فرونشاندن عطش آبی صدرا؛ چه تدابیری اتخاذ شد؟

شیراز - ایرنا - شهر صدرا که در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد تابستان امسال با معضل‌ تنش آبی و گلایه ساکنین این شهر از افت فشار و قطعی آب روبه رو شد؛ معضلی که تکاپوی متولیان را جهت عبور از این بحران به دنبال داشت و هم‌اکنون نیز مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز اعلام کرده که مشکل کم آبی این منطقه با افزایش ظرفیت تأمین آب رفع شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در پی بروز مشکلات کم‌آبی در شهر صدرا برخی از ساکنین این شهر طی پیام‌هایی به شرکت آب و فاضلاب از اقدامات بی‌نتیجه برای تأمین آب شرب انتقاد کردند.

دلیل مشکل تنش‌آبی در صدرا چه بود؟

طبق گفته متولیان حوزه آب بخشی از این مشکل به گرمای بی سابقه و افزایش میزان مصرف برمی‌گردد و بخشی هم به دلیل خشک شدن چاه‌های صدرا ایجاد شده؛ در حقیقت امسال چهار حلقه چاه آب آهکی در شهر صدرا خشک و از مدار خارج شد و چاه‌های واقع در شرق صدرا نیز کاهش دبی را تجربه کردند.

در پی خشک شدن این چاه‌ها و گرمای بی‌سابقه هوا، ساکنین این شهر با مشکلات جدی در تأمین آب رو به رو شدند، این مشکلات کار را به جایی رساند که حتی مخازن ذخیره نیز پاسخگوی تعداد واحدهای مسکونی در این شهر نشد و همین مسائل موجبات زمینه کوچ بسیاری از ساکنین صدرا را به منازل اقوام و آشنایان‌شان در شیراز فراهم کرد.

چه تدابیری برای گذر از بحران کم‌آبی اتخاذ شد؟

گلایه‌های مردم این منطقه از قطعی‌های مکرر آب در نهایت موجب شد که متولیان امر به دنبال تدابیری برای عبور از این بحران باشند.

یکی از تدابیر شرکت آبفا برای حل این مشکلات تجهیز ایستگاه پمپاژ مخزن تعادلی بود که به گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب شیراز این اقدام در روزهای عاشورا و تاسوعا به سرانجام رسید اما این اقدام هم نتوانست آن طور که باید از حجم این مشکلات بکاهد.

با از سر گرفته شدن گلایه های مردمی مدیرعامل آبفا شیراز برای بار دیگر از برنامه‌های فوری جهت تأمین آب خبر داد و اعلام کرد: با اتمام اجرای خط انتقال ۶۰۰ میلی‌متر فلزی از پمپاژ مخزن تعادلی تا خط ۶۰۰ میلی‌متر موجود به طول ۱۲۰ متر، فاز دوم شهر صدرا با افزایش ۱۰۰ لیتر در ثانیه کامل پوشش داده می‌شود.

همچنین راه‌اندازی ۲حلقه چاه جدید و بهره‌برداری از ۲چاه بخش خصوصی در اولویت اقدامات قرار گرفت و اجرای خط انتقال از چاه جنب دانشگاه کشاورزی به طول ۶ کیلومتر به عنوان راهکار دیگری برای عبور از مشکل کم‌آبی صدرا ارائه شد.

راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ از دیگر اقداماتی بود که برای حل مشکل تأمین آب شهر صدرا انجام شد؛ این ایستگاه پمپاژ در غرب صدرا در محل مخزن تعادلی آب منطقه‌ای و خط انتقالی به طول چهار کیلومتر با لوله فلزی به قطر ۶۰۰ میلیمتر و اعتبار ٧٥٠ میلیارد ریال تجهیز و راه‌اندازی شد که طبق اعلام مدیرعامل آبفا با تغییر سیستم بهره‌برداری از خط دوم آبرسانی از سد درودزن و انتقال حدود ١٠٠ لیتر در ثانیه آب به شهر صدرا مشکلات آبرسانی به فاز ۲شهر صدرا رفع شد.

با این حال گلایه‌های مردمی برای قطعی‌های آب همچنان ادامه یافت؛ شهروندان صدرا معتقد بودند بخش زیادی از این اقدامات مورد ادعا، باید ماه‌ها قبل اجرا می‌شد تا امروز شاهد قطعی و نبود آب در شهر صدرا نباشیم.

تدوام یافتن مشکلات کم‌آبی در شهر صدرا و گلایه‌های ساکنین این شهر واکنش فرماندار شیراز را نیز برانگیخت، لطف‌الله شیبانی روز سه‌شنبه ۹مردادماه بدون اشاره به عدد و رقمی با اعلام اینکه بیشترین اعتبارات عمرانی سال جاری در کلانشهر شیراز برای رفع مشکل کم آبی تخصیص یافته ابراز امیدواری کرد که در سال آینده مشکل قطعی آب حل شود.

در ۱۱ مردادماه نیز استاندار فارس با همراهی مدیرعامل آبفا شیراز از پروژه خط انتقال آب شرب شرق صدرا بازدید کرد؛ بازدیدی که در آن استاندار ضمن اعلام مساعدت به منظور تسریع در انعقاد قرارداد و ترک تشریفات اسناد مالی به جهت اجرای سریعتر خط ۶۰۰ میلیمتر غرب صدرا در خصوص تأمین سوخت ادوات پروژه، دستور هماهنگی‌های لازم با اداره متبوع (شرکت نفت) را صادر کرد.

اجرای ۲خط انتقال آب برای تأمین آب پایدار در این شهر نیز از دیگر اقداماتی بود که در مردادماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت و به گفته متولیان امر برای تحقق این مهم خط انتقال چاه‌های شماره ۲۸ و ۲۹ شهر صدرا به ظرفیت حدود ۸۰ لیتر در ثانیه اجرا شد.

حل مشکل کم‌آبی صدرا با افزایش ظرفیت تامین آب

اخیراً نیز مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز از رفع مشکل کم آبی در شهر صدرا با افزایش ظرفیت تأمین آب خبر داده و گفته که افزایش بی‌سابقه دما و مصرف آب در چند هفته اخیر مشکلاتی از قبیل افت فشار، قطعی آب و آبرسانی با تانکر را برای ساکنین ایجاد کرده بود.

بهمن بهروزی ادامه داد: برای تامین آب پایدار در شهر صدرا با تلاش شبانه‌روزی ایستگاه پمپاژی به ظرفیت ۱۲۰ لیتر بر ثانیه در محل مخزن تعادلی صدرا جهت بهره‌برداری از خط دوم آبرسانی سد درودزن اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز افزود: همچنین به جهت پایداری آبرسانی صدرا، سه حلقه چاه به ظرفیت ۷۵ لیتر بر ثانیه تجهیز و حدود شش کیلومتر خط انتقال اجرا و وارد مدار بهره‌برداری شد.

بهروزی ضمن قدردانی از مردم صدرا بابت شکیبایی جهت اجرای طرح‌های جهادی این شهر، گفت: در این ایام، آبرسانی برخی مناطق صدرا با تانکر انجام می شد که در حال حاضر این مشکل رفع شده است.

طبق آخرین گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب برخی اهالی شهر صدرا به دلیل رفع تنش آبی، در فضای مجازی از سقاگران آبفا شیراز قدردانی کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha