۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۶
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85573349
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شمارش معکوس برای گره گشایی از ترافیک آرامگاه بوعلی همدان

همدان- ایرنا- پارکینگ "آقاجانی بیگ" همدان به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های عمرانی مدیریت شهری، پس از ۹ سال کشمکش، هم اکنون آماده بهره برداری است که افتتاح آن می تواند بخشی از ترافیک بافت تاریخی و گردشگری همدان به ویژه میدان آرامگاه بوعلی را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سالهاست چالش کمبود پارکینگ و ترافیک سنگین در بافت تاریخی همدان که لقب "پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین" را دارد پابرجاست، به طوری که فصل تابستان که اوج حضور و تردد گردشگران در سطح شهر است، شاهد سرگردانی خودروها و ناراحتی مسافران و شهروندان هستیم.

تردد خودروها در بافت تاریخی و مناطق گردشگری همدان در تابستان همزمان با بازدید گردشگران از جاذبه‌های این شهر به دلیل نبود پارکینگ به میزان کافی مشکل ساز و به معضل پلیس راهور تبدیل شده است.

برنامه‌ریزی مدیران شهری در سال‌های اخیر مبنی بر رشد و توسعه کلان شهر همدان، به همان میزان که با اجرای طرح‌های مختلف سرعت بخشیده با افزایش بی‌رویه خودروها و ورودشان به چرخه حمل و نقل شهری همراه شده که در نتیجه آن شاهد ترافیک سنگین در بافت تاریخی و مناطق گردشگری و نارضایتی شهروندان و مسافران هستیم.

از جمله چالش‌های ایجاد شده در پی نبود پارکینگ و عدم گنجایش شبکه معابر شهری برای خودروهای موجود می‌توان به افزایش آلودگی هوا، ترافیک، رشد سوانح و تصادفات و پارک دوبل خودروها به دلیل نبود فضاهای توقف اشاره کرد.

برخی کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک افزایش تعداد گردشگران همدان در تابستان جاری را یکی از دلایل ترافیک شدید و قفل شدن ترددها در خیابان‌های مرکزی شهر عنوان می‌کنند اما این معضل در فصول دیگر نیز دیده می‌شود.

برخی کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک افزایش تعداد گردشگران همدان در تابستان جاری را یکی از دلایل ترافیک شدید و قفل شدن ترددها در خیابان‌های مرکزی شهر عنوان می‌کنند اما این معضل در فصول دیگر نیز دیده می‌شود.

آرامگاه بوعلی سینا با استقرار مطب و مراکز پزشکی و درمانی، مجتمع تجاری، خدمات خرید و تعمیرات گوشی همراه و سایر مجتمع‌های تجاری و شرکت‌های خصوصی در اطراف این مکان به ویژه پیاده راه بوعلی با حجم گسترده‌ای از ترافیک روبروست و نبود پارکینگ نیز عاملی شده تا ترافیک سنگینی را در این محدوده شاهد باشیم، این معضل همچنین موجب سرگردانی و نارضایتی گردشگران نیز شده است.

گرچه اجرای قانون زوج و فرد خودروها تا حدودی بار ترافیک آرامگاه بوعلی و خیابان‌های منتهی به میدان مرکزی شهر همدان را کاهش داده اما همچنان مشکل پارکینگ پابرجاست، از سوی دیگر آرامگاه بوعلی سینا برای گردشگران به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی، همواره با استقبال چشمگیر مواجه است و تردد آن‌ها نیز بر مشکلات ترافیکی افزوده است.

شمارش معکوس برای گره گشایی از ترافیک آرامگاه بوعلی همدان


پارکینگ آقاجانی بیگ ناجی ترافیک بوعلی

تکمیل و بهره برداری از پارکینگ آقاجانی بیگ یکی از مطالبات مهم مردم همدان طی سال‌های اخیر است؛ پروژه‌ای که مربوط به دوره چهارم شورای اسلامی شهر همدان است و بهمن ماه سال ۱۳۹۳ کلنگ زنی شد و قرار بود پایان سال ۱۳۹۵ به بهره برداری برسد.

پارکینگ آقاجانی بیگ به وسعت ۲۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع دریکی از محله‌های قدیمی همدان و در رینگ اول شهر قرار گرفته است که تکمیل آن می‌تواند مرهمی بر درد ترافیک در محدوده پرتردد شهر باشد.

این پارکینگ براساس آنچه مدیران حوزه مدیریت شهری بارها اعلام کرده‌اند ۵۳۰ خودرو ظرفیت دارد و تکمیل و افتتاح آن می‌تواند بخش عمده‌ای از ترافیک شهری محدوده مرکزی شهر به ویژه در محدوده آرامگاه بوعلی سینا و معابر منتهی به میدان مرکزی همدان را حل و فصل کند.

اکنون مسوولان شهرداری همدان وعده بهره برداری از این پارکینگ طی هفته‌های آتی را می‌دهند.

شمارش معکوس برای افتتاح پارکینگ" آقاجانی بیگ" همدان پس از ۹ سال


تکمیل پارکینگ طبقاتی آقاجانی بیگ با ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار

شهردار منطقه ۲ همدان در این باره گفت: طولانی شدن اجرای پروژه‌های بزرگ از چالش‌های عمده شهرداری بوده و عوامل مختلفی از قبیل عدم تعهد پیمانکار، کمبود منابع مالی و وجود موانع قانونی در آن دخیل هستند.

حجت کریمی جاوید با اشاره به اهمیت پروژه پارکینگ آقاجانی بیگ به عنوان یکی از طرح‌های عمرانی بزرگ در شهر همدان اظهار کرد: افتتاح این پروژه باعث رفع خیلی از چالش‌ها در معابر منتهی به مرکز شهر خواهد شد و هر چه زودتر باید به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به مباحث ترافیکی داشته است افزود: رضایت و رفاه شهروندان در کنار کیفیت و سرعت در اجرای پروژه‌ای عمرانی همواره مورد تاکید مدیریت شهر بوده است و این پروژه با هدف کمک به تامین پارکینگ عمومی و رفع مشکلات ترافیکی منطقه انجام شده است.

کریمی جاوید افزود: پروژه پارکینگ آقاجانی‌بیگ از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و ۹سال به طول انجامید و هم اکنون در راستای تکمیل پروژه، از منابع مالی شهرداری منطقه 2 حدود ۲ هزار میلیارد ریال تامین شده است.

پروژه پارکینگ آقاجانی‌بیگ از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و ۹سال به طول انجامید و هم اکنون در راستای تکمیل پروژه، از منابع مالی شهرداری منطقه دو حدود ۲ هزار میلیارد ریال تامین شده است.

وی با بیان اینکه طولانی شدن اجرای پروژه موجب ناامیدی و دلسردی شهروندان شده بود گفت: از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲، این پروژه حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مدیریت شهر به شکل جدی برای تکمیل و بهره برداری آن ورود کرده است.

شهردار منطقه 2 با اشاره به اینکه با تزریق ۲ هزار میلیارد ریال منابع مالی به اسکلت سازه رسیده و این در حالی است که پس از یک دوره توقف، با تغییر پیمانکار در سال ۱۴۰۲ پروژه جان تازه‌ای گرفت، خاطرنشان کرد: در تمام حوزه‌ها کاری اعم از تاسیسات برقی و مکانیکی، نازک کاری داخل، سرامیک، آسانسورها و تاسیسات آتش نشانی در حال پیشرفت است.

وی از پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه در کمتر از یکسال خبر داد و یادآور شد: با تغییر پیمانکار پیشرفت پروژه با افزایش ۲۵ درصدی به ۷۵ درصد رسید و تاکنون 400 میلیارد ریال برای آن هزینه شده که رشد ریالی و پیشرفت فیزیکی از این مرحله به بعد به صورت پله‌ای خواهد بود.

کریمی جاوید با اشاره به مشخصات پروژه افزود: زیر بنای کل پروژه حدود ۲۴ هزار متر مربع با ظرفیت ۵۳۰ خودرو، پنج دستگاه آسانسور که شامل ۲ دستگاه با ظرفیت ۱۶ نفر، یک دستگاه هشت نفره و 2 دستگاه ۲۷ نفره در آن تعبیه شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha