موافقت کمیسیون‌ صنایع و مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس با وزیر پیشنهادی ارتباطات

تهران- ایرنا- کمیسیون‌های صنایع و معادن و فرهنگی مجلس شورای اسلامی با صلاحیت، برنامه‌ها و اهداف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به ترتیب موافقت و مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در جلسه نوبت عصر شنبه (۲۷ مرداد) مجلس شورای اسلامی، پس از رسیدگی به کلیات برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، بررسی برنامه‌های «ستار هاشمی» وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که کمیسیون‌ صنایع و معادن با برنامه‌ها و اهداف وزیر پیشنهادی موافقت و کمیسیون فرهنگی مجلس با آن مخالفت کرد.

زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: راهبرد کلان و جهت گیری‌های سیاسی، قوانین، مقررات اسناد بالادستی، برنامه‌ها شامل توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات، توسعه دولت هوشمند و کاربردی سازی فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، توسعه اقتصاد دیجیتال، حمایت توسعه محتوا و خدمات محتوایی در فضای مجازی، توسعه صنعت مجازی و توسعه پست هوشمند از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی افزود: در راهبرد کلان و جهت گیری‌های سیاستی وی به توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی با بهره گیری از دانش و فناوری‌های روز دنیا که از طریق جهت گیری‌های سیاستی به سرانجام برسد، تاکید دارد.

وی تاکید کرد:  توسعه فناوری برای اقتصاد دیجیتال باعث خواهد شد کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از مواحد هوش مصنوعی و رایانش ابری و اینترنت اشیا و سایر موارد مرتبط با این حوزه بهره بگیرد و با تنظیم‌گری خود و همزمان با افزایش کیفیت زیرساخت‌ها و خدمات مرتبط زمینه حکمرانی هوشمند با ابزارهای متنوع و توسعه یافته در نهادهای دولتی را فراهم آورد.

سعیدی درباره بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات اظهار داشت: در این خصوص برنامه‌های ارایه شده با قوانین و اسناد بالا دستی از جمله برنامه هفتم پیشرفت، مصوبات شورای راهبردی انقلاب فرهنگی و برخی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نظیر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، پدافند غیرعامل و مصوبات شورای عالی فضای مجازی مطابقت داده شد و به صورت کلی برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر قابل قبول و مثبت است.

این نماینده مجلس درباره نظر نهایی کمیسیون خاطرنشان کرد: با سوابق عملکرد، برنامه‌ها و اظهارات دکتر ستار هاشمی در خصوص صلاحیت وی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رای‌گیری به عمل آمد و صلاحیت وی برای تصدی وزارتخانه با اکثریت آرا به تایید نمایندگان رسید.

در ادامه «احمد راستینه» سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را برشمرد که به این شرح است: 

-    توسعه شبکه ملی اطلاعات از طریق شبکه دسترسی مبتنی بر تار (فیبر) نوری

-    تدوین سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی و سند نظام اقتصاد رقومی (دیجیتال)

-    دسترسی کسب و کارهای رقومی(دیجیتال) به داده ها و اطلاعات مورد نیاز را از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات با حفظ امنیت داده های شخصی

-    شایسته سالاری و صلاحیت حرفه ای مدیران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

-    تقویت امنیت زیر ساخت های رایانیکی (سایبری)

-    ایجاد، تقویت و استقرار دولت هوشمند

-    توسعه عادلانه زیر ساخت ها و خدمات ارتباطی برای کل جغرافیای کشور

-    حمایت از سکوهای داخلی

-    اقدام موثر برای حل مشکل کارکنان شرکت مخابرات ایران

-    حفظ حریم امنیت خصوصی و دغدغه های امنیتی

-    ارتقاء کیفیت و سرعت اینترنت در کشور

وی در ادامه درباره شرح استعلامات درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت:  در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای سید ستار هاشمی،  مراتب فارغ التحصیلی وی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مورد تأیید است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون گفت: اجرای کامل قانون برنامه هفتم، توسعه در خصوص شبکه ملی اطلاعات،  حمایت از توسعه و تولید محتوا در فضای مجازی،  حمایت و حفاظت از کودکان و خانواده ها در فضای مجازی،  ایجاد ابزارهایی که محیطی امن برای کودکان در فضای مجازی بدهد،  ارائه لایحه حفاظت از داده های شخصی، بازنگری در نظام پالاش محتوا برای تحقق مصوبات شورای عالی فضای مجازی، ارتقای امنیت فضای مجازی با کمک دستگاه های ذی ربط در ماده ۱۰۳ قانون برنامه از جمله تعهدات ایشان در کمیسیون است.

راستینه معیارهای عمومی ارزیابی شده را نیز برشمرد که به این شرح است: 

۱. تناسب: برنامه ‌ها با مسائل، مشکلات و واقعیت ‌های موجود متناسب بوده و در راستای حل آنها طراحی شده باشند.

۲. واقع‌گرایی: ‌برنامه‌ها با توجه به شرایط و امکانات موجود قابلیت اجرا داشته باشند.

۳. صراحت:‌ برنامه‌ها روشن، ساده و دقیق بوده و برای کاربران آنها به راحتی قابل درک باشند.

۴. شفافیت: منابع مورد نیاز و راه‌های تامین آنها مشخص بوده و امکان تعارض منافع پایین باشد.

۵. انسجام: اجزاء و مولفه‌های مختلف برنامه دارای هماهنگی و هم‌راستایی بوده و یک کلیت یکپارچه را تشکیل دهند.

۶. جامعیت: برنامه‌ها همزمان ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست­ محیطی را لحاظ کرده باشند.

۷. آینده‌نگری: پیامدهای احتمالی برنامه‌ها و سناریوهای محتمل پیش‌بینی شده باشند.

۸. سنجش ‌پذیری: برای برنامه‌ ها اهداف عملیاتی و کمی تعیین شود؛ به نحوی که بتوان نسبت به پایش و ارزیابی میزان موفقیت آنها به صورت مستمر اقدام کرد.

۹. زمانبندی: برنامه‌ها برای یک افق زمانی چهار ساله طراحی شده، تعدد و تاخر منطقی احتمالی و میزان مطلوب پیشرفت سالیانه آنها مشخص شود.

وی درباره انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی اظهار داشت: تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۱ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۴۲ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۷ درصد از احکام اشاره‌ای نشده است.

راستینه در نتیجه‌گیری نظر نهایی کمیسیون خاطرنشان کرد: با بررسی گسترده پیرامون سوابق، عملکرد، برنامه‌ها و اظهارات آقای سید ستار هاشمی، صلاحیت وی برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تایید نشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha