۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۳
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85571861
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

راه‌حل‌های نوآورانه هفت شهر دنیا برای برخورد با موج گرما

تهران- ایرنا- تشدید و افزایش موج‌های گرمایی در کشورهای مختلف جهان به علت تغییرات اقلیم، موجب شده مقامات شهری با سیاست‌ها و اقدامات مختلفی با این روند مقابله کنند؛ افزایش فضای سبز، ساخت سایه‌بان‌ها در خیابان‌ها و استفاده از رنگ سفید برخی از این اقدامات است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع جهانی اقتصاد، در زمان وقوع موج‌گرما شهرها اغلب به بالاترین دما می‌رسند. زیرساخت‌های شهری مانند خیابان‌ها و ساختمان‌ها گرما را جذب و آزاد می‌کنند و از این طریق بالاترین دماها اغلب در مناطق شهری ثبت می‌شود.

بنا بر اعلام برنامه محیط زیست سازمان ملل، در موج گرمای تابستان سال ۲۰۲۲ تقریبا ۹۰ شهر جهان هشدار گرما صادر کردند و همین امر باعث شد شهرهایی؛ مانند سیدنی، پاریس و لس‌آنجلس در حال ابداع راه‌هایی برای خنک کردن شهروندان هستند. این راه‌حل شامل اقداماتی از قبیل سایه‌بان‌های بیشتر، ساخت باغچه‌ در پشت بام‌ها و رنگ کردن خیابان‌ها با رنگ‌های سفید می‌شود.

سیاست سایه در سه‌ویل اسپانیا

در شهر سه‌ویل اسپانیا که دما در ماه‌های تابستان به ۴۰ درجه سانتی‌گراد و بیشتر می‌رسد جای تعجب نیست که این شهر اقدام به طبقه‌بندی موج‌های گرما کرده است؛ همانطور که آمریکا و کشورهای آسیایی طوفان‌ها را نام‌گذاری می‌کنند.

راه‌حل‌های نوآورانه هفت شهر دنیا برای برخورد با موج گرما

برای برخورد با گرمای فزاینده، سایه‌بان‌های بیشتر در سراسر این شهر اسپانیا نصب شده است. آنتونیو مانوز شهردار این شهر می‌گوید: ما به این کار سیاست سایه می‌گوییم. این تنها یکی از کارهای بسیاری است که باید انجام دهیم، اگر هنوز می‌خواهیم از خیابان‌ها استفاده کنیم؛ طوری که بچه‌ها در خیابان بازی کنند و مردم به خرید بروند یا در گوشه‌ای از خیابان بنشینند و گپ بزنند.

مقامات شهر سه‌ویل همچنین سالانه ۵ هزار درخت می‌کارند و از مواد ساختمانی استفاده می‌کنند که گرما را بازتاب می‌دهند. در این شهر همچنین هر روز فواره‌های آب بیشتری نصب می‌شود.

طرح درخت در سیدنی

در ناحیه سیدنی بزرگ در استرالیا که منطقه‌ای با وسعت حدود ۱.۳ میلیون هکتار در پیرامون پایتخت این کشور است، طرح‌هایی برای افزایش فضای سبز با کاشت ۵ میلیون درخت دیگر تا سال ۲۰۳۰ وجود دارد. درخت‌ها از طریق ایجاد سایه و رطوبت به خنک‌ کردن شهرها و جذب و ذخیره دی‌اکسید کربن با تغییر اقلیم مبارزه می‌کنند.

راه‌حل‌های نوآورانه هفت شهر دنیا برای برخورد با موج گرما

رنگ سفید در لس‌آنجلس

در لس آنجلس آمریکا، مقامات شهر شروع به آزمایش رنگ آمیزی خیابان‌ها با رنگ سفید در سال ۲۰۱۹ کردند. هدف این کار بازتاب دادن اشعه خورشید به فضا و خنک کردن نواحی پیرامونی است.

راه‌حل‌های نوآورانه هفت شهر دنیا برای برخورد با موج گرما

۱۰ خیابان در ۱۰ منطقه این شهر تا کنون رنگ آمیزی شده است و در روزهای گرم رنگ سفید موجب خنک شدن سطح خیابان‌ها میشود.

برج خودسایه‌ساز ابوظبی

در شهر ابوظبی امارات متحده عربی پیش بینی می‌شود تغییرات اقلیم میانگین دمای هوا را در نیمه دوم سده جاری به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد ببرد.

راه‌حل‌های نوآورانه هفت شهر دنیا برای برخورد با موج گرما

اما طراحی نوآورانه می‌تواند به ساختمان‌ها کمک کند تا گرما را از خود دور کنند. یک مثال این کار برج‌های البحار است؛ ساختمانی ۲۶ طبقه که به صفحات تا شوی کنترل شونده با رایانه مجهز شده است. این صفحات با توجه به موقعیت خورشید باز و بسته میشوند تا سایه ایجاد کنند.

ایجاد جزایر خنک کننده برای مبارزه با موج گرما در پاریس

موج گرما در فرانسه تابستان ۲۰۲۲ رکورد شکست و این امر موجب شد مقامات شهری به فکر راه‌حل‌هایی برای کاستن از گرما باشند.

راه‌حل‌های نوآورانه هفت شهر دنیا برای برخورد با موج گرما

پاریس با ایجاد ۸۰۰ فضای جزیره خنک در سراسر این شهر به تاثیرات گرمایشی بحران آب و هوایی پاسخ داد. این به اصطلاح جزایر روی یک برنامه رایانه‌ای فهرست شده‌اند و شامل پارک‌ها، فواره‌های آب و ساختمان‌های عمومی مانند استخر و موزه‌هاست. این مکان‌ها می‌توانند بین ۲ تا ۴ درجه خنک‌تر از خیابان‌های پیرامونی باشند. پاریس همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ میلادی ۱۷۰ هزار درخت بکارد.

پشت‌بام‌های سبز روتردام

کاشت گیاهان و ایجاد فضای سبز در پشت بام ساختمانها میتواند به خنک کردن شهرها یاری برساند و روتردام در کشور هلند بتازگی این مساله را با «ابتکار پشت بام روتردام» به اثبات رساند.

راه‌حل‌های نوآورانه هفت شهر دنیا برای برخورد با موج گرما

این شهر امیدوار است که بیش از ۹۰۰ هزار متر مربع از پشت بامها را سبز کند. این پشت‌بام های سبز شده با گیاه از طریق ذخیره سازی آب همچنین می‌توانند به کاهش سیلاب کمک کنند. پشت بام‌های سبز نیز دمای فضای پیرامونی در شهر را به میزان ۱۵ درجه کاهش می‌دهند.

ایجاد کریدورهای سبز برای شهروندان در یک شهر کلمبیا

دومین شهر بزرگ کلمبیا یعنی مودلین شبکه‌ای از ۳۰ مسیر سایه‌دار در سراسر این شهر موسوم به کریدورهای سبز با هدف مبارزه با موج گرما ایجاد شده است.

راه‌حل‌های نوآورانه هفت شهر دنیا برای برخورد با موج گرما

بنا بر گزارش رویترز، هزاران اصله درخت بومی، نخل، بامبو و گیاهان گرمسیری در اطراف پیاده‌روها، پارک‌ها و مسیرهای شلوغ ترافیکی کاشته شده اند و مکان‌هایی از سایه را برای حرکت و جمع شدن مردم فراهم کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha