اختصاص ۶۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زوار اربعین

تهران بزرگ - ایرنا - رییس ستاد اربعین شهرداری تهران از تامین ۶۰۰ دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری‌ کلانشهرها برای انتقال زوار اربعین از مرز مهران خبر داد.

به گزارش ایرنا، محمد امین توکلی‌زاده روز شنبه در نشست مشترک با روسای ستاد اربعین و معاونین فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌های کلانشهرهای کشور به ایجاد زیر ساخت‌های لازم در مسیر اربعین خصوصا در مرز مهران اشاره کرد و گفت: ۱۹۰ کیلومتر خط کشی، نصب تابلوها و رفع زوائد و رنگ آمیزی جداول در این مسیر انجام شده همچنین تکلیف شهرداری‌های کلانشهرها در تامین اتوبوس برای انتقال زوار ۹۰۰ دستگاه بود که تاکنون ۶۰۰ دستگاه آن تامین شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تاکید کرد: باید تلاش شود تا تعداد اتوبوس‌های مورد نیاز برای جابجایی زوار به تعداد کافی مهیا شود انتظار می رود شهرداری های کلانشهرها به تعهد خود در این زمینه عمل کنند.

نیازمند فرهنگ‌سازی زمان سفر اربعین هستیم

توکلی‌زاده در ادامه با علاقه مردم ایران برای حضور در بین الحرمین در روز اربعین و طولانی شدن زمان سفر ایرانیان به عتبات گفت: زوار ایرانی از سه روز قبل از اربعین به عتبات می‌روند که این موضوع مشکلاتی را در مرزها و مسیر کربلا و نجف ایجاد می کند. سنت زیارت طرف عراقی این است که از ۱۰ صفر سفر اربعین خود را آغاز می‌کنند اما زوار ایرانی زمان طولانی را در عراق سپری می کنند که پذیرایی از آنان را با مشکل مواجه می کند.

اختصاص ۶۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زوار به اربعین

رییس ستاد اربعین شهرداری تهران ادامه داد: هم اینک ۶۰۰ هزار زائر ایرانی در عراق حضور دارند و موکب های عراق توان سرویس دهی به این حجم از جمعیت را ندارند و نمی توانند در طول ۲۵ روز مستمر خدمات ارایه کنند از این رو نیازمند فرهنگ سازی برای مدیریت زمان سفر هستیم و شهرداری ها در این زمینه نقش موثری دارند.

وی افزود: می‌طلبد با فرهنگ سازی شهرداری‌ها، زمان مناسب سفر برای اربعین از ۱۰ صفربه بعد باشد تا خدمات مناسبی به زوار از سوی موکب های ایرانی و عراقی ارایه شود در این راستا مراسم بدرقه در ۱۰ صفر برگزار می شود تا نخستین گام ها برای تشویق به مدیریت سفر اربعین برداشته شود.

توکلی زاده با بیان اینکه مسولان عراقی خواهان انجام زیارت از سوی زوار هستند اما تقاضایی نیز دارند، توضیح داد: مسئولان عراق تقاضا دارند که زوار تنها از یکی از شهرهای مقدسه بازددید و زیارت داشته باشند اما زوار ایرانی برای حضور در همه عتبه مقدسه اقدام به سفر اربعین می کنند. ‌

وی با بیان اینکه شهرداری های چند کلانشهر کشور در ۲ شهر عراق پذیرای زوار هستند، افزود: مواکب عراق در کربلا و نجف و طریق و مسیرعلما مستقر است همچنین شهرداری های کلانشهرهای کشور در ۲ شهر کاظمین و سامرا از زوار پذیرایی خواهند کرد و در این ۲ شهر باید همت بیشتری از سوی شهرداران کلانشهرها صورت گیرد.

اختصاص ۶۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زوار به اربعین

توکلی زاده به وجود برخی مشکلات در زمینه پذیرایی از زوار در برخی عتبه اشاره کرد و گفت: در پذیرایی از زوار در سامرا مشکلاتی داریم که در این راستا ۱۰۰ موکب عراقی و ۴۰ موکب ایرانی اعلام آمادگی کرده تا در مناطقی که نیاز به کمک وجود دارد فعالیت خود را آغاز کنند.

وی به وضعیت جوی و گرمای بی سابقه‌ هوا اشاره کرد و گفت: تامین و ارسال مه پاش، یخ ساز صنعتی و تامین کولر از الزاماتی است که امیدواریم با افزایش این تجهیزات بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن افرادی که دچار گرما زدگی هستند را از این حالت خارج کنیم تا دچار آسیب نشوند.

توکلی زاده با بیان اینکه شهرداری کلانشهرهای کشور در حوزه های زیر ساختی، ترابری، سلامت، پذیرایی، خدمات شهری به زوار خدمات ارایه خواهند کرد افزود: در برخی مرزها در داخل کشور شهرداری های ۲ شهر مسئولیت ارایه خدمت را با شرایط مشخص شده بر عهده دارند همچنین در عراق نیز برخی شهرداری ها در قالب ۱۰ قرارگاه حضور خواهند داشت که باید با هماهنگی سفارت کشورمان در عراق و رعایت مقررات نسبت به خدمتگذاری به زوار اقدام کنند.

خدمات‌رسانی اتوبوسرانی تهران به زوار اباعبدالله‌الحسین (ع)

نماینده قرارگاه مرکزی حمل ونقل اربعین حسینی در کشور عراق خدمات‌رسانی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به زوار حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را تشریح کرد و گفت: حسب ابلاغیه ستاد مرکزی حمل و نقل وزارت کشور مسئولیت حمل زوار در محور زرباطیه تا شهر کوت و بالعکس از عمود ۶۶۲ به شهر مهران بر عهده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و قرارگاه سفینة النجاة می باشد.

به گزارشی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، مهدی علیزاده افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تیم عملیات و پشتیبانی قرارگاه سفینة النجاة از ۱۵ مردادماه در خاک عراق مستقر شده است و شروع فعالیت رسمی خود را آغاز کرده با توجه به ابلاغیه قرارگاه مرکزی از ۲۲ شرکت واحد اتوبوسرانی شروع به ورود ناوگان به خاک عراق کرده است و تاکنون براساس هماهنگی‌های صورت گرفته در ۲ مرحله انجام شده است. مرحله اول ورود ۷۰ دستگاه و مرحله دوم شامل ورود ۱۵۰ دستگاه بوده است که ۲۸ مرداد نیز نیز تعداد ۳۵ دستگاه وارد خاک عراق خواهد شد.

وی ادامه داد: حضور ناوگان اتوبوسرانی تهران به صورت آماده‌باش و در مواقع بحرانی برای جابجایی زوار است که تاکنون در ۲ مرحله زائران را تا شهر کوت انتقال داده‌ شد و مشکل جابجایی آنان را در مرز زرباطیه رفع کنیم. همچنین در عمود ۶۶۲ یک تیم به همراه تانکرهای سوخت مستقر شده تا در روز ۱۵ صفر مصادف با ۳۰ مرداد آمادگی کامل برای برگشت زوار به مرز مهران را داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha