراکز خرید تضمینی گندم داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha