طراحی سکوی اینترنتی ارائه خدمات حمل و نقل اشتراکی برای زائران اربعین

تهران - ایرنا - یک شرکت دانش بنیان با طراحی یک سکوی اینترنتی (پلتفرم) با عنوان «سرویس سفر اشتراکی» به افراد هم‌مسیر خدمات حمل و نقل مشترک ارائه می‌کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، احمد تابنده رئیس هیأت مدیره این مجموعه دانش‌بنیان در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: ما یک پلتفرم به منظور توسعه، ترویج و ساده‌سازی سفرهای اشتراکی طراحی کرده‌ایم و در این سیستم سرویس سازمانی، سرویس اشتراکی و موضوع هم‌پیمایی راه اندازی شده است و افرادی که می‌خواهند با یک خودرو مسیر مشترکی را پیمایش کنند، از این ابزار استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه، اصلی‌ترین سرویسی که مجموعه پیمایش بر خط ارائه می‌دهد، سرویس اشتراکی است، افزود: در سرویس اشتراکی سعی می‌کنیم افرادی که هم‌مسیر هستند را با توسعه برخی ابزارها، شناسایی کنیم و سپس با اطلاع‌رسانی به آنان، سرویس مشترک برای آنها راه‌اندازی می شود؛ افراد نیز در نرم افزار مربوطه به صورت هفتگی و ماهانه می‌توانند مسیر خود را برای تردد رزرو کنند.

این فعال حوزه دانش بنیان خاطرنشان کرد: در سرویس‌های اشتراکی مدل کسب و کار به صورت مستقیم (B۲C) است به طوریکه ناوگانی که خدمات حمل و نقل ارائه می‌دهد به صورت تخصصی حمل و نقل با خودروهای ون، مینی بوس و سواری است اما در حوزه هم‌پیمایی مدل مشتری با مشتری (C۲C ) است یعنی افرادی که مسیر مشخصی را پیمایش می‌کنند اگر فضای خالی و جا داشته باشند می‌توانند دیگران را نیز در آن مسیر با خود همراه کنند.

وی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: مهم‌ترین دستاورد مجموعه این است که بعد از چند سال فعالیت، خدمتی که به عنوان فرضی مفید و کاربردی بود مورد استقبال فراوان مردم قرار گرفت و افراد بسیاری جذب و همراه سامانه‌ ما شدند.

تابنده در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه فناور گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم حدود ۶۶ نفر مشغول به کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: در ۲ سال گذشته به زائران ایام اربعین خدمات رسانی کرده‌ایم به طوریکه در سال نخست فقط به هم‌پیمایی اختصاص داشت اما در سال دوم (۱۴۰۲) علاوه‌ بر هم‌پیمایی که افراد به صورت رایگان دیگران را در مسیر رفت و برگشت منتقل می کنند، سرویس اشتراکی نیز راه‌اندازی شد. به دلیل آنکه امکان رزرو و فروش و کنسلی در مسیر وجود دارد، رزرو، برنامه‌ریزی و خدمات حمل و نقل تهران به مهران و برعکس را از طریق ون‌های تحت مالکیت شهرداری تهران فعال کرده‌ایم.

وی در خصوص کاربرد این محصول در مناطق کمتربرخوردار با بیان اینکه، رفت آمد بین روستاها و شهرها یک چالش است، افزود: با توجه به اینکه مدل خدمات ما نسبت به روش‌های سنتی بهینه‌تر است، استفاده از آن بسیار کاربردی است.

این فعال حوزه دانش بنیان یادآور شد: در گذشته یک مینی‌بوس مربوط به یک روستا بود اما در حال حاضر با افزایش قیمت‌ها و کاهش توان پرداخت این روش منطقی نیست. در سرویس ما مشخص است که یک مینی‌بوس چه زمانی حرکت می‌کند در نتیجه برای دسترسی روستاها به شهر روش ما بسیار کاربردی است ولی نیاز به حمایت و سرمایه‌گذاری داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha